شنبه / ۵ اَمرداد ۱۳۹۸ / ۰۹:۳۸
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۴۸۴۹
گزارشگر : ایده ایده
گزارشی از یک مسجد فعال

چریک‌فرهنگی؛ پیوند رسانه و مساجد

طرح "چریک فرهنگی" در مسجد فاطمة الزهراء(ع) الگویی مناسب از پیوند هنر و رسانه با کارکردهای یک مسجد تراز انقلاب را فراروی دغدغه‌مندان عرصه فعالیت‌های مسجدی قرار می‌دهد.

(شنبه ۵ اَمرداد ۱۳۹۸) ۰۹:۳۸

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از تسنیم؛ مسجد فاطمة الزهرا(ع) در منطقه شلوغ و پر رفت و آمد نارمک در شرق تهران واقع در خیابان آیت بالاتر از چهارراه تلفن‌خانه جنب مخابرات، نمایی از یک مسجد اسلامی به تمام معناست. این مسجد از حدود سال 1327 که ساخته شد تا به امروز کانونی برای فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی برای تمام سنین به‌شمار می‌رود.

اولین امام جماعت مسجد فاطمة الزهرا(ع) حجت‌الاسلام نجفی از همان ابتدا در تمام فعالیت‌ها مشارکت داشت و در تربیت جوانان دهه سی تا اواخر دهه هفتاد نقش اساسی ایفا کرد. تقدیم سی و نه شهید دفاع مقدس اعزامی از مسجد فاطمةالزهرا از افتخارات این مسجد و محله محسوب می‌شود. نکته جالب اینکه علی خلیلی طلبه شهید آمر به معروف در این مسجد رشد یافت و کنار سایر بسیجیان به فعالیت‌های فرهنگی و جهادی مشغول بود.

امام جماعت فعلی مسجد فاطمة الزهرا حجت‌الاسلام زارع، توانایی خویش را در این مکان مقدس به منصه ظهور گذاشته است. وی با وجود سن کم اما با صبر و تدبیری ستودنی، توانسته ارتباط خوبی با جوانان و نوجوانان مسجد و نیز هیئت امنای آن برقرار کند. به‌گفته خود وی، تجربه دو سه ساله‌اش به‌عنوان مسئول تعلیم و تربیت ناحیه شهید بهشتی (طرح صالحین) بستر این توفیق را فراهم آورده است.

حجت‌الاسلام زارع درباره برخی از برنامه‌های این مسجد به خبرنگار تسنیم می‌گوید ویزیت رایگانِ مشاور حقوقی به‌صورت هفتگی، برگزاری اردوهای جهادی، برگزاری اردوهای راهیان نور، اجرای مراسم اعتکاف به‌صورت سالانه، طرح سه‌شنبه‌های مهدوی(عج)، اجرای طرح صالحین از جمله برنامه‌های مستمر مسجد فاطمة الزهراء محسوب می‌شود.

وی همچنین می‌افزاید طرح مهدیه طوبی و خیریۀ حضرت فاطمه الزهرا(ع) از برنامه‌های شاخص این مسجد است. مهدیه طوبی سال 95 با هدف تربیت کودکان در تراز یاری امام زمان(عج) شروع به کار کرد. این مهد کودک که زیر نظر مسجد اداره می‌شود و ماهانه پذیرای حدود 60 کودک است، تمام تلاش خود را در تربیت این کودکان با سبک زندگی اسلامی و اخلاق مهدوی به‌کار گرفته است.

 

 

زارع درباره ویژگی‌های این ایده می‌گوید: از ویژگی‌هایی که این مهد کودک و پیش‌دبستانی را از دیگر مجموعه‌های فرهنگی آموزشی جدا می‌کند، برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی است. فعالیت‌های این مهد در موضوعاتی چون آموزش پس‌انداز کردن، خرید به‌اندازه و... در قالب بازی انجام می‌گیرد؛ این کارگاه‌ها معمولاً پذیرای حدود 250 کودک است. اما کار این مجموعه افزون بر این بوده و در راهپیمایی 22 بهمن و پیاده‌روی اربعین نیز با برقراری غرفه‌های کودک حضور فعال دارد.

وی همچنین درباره طرح خیریۀ حضرت فاطمه الزهرا(ع) می‌گوید: این طرح با هدف کاهش فشار اقتصادی به نیازمندان اطراف در اواخر سال 97 شروع به کار کرد. در ابتدا قرار بر شناسایی نیازمندان برای کمک‌رسانی ماهانه در قالب سبدهای کرامت به آنان بوده برای اینکه آبرو و شأن انسان حفظ شود قرار شد که همه نیازمندان به مسئول خیریۀ معرفی شوند تا کمک‌های مردم هدفمند به دست نیازمندان واقعی برسد و آنان بتوانند روی این کمک حساب کنند. یکی دیگر از فعالیت‌های این خیریه برگزاری دوشنبه‌های امام حسنی(ع) است که هر هفته دوشنبه بیش از 500 پرس غذا پخت و در محله‌های محروم پخش می‌شود.

اما بین این طرح‌ها، طرح "چریک فرهنگی" از درخشش خاصی برخوردار است به‌گونه‌ای که می‌توان گفت این ایده الگویی مناسب از پیوند هنر و رسانه با کارکردهای یک مسجد تراز انقلاب را فراروی دغدغه‌مندان عرصه فعالیت‌های مسجدی قرار می‌دهد.

 

 

محمدرضا ربیعی درباره این طرح به خبرنگار تسنیم می‌گوید: این طرح دو سال قبل با هدف مهارت‌آموزی و اشتغال‌زایی برای جوانان مسجدی آغاز به کار کرد و این به خودی خود زمینه را برای پیوند جوانان نخبه با مسجد فراهم آورد.

 

وی می‌افزاید: با برنامه‌ریزی‌های ابتدایی قرار شد در چند ماه اول به مهارت‌یابی جوانان و نوجوانان بسیجی پرداخته شود و پس از شناسایی استعدادها، به‌کمک اساتید مجرب به پیشرفت این مهارت‌ها پرداخته شود. در حال حاضر این جوانان آموزش‌دیده یا مشغول پروژه‌های جدید مجموعه هستند و یا به‌عنوان استاد، مشغول برگزاری کلاس‌های آموزشی برای متقاضیان خارج از مسجد هستند تا از این طریق زمینه جذبشان را نیز فراهم آورند.

 گزارش تصویری این مسجد را در اینجا می‌کنید. 

 

تسنیم
(شنبه ۵ اَمرداد ۱۳۹۸) ۰۹:۳۸
https://news.masjed.ir/u/hhb
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید