چهارشنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ / ۲۰:۰۴
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۴۳۷۲
گزارشگر : ایده ایده
از سوی اداره کل آموزش و پرورش تهران

شیوه‌نامه «ندای رحمت» برای همکاری بیشتر با امور مساجد ابلاغ شد

شیوه‌نامه «ندای رحمت» برای همکاری بیشتر مناطق و مدارس آموزش و پرورش شهر تهران با امور مساجد ابلاغ شد.

(چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷) ۲۰:۰۴
 
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ شیوه نامه «ندای رحمت» به منظور هماهنگی بیشتر نواحی آموزش و پرورش و مدارس شهر تهران با مساجد و نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران, به مناطق این ادراه ابلاغ شد.

در همین راستا حجت الاسلام مهران مجیدی مدیر ناحیه نواب صفوی به پایگاه تخصصی مسجد گفت: تقویت ارتباطات میان مدرسه و مسجد، با محوریت خانواده، دستیابی به الگوی قابل تعمیم، تحقق اهداف مرتبط تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بستر سازنده‌ی تعامل مساجد و مدارس از اهداف این شیوه نامه است.

وی افزود: احصای برش برنامه‌های منعطفِ تربیتیِ قابل استفاده برای دانش‌آموزان در مسجد طراز اسلامی، با مشارکت مدارس و خانواده‌ها و جوان‌سازی و نشاط‌بخشی به مساجد از طریق تقویت حضور دانش‌آموزان از برکات این همراهی و هماهنگی است.

مجیدی افزود: تمهید مقدمات حضور فعال و اثربخش ائمه جماعات منتخب در جلسات شورای معلمان، انجمن اولیاء و مربیان، در خصوص برنامه‌های فرهنگی و تربیتی مدارس، به اقتضای اعلام نیاز مدیران مدارس نیز در این شیوه نامه آمده است.

 

گفتنی است: این شیوه نامه از سوی عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به مناطق این اداره در تهران ابلاغ شده است.

متن شیوه نامه «ندای رحمت»  به شرح زیر است.
مدیریت آموزش و پرورش منطقه .... شهر تهران
 
با سلام و احترام
  به اطلاع می رساند پیرو برنامه های ابلاغی معاونت پرورشی و فرهنگی با عنوان شیوه نامه "ندای رحمت" مسجد به‌ عنوان کانون حیات طیبه، نقشی بی‌بدیل در تربیت فردی و اجتماعی کودکان، نوجوانان و جوانان ایفا می‌نماید و دانش‌آموزان، حساس‌ترین و سرنوشت‌سازترین گروه سنی از دایره مخاطبان مساجد هستند. بخش مهمی از اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت، از طریق برقراری ارتباط هدفمند و پیوند نظام‌مند میان مدارس و مساجد محقق خواهد شد.
مرکز رسیدگی به امور مساجد، به‌عنوان تشکیلات حکومتی وظیفه‌مند از سوی رهبر فرزانه‌ی انقلاب(دامت برکاته) و آموزش و پرورش به عنوان متولی تعلیم و تربیت در کشور، تمهید مقدمات پیوند عمیق‌تر میان مسجد و مدرسه را با حفظ حریم  و استقلال مساجد و مدارس دنبال خواهند نمود. تقویت ارتباطات میان مدرسه و مسجد، با محوریت خانواده، دستیابی به الگوی قابل تعمیم، تحقق اهداف مرتبط تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بستر سازنده‌ی تعامل مساجد و مدارس، احصای برش برنامه‌های منعطفِ تربیتیِ قابل استفاده برای دانش‌آموزان در مسجد طراز اسلامی، با مشارکت مدارس و خانواده‌ها و جوان‌سازی و نشاط‌بخشی به مساجد از طریق تقویت حضور دانش‌آموزان از برکات این همراهی و هماهنگی می باشد.
 شورای هماهنگی، کمیته برنامه‌ریزی و کارگروه‌های پیگیری در سطح ستاد ذیل معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران و معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد و در مناطق با حضور مدیران نواحی مرکز رسیدگی به امور مساجد و روسای مناطق و معاونین پرورشی و تربیت بدنی تشکیل می گردد.
 
اهمّ وظایف و تکالیف ؛ 
1. انتخاب و معرفی مدارس همجوار مساجد با همکاری نواحی امور مساجد و ارائه لیست آن به همراه نشانی دقیق پستی مسجد و مدرسه به اداره کل.
2. توجیه مدیران و معاونین پرورشی مدارس 
3. ابلاغ مفاد این نامه به همه مدارس تحت پوشش، به منظور فرهنگ‌سازی و ایجاد آمادگی تدریجی برای اجرا و فراهم آوردن امکان حضور شایسته ائمه‌جماعات مساجد همجوار در مدارس، به‌ منظور برقراری ارتباط معنوی و جذب دانش آموزان به فضای مسجد در مقاطع زمانی مناسب.
4. زمینه‌سازی برای برقراری ارتباط خانواده‌ها با ائمه جماعات و مساجد در مدارس و مساجد منتخب از طریق انجمن اولیا و مربیان.
5. هماهنگی به‌ منظور برگزاری برخی برنامه‌های مذهبی، فرهنگی و مناسبتی مدارس در مساجد.
6. تقدیر از ائمه جماعات مساجد و مدیران موفق مدارس در زمینه دستیابی به اهداف طرح پیوند مسجد و مدرسه، با معرفی مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در کمیته مشترک، به‌ منظور تقویت انگیزه‌، الگوسازی و جریان‌سازی.
7. بررسی و امکان‌سنجی برای انتقال نماز جماعت مدارس همجوار مساجد، در نوبت ظهر و عصر.
8. همکاری با مرکز رسیدگی به امور مساجد به‌ منظور ایجاد بسترهای تبلیغاتی متناسب با سن و جنس مخاطبان در مدارس، با محتوای آشنایی با اهمیت و جایگاه مسجد در جامعه اسلامی.
9. آموزش، توانمندسازی و معرفی ائمه‌ جماعات مسلط به رفع شبهات و پاسخگویی و مشاوره به نیازهای معنوی دانش‌آموزان در قالب کمیته همکاری های شهر تهران.
10. حمایت و پشتیبانی معنوی و ارائه راهکارهای اجرایی از روند جذاب‌سازی فضای محیطی، برنامه‌ای و نیروی انسانی فعال در مساجد منتخب، به‌ منظور برقراری ارتباط پایدار با دانش‌آموزان.
11. تمهید مقدمات حضور فعال و اثربخش ائمه جماعات منتخب در جلسات شورای معلمان، انجمن اولیاء و مربیان، در خصوص برنامه‌های فرهنگی و تربیتی مدارس، به اقتضای اعلام نیاز مدیران مدارس.
12. تمهید مقدمات جهت اجرای برنامه‌های الگویی غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در مساجد منتخب.
13. اجرای پژوهش‌های کاربردی و نظرسنجی با همکاری امور مساجد، به‌ منظور بررسی موانع جذب پایدار دانش‌آموزان به مساجد.
14. برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز و جشن تکلیف دانش آموزان و مسابقات احکام و تفسیر فرهنگیان در مساجد
15. شرکت در این طرح برای مدیران محترم مدارس و دانش آموزان عزیز کاملا داوطلبانه خواهد بود.

شیوه‌نامه «ندای رحمت» برای همکاری بیشتر با امور مساجد ابلاغ شد

شیوه‌نامه «ندای رحمت» برای همکاری بیشتر با امور مساجد ابلاغ شد

(چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷) ۲۰:۰۴
https://news.masjed.ir/u/k4h
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید