شنبه / ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۵۹۲
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارشی از مسجد امین‌السلطان

مسجدی که در قلب بازار پناه مردم شده‌است

مسجد «حمزه سیدالشهدا(ع)»، به ویژه پس از ساخت و ساز جدید و اضافه شدن فضای بیشتر به مساحت قبلی آن، اکنون همه‌روزه از صبح تا شب در دل بازار امین‌السلطان واقع در چهارراه مولوی باز و برقرار است و توانسته بسیاری از کارکردهای مسجد تراز را محقق کند.

(شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲) ۱۶:۰۳

به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان؛ فعالیت شبانه‌روزی یک مسجد آن هم در یکی از جنوبی‌ترین نقاط تهران و در چهارراه مولوی، مساله‌ای است که به قول معروف تا با چشمان خودمان نبینیم شاید برایمان باورپذیر نباشد! اما واقعیت آن است که به همت امام جماعت و کسبه بازار امین‌السلطان، این اتفاق افتاده و مسجد «حمزه سیدالشهدا(ع)» که اکنون حدودا ۱۰ سالی می‌شود سر و سامان اساسی گرفته به شکلی متفاوت در خدمت مردم و بازاریان است. 

اما داستان این بازار قدیمی‌تر از صدسال اخیر بوده و طبق آنچه که «جعفر شهری» مطرح کرده است اواسط دوره قاجار و به دست «میرزا ابراهیم امین السلطان» ساخته شد و فرزندش «علی اصغر خان» که او هم امین‌السلطان لقب داشت، اقدام به گسترش این بازار کرد. به تدریج اما مسجد هم سیر تطوری را پشت سر گذاشت و در نهایت به وضع و روز کنونی رسید تا جایی که امروز بازارچه امین السلطان بین عامه مردم شناخته‌ شده است به خصوص با آن مسجدی که از خروس‌خوان تا وقتی که آخرین کاسب از بازار خارج می‌شود همچنان درش باز است. اما سوال اینجاست که مگر این مسجد چه خدماتی به اهل محل و کسبه ارایه می دهد که تا این اندازه طرفدار دارد و همیشه باز است؟ این پرسشی است که پاسخ آن را از حجت الاسلام «امیرمحسن فاطمی‌مهر»، امام جماعت جوان این مسجد گرفته‌ایم. در ادامه حاصل این گفت وگو را می خوانید:

حجت الاسلام «امیرمحسن فاطمی مهر» در گفت وگویی با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، با اشاره به روند ساخت و ساز و تکمیل بنای مسجد «حمزه سیدالشهدا» واقع در بازار امین‌السلطان، اظهار کرد: این مسجد در سه مرحله ساخته و اولین سنگ‌بنای آن سال ۱۳۳۱به زمین زده شد اما در سال ۱۳۴۱ رسماً تاسیس شد؛ نقل شده که یکی از کسبه مبادرت به اهدای مغازه خود برای ساخت مسجد می کند تا این مکان تبدیل به پایگاهی به مثابه یک نمازخانه شود.

این مسجد در قلب بازار امین‌السلطان برقرار و پناه مردم شده است

امام جماعت مسجد حمزه سیدالشهدا (ع) افزود: آن زمان فضای اهدایی برای ساخت نمازخانه یکصد مترمربع بوده است ضمن اینکه چند سرویس بهداشتی هم می سازند تا افرادی که به این محل رفت و آمد دارند بتوانند به راحتی وضو بگیرند و اقامه نماز کنند؛ به هر روی باید توجه کنیم که اکثر نمازگزاران این نمازخانه از کسبه و مردم مراجعه کننده به بازار بودند و البته همچنان نیز جمعیت قالب از همین گروه هستند.

این مسجد در قلب بازار امین‌السلطان برقرار و پناه مردم شده است

وی تصریح کرد: اما گسترش فضای مسجد به همان سال خلاصه نشد به طوری که در سال ۱۳۶۱ دوباره بحث وسعت دادن به مساحت مسجد مطرح می‌شود و از آنجایی که در جوار این مسجد، بخشی از حیاط بیمارستان اکبرنژاد بلااستفاده مانده بود، در نتیجه با موافقت دانشگاه علوم پزشکی و وزیر بهداشت وقت (سرکار خانم وحید دستجردی) این فضا به مسجد الحاق و ذیل این اقدام محراب و آشپزخانه نیز به مسجد اضافه می شود؛ البته در ادامه نیز از سال ۱۳۸۳ که بنده به مسجد آمدم با کمک خیرین روی همین فضای اضافه شده پنج طبقه ساخته شد و مسجد از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب یکسره باز است.

این مسجد در قلب بازار امین‌السلطان برقرار و پناه مردم شده است

حجت الاسلام فاطمی مهر تصریح کرد: در نهایت با احتساب پنج طبقه ای که ساخته شد در مجموع دو هزار و ۵۰۰ متر در اختیار داریم که هر طبقه ۵۰۰ متر شد که یک طبقه به شبستان مسجد، یک طبقه به درمانگاه، یک طبقه به کتابخانه ای با حدود دو هزار جلد کتاب، یک طبقه امور خیریه، یک طبقه طب سنتی، اختصاص یافت.

وی ادامه داد: تلاش ما این بود که بتوانیم یک رویه سنتی را در اداره مسجد داشته باشیم، در این راستا از سبک اداره مسجد و مدرسه مرحوم مجتهدی تهرانی که بنده خود از شاگردان ایشان بودم استفاده کردیم؛ در این راستا حجت الاسلام «حمیدرضا فامیل کریمی» از طلاب همین مدرسه به عنوان کتابدار از ساعت ۱۲ تا ۱۶ در مسجد حضور دارد.

این مسجد در قلب بازار امین‌السلطان برقرار و پناه مردم شده است

پیشتازی در اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان

امام جماعت مسجد حمزه سیدالشهدا (ع) گفت: با گسترش مسجد تلاش ما این بود که با توجه به مرکزیت مسجد در جنوب شهر و منطقه‌ای که بازار در آن واقع شده است، طرح «هر مسجد یک حقوقدان» را که آیت الله رئیسی نیز بر آن تاکید داشتند، اجرا کنیم، البته این طرح قبل از اعلام ایشان در مسجد حمزه سیدالشهدا(ع) اجرا می شد و وکیل به منظور همراهی در امور اقتصادی و مشاوره های مختلف در مسجد حضور می یافت.

این مسجد در قلب بازار امین‌السلطان برقرار و پناه مردم شده است

ویزیت رایگان بیماران

وی با اشاره به حضور پزشک عمومی در مسجد افزود: ویزیت بیماران در مسجد حمزه سیدالشهدا(ع) بدون هیچ حق ویزیتی صورت می پذیرد کار فی سبیل الله است. از سوی دیگر ویزیت طب سنتی و حجامت نیز در فضای دیگری از مسجد انجام می شود که مورد استقبال واقع شده است.

این مسجد در قلب بازار امین‌السلطان برقرار و پناه مردم شده است

حجت الاسلام فاطمی مهر در ادامه به فعالیت های عام المنفعه مسجد حمزه سیدالشهدا (ع) اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۱۰ خانوار در اطراف مسجد را پوشش داده ایم و هر فصل (هر سه ماه یکبار) بسته ارزاق بین آنها توزیع می کنیم، همچنین پویش «نان مهربانی» اقدام دیگری است که با هماهنگی نانوایی محل برای تهیه نان نیازمندان انجام داده ایم.

وی افزود: از برنامه های پیش روی مسجد راه اندازی سایت مسجد حمزه سیدالشهدا (ع) و ارائه خدمات آنلاین از جمله مشاوره های پزشکی و حقوقی به متقاضیان است، حتی استخاره به صورت آنلاین نیز از جمله دیگر اقداماتی است که در دست راه اندازی داریم. 

امام جماعت مسجد حمزه سیدالشهدا (ع) گفت: تلاش ما این بود که همواره در مسجد باز باشد و فعالیت ها تعطیل نشوند، حتی زمان ساخت و ساز بنای جدید مسجد با هماهنگی حجت الاسلام بهشتی، امام جماعت مسجد «مهدویه» چهار روز از هفته را بنده در مسجد اقامه نماز داشتم و به کارها رسیدگی می کردم.

این مسجد در قلب بازار امین‌السلطان برقرار و پناه مردم شده است

حجت الاسلام فاطمی مهر در ادامه به برنامه های روزانه مسجد حمزه سیدالشهدا(ع) در ساختمان جدید مسجد اشاره کرد و گفت: روزهای شنبه کلاس مکاسب شامل ارائه مباحثی از جمله کسب و کار حلال و حرام، مضاربه، خیارات، معامله ها و ...، روزهای یکشنبه قرائت نهج البلاغه، روزهای دوشنبه کرسی تلاوت قرآن با قرائت و نوای استاد «محمد صحراکار، روزهای سه شنبه قرائت دعای توسل، سخنرانی طب سنتی توسط دکتر «محسن افضلی»، روزهای چهارشنبه قرائت صحیفه سجادیه به همان سبک مرحوم مجتهدی تهرانی، روزهای چهارشنبه حضور وکلای مسجد و ارایه مشاوره، روزهای پنج شنبه قرائت زیارت آل یاسین و کمک به فقرا در دستور کار هفتگی است.

وی از جمله نکات آموزشی و جالب مسجد حمزه سیدالشهدا(ع) را ارائه چهار ردیف و قفسه از قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و مفاتیح در شبستان مسجد دانست و افزود: علاوه بر این، برای جذب هرچه بیشتر نوجوانان و جوانان محصولات فرهنگی را برای هدیه آماده کرده ایم که به گروه های سنی مختلف ارائه می کنیم.

این مسجد در قلب بازار امین‌السلطان برقرار و پناه مردم شده است

حجت الاسلام فاطمی مهر در بخش دیگری از مباحث خود گفت: از آنجایی که افراد مختلفی به مسجد حمزه سیدالشهدا (ع) می آیند و فضایی که با آن مواجه هستیم تلفیقی از زندگی روزمره و بازار و تهیه حوائج است، در نتیجه تلاش کردیم که احکام را به مردم آموزش دهیم، در این راستا در وضوخانه ها تلویزیون بزرگ نصب کردیم که احکام وضو، غسل، تیمم را توضیح می دهد و در طول روز سه بار تکرار می شود.

بنابر آنچه از فعالیت های مسجد حمزه سیدالشهداء مرور شد پیوند میان مسجد و زندگی روزمره اتفاقی نیست که تصور کنیم با اقدام خارق العاده و ویژه ای محقق خواهد شد، با همین فعالیت‌های کوچک و ارتباط دوسویه بین مردم و امام جماعت می توان امیدوار بود که هم به مسجد برقرار و تراز و نیز به یک جامعه مسجدمحور برسیم.
گفتنی است، مسجد تاریخی حمزه سیدالشهدا (ع) در چهار راه مولوی تهران، خیابان صاحب جمع، بازار امین السلطان واقع شده است.

(شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲) ۱۶:۰۳
https://news.masjed.ir/u/1cyB
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید