شنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۷
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۵۰۲۰
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان:

مجالس حسینی، محل بصیرت افزایی

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مجالس حسینی در حقیقت مجالس هدایت و بصیرت افزایی است، گفت: شهادت، اسارت و حفاظت سه قدرت عاشورایی است که بقای دین را تضمین کرد.

(شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸) ۱۰:۰۷
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان، استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در مسجد جامع غدیرخم درباره سه شخصیت بارز در قیام حضرت سیدالشهدا(ع) که هر کدام متصدی یک امر مهم در کربلا بودند، گفت: این سه امر مهم و سه شخصیت بارز عبارت از شهادت و امام حسین(ع)، اسارت و حضرت زینب(س) و حفاظت با امام زین العابدین(ع) هستند.
 
وی درباره مساله شهادت بیان کرد: مسأله شهادت امام حسین(ع) تنها به روز عاشورا برنمی‌گردد بلکه آن حضرت مسیری طولانی و پرمشقت را برای رسیدن به این مقام بلند طی کردند.
 
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه شهادت معنایی خدایی، اعتقادی و انسانی دارد، اظهار داشت: در مسأله شهادت، انسان برای بقای دین خدا، همراهی با امام زمان خویش و برای یک هدف مقدس حاضر می‌شود و جان خود را نثار می کند.
 
حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با اشاره به اینکه پیامبران، ائمه اطهار(ع) و رهبران دینی هیچگاه به خاطر دنیا با هیچ فرد یا گروهی درگیر نمی‌شدند، عنوان کرد: اگر رهبران دینی وارد جنگی می‌شدند قطعا به خاطر خدا و هدفی مقدس بود همچنان که امام حسین(ع) در وصیتنامه خویش فرمودند قیام من از روی سرکشی، خوشگذارنی، فساد و ظلم نیست من تنها برای اصلاح امت جدم قیام کردم.
 
وی افزود: یاران امام حسین(ع) در کربلا انتخاب شده بودند، انسان‌های بابصیرتی که آگاهانه پا به میدان گذاشتند، شهدای کربلا پرورش یافتگان مکتب سیدالشهدا(ع) بودند که از غربالگری دقیق آن حضرت به سلامت عبور کردند و موفق شدند امام زمان خود را یاری کنند.
 
استاد حوزه و دانشگاه شهادت را امری عظیم معرفی کرد که به آسانی برای هر فردی حاصل نمی‌شود، ادامه داد: امام حسین(ع) متولی شهادت هستند و شهادت امتیاز و توفیقی است که بدون مجاهدت و مشقت فراوان به دست نمی‌آید.
 
حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان با بیان اینکه دومین امر مهم واقعه کربلا اسارت حضرت زینب(س) و اهل بیت سیدالشهدا(ع) است، اظهار داشت: در حقیقت اسارت حضرت زینب(س) رسالت ایشان بود و آن حضرت در لباس اسارت خبر واقعه کربلا را به گوش عالم رساندند و مردم را آگاه کردند.
 
وی افزود: حضرت زینب(س) در آن شرایط سخت اسارت با کلام و عمل خود مردم را متوجه ظلمی که اتفاق افتاده بود کردند، آنجایی که برای اسرا نان و خرما آوردند حضرت با وجود گرسنگی کودکان نان و خرما را برگرداند و فرمود صدقه بر ما حرام است پرسیدند مگر شما که هستید حضرت زینب(س) فرمودند ما اسیران آل محمد(ص) هستیم و اینگونه مردم کوفه را از خواب غفلت بیدار کردند.
 
استاد حوزه و دانشگاه سخنرانی کوبنده حضرت زینب(س) بعد از تحمل آن همه داغ و مصیبت و سختی در دارالاماره را امری عظیم و الهی دانست و گفت: حضرت زینب(س) داغ عزیزترین کسان خود را دیده بود آن هم با شهادتی آنچنان مظلومانه، تحمل چنین داغی هر انسان قدرتمندی را از پای در می‌آورد، سخنرانی با صلابت حضرت زینب(س) در آن شرایط سخت روحی و جسمی نشان از قدرت ایمان و عظمت این بانوی بزرگوار دارد.
 
حجت الاسلام والمسلمین هاشمیان نگهداری و حفاظت از دستاوردهای قیام سیدالشهدا(ع) را سومین امر مهم واقعه کربلا دانست و گفت: در آن دوران که اوج قدرت بنی‌امیه بود و امام سجاد(ع) در فشار و خفقان جو حاکم به سر می‌بردند، اگر روشنگری‌ها و یادآوری‌های آن حضرت نبود شاید امروز اثری از قیام عاشورا باقی نمی‌ماند.
 
وی افزود: امام باقر(ع) پولی کنار گذاشتند و وصیت کردند بعد از مرگم ده سال در منا مجلس روضه برپا کنید، ائمه بعد از سیدالشهدا(ع) نیز با همین مجالس روضه و گریه بر اباعبدالله(ع) قیام عاشورا را به مردم معرفی کردند و این بیانگر اهمیت و ارزش والای برگزاری مجالس روضه است، مجلس روضه در حقیقت مجلس هدایت و بصیرت افزایی است.
 
استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: شهادت، اسارت و حفاظت سه قدرتی است که به دست برترین بندگان خدا مسیری برای تحقق دین خدا فراهم کرده است.

 

منبع: رسا

(شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸) ۱۰:۰۷
https://news.masjed.ir/u/h38
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید