چهارشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۷ / ۰۹:۳۴
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۳۸۸۰
گزارشگر : وحید پورتجریشی
معرفی مساجد جهان:

مسجد و بنیاد اسلامی بانکوک، بنایی که توسط پادشاهی تایلند ساخته شد

مسجد و بنیاد اسلامی بانکوک از جمله بناهای بزرگ و ارزشمند اسلامی پایتخت تایلند به حساب می آید که نیمی از هزینه ساخت آن توسط پادشاهی این کشور تامین شده است.

(چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷) ۰۹:۳۴

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل: دین مقدس اسلام از طریق هندوستان و بنادر خلیج فارس و دریای عمان به کشورهای جنوب شرقی آسیا و جزایر اقیانوس هند راه پیدا کرد و گروهی از بازرگانان و دریانوردان ایرانی سهم بسیاری در مسلمان شدن مردم این مناطق داشته اند.

در مورد ورود اسلام به تایلند نظرات مختلفی ارائه شده است.

گفته می شود که اسلام در سده های دوم و سوم هجری به وسیله بازرگانان مسلمان از شبه جزیره مالایا به جنوب تایلند نفوذ یافته و در آن بخش هنوز اکثریت با مسلمانان است، ولی به هر حال می توان مدعی شد که از چهارصد سال پیش به این سو، دین اسلام در این کشوراز اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است و این اهمیت از هنگامی شروع می شود که دو برادربه نامهای شیخ احمد و شیخ سعید از ایران وارد «ایودیا» پایتخت پیشین تایلند شدند و چون ایودیا علاوه برایتخت بودن، یکی از شهرهای مهم بازرگانی به شمار می رفت، این برادران با استفاده از این فرصت دادوستد پیشه کردند و بتدریج شیخ احمد که برادر بزرگتر بود وارددربار سلطنتی تایلند گردید.

اسلام در دوره پادشاهی نارای کبیر (1656 تا 1688) بسرعت در این سرزمین پیشروی کرد و پادشاه تایلند هر چند سبت به فرستادگان پادشاهان و رهبران اسلامی سوماترا وهندوستان محدودیت قایل می شد، سرانجام با پیشنهاد سفیرهندوستان دایر بر تاسیس مسجدی در پایتخت موافقت و حتی آن را به لحاظ مالی تقویت کرد. این موافقت و کمک به اسلام و مسلمانان، علی رغم انتقال پایتخت از «ایودیا» به «دنوذی » و سپس «بانکوک »ادامه یافت. در این زمان امورمسلمانان را یکی از مسئولان دادگاه عالی به نام «الفباخولارا مگونتری » اداره می کرد.

بنیانگذار مرکز اهل بیت در بانکوک طی مصاحبه ای در مورد تاریخ اسلام در تایلندمعتقد است که اسلام در حدود 450 سال پیش توسط بازرگانان و مبلغان مسلمان در تایلندرواج یافت و از آنجا که بعضی از این مبلغان اهل زهد و تصوف وگوشه نشینی بودند، مردم تحت تاثیر زهد و اصول اعتقادی آنها قرار گرفتند. حادثه ای در تاریخ نقل شده که یکی ازعلمای ایرانی (×1) که در یک سفر تجارتی از این کشور دیدن کرده بود، وقتی عقب ماندگی مردم را دید تصمیم گرفت در آن کشور بماند و پس از مدتی توانست شاه کشور را مسلمان کند و این مساله از خلال اسامی شاهان آن دوره که شبیه اسامی اسلامی است معلوم می شود.

مجله العالم در مقاله ای تحت عنوان «موقعیت مسلمانان تایلند» می نویسد:

براساس آنچه در تاریخ موجود است اولین مرتبه که مسلمانان به تایلند رسیدنداواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم هجری بود و آنان از طریق جهانگردی و تجارت به شبه جزیره مالایا رسیدند و در مورد تجارت ادویه و تشویق مردم آن سرزمینبه استفاده بیشتر از بنادر طبیعی و مواهب زندگی آن روزگار بحث و گفتگو نمودند.

در مقاله اسلام در تایلند آمده است:

اسلام، در اواخر قرن دوازدهم و اوایل قرن سیزدهم میلادی توسط مالزیاییها وهمچنین تجار هندی و عرب به تایلند وارد شده و در جنوب این کشور به علت مجاورت بامالزی که یک کشور اسلامی است بسرعت گسترش یافته است.

در جای دیگر آمده است:

قبلا ناحیه جنوب بخشی از تایلند به شمار نمی رفت. در واقع شبه جزیره مالایا،مسکون از قوم مالایا، به صورت کشورهای کوچکی درآمده بود که مردم آن در طول سده پانزدهم میلادی مانند اکثر مالایاییها اسلام آوردند. تایلند از سده چهارممیلادی سلسله جنگهایی را برای فتح شبه جزیره مالایا آغاز کرد که در سال 1767 با تصرف تمام کشورهای مسلمان، تا حد پایین لیگور، (ناخن سی تامارات) به اوج رسید; بدین ترتیب کشورهای اسلامی جایاس (چایا)، گراهی (سورات - تانی) ولیگور به امپراتوری تائی منضم شدند، آنگاه تاییها از لیگور فتوحات خود را به سمت جنوب گستردند و کشورهای مسلمان بیشتری نظیر، بدلونگ (پاتالونگ)، سینگورا (سونگخالا) و ستول (ساتون) رامتصرف شدند. در طول سده نوزدهم رقابت بر سر تصرف بقیه شبه جزیره مالایا میان تایلند و بریتانیا آغاز شد. در سال 1832 تایی ها کشور مسلمان پتانی (فتانیرا تسخیرکردند و دولت بریتانیا این پیروزی را در سال 1909 به رسمیت شناخت. تایلند درابتدای تصرف کشورهای مسلمان، اجازه می داد تا به وسیله سلطانهای خود اداره شوند.اما در سال 1902 حاکمان مسلمان خلع شدند; خودمختاری سرزمینهای مسلمانان ازمیان رفت و اداره مستقیم آنها به دست تایی ها افتاد.

به هر حال با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که مسلمانان تایلند خود به اسلام تشرف نیافتند، بلکه در آن کشور به واسطه مهاجرت دریانوردان و بازرگانان مسلمان بویژه ایرانیان مسلمان و آمیزش و ازدواج آنها با پیروان دینبودایی نفوذ کرد.

تعداد مسلمانان

دولت تایلند نیز همچون سایر کشورهایی که مسلمانان در آنها در اقلیتند هیچ گاه نخواسته است آمار دقیقی از مسلمانان کشورش ارائه دهد و جمعیت مسلمانان را بسیار کمتر از تعدادواقعی قلمداد می کند. به هر ترتیب دسترسی به آمار دقیق مسلمانان تایلند بسیار مشکل است.

در این زمینه در منابع مختلف، آمارهای متفاوتی ذکر شده است که اختلاف زیادی با هم دارند.

برخی ارقام حاکی از آن است که مسلمانان 20% از کل جمعیت یعنی حدود 10 میلیون نفررا تشکیل می دهند.  برخی دیگر این نسبت را 11% ذکر کرده اند.  بعضی از مقامات مذهبی مسلمانان تایلند این رقم را بیش از 10 میلیون نفر می دانند.

به موجب سرشماری سال 1975، تایلند در حدود 42 میلیون نفر جمعیت داشته است که 500/606/1 نفر از آنان مسلمان بوده اند.  البته این رقم آمار دولتی است و به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست.

در کتاب جدول مشخصات کشورهای جهان که توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چاپ شده، جمعیت مسلمانان تایلند حدود 000/000/4 نفر ذکر شده است. 

در کتاب اقلیتهای مسلمان در جهان تعداد مسلمانان تایلند 1/6 میلیون نفر یا 12% از کل جمعیت عنوان شده است.

در کتاب اقلیتهای مسلمان در جهان امروز، تعداد مسلمانان تایلند در سال 1982میلادی حدود 6 میلیون نفر یا 12% کل جمعیت ذکر شده است. 

با توجه به مطالب فوق اگر تعداد مسلمانان تایلند را 12% کل جمعیت بدانیم، با توجه به جمعیت 000/500/54 نفری تایلند در سال 1988 ، مسلمانان حدود 000/540/6 نفربوده اند.

حدود 4 میلیون نفر از مسلمانان در چهار ایالت جنوبی به نامهای بتانی - جالا «یالا» -تراتوات و ساتون سکونت دارند. اکثر این مسلمانان مالزیایی الاصل بوده اند و عده ای هم ازایران، پاکستان، هندوستان و اندونزی به تایلند مهاجرت کرده اند.  مسلمانان بانکوک که تعدادشان 000/800 نفر است از اخلاف زندانیانی به شمار می روند که از استانهای مالایایی آورده شده اند. مثلا در سال 1789 قریب 4000 مسلمان پتانی بازداشت و به بانکوک آورده شدند. این مهاجران اجباری بعدا با سایر مسلمانان مهاجر امتزاج کردند. دراین روند زبان مالایایی خود را از دست دادند و زبانشان تایی شد، مسلمانان دیگر بخش مرکزی تایلند نیز از نسل زندانیان مسلمانی هستند که با اسلام آورندگان محلی زیسته اند.شاید تعدادشان به حدود یک میلیون نفر برسد. مسلمانان شمال خاوری و برخی نواحی شمالی از اخلاف چامها هستند که از کامبوج، به هنگام فتح آن به دست تایلند، آورده شده اند.بسیاری از نومسلمانان تایی در این دو ناحیه زندگی می کنند. و بالاخره در شمال، بسیاری از مسلمانانی سکونت دارند که زادگان مسلمانان مهاجر ینان (چین) هستند که به هنگام شکست شورش سال 1875، خود به این کشور پناه آوردند.

بنابراین می توان گفت مسلمانان تایلند در سه ناحیه متمرکزند:

در جنوب از مرز مالزی تا تنگه کرا; در شمال، در ناحیه چیانگ رای; و در ناحیه پایتخت یعنی شهر بانکوک.

امادر خصوص مساجد تایلند نیز باید گفت که در کنار معابد در تایلند، مساجد نیز از بنای زیبا و معماری قابل توجهی برخوردار هستند.

مسجد و بنیاد اسلامی تایلند یکی از بزرگترین مساجد این کشور و شهر بانکوک به حساب می آید که ظرفیت آن به بیش از 3 هزار نمازگزار می رسد. این مسجد در مجموع دارای دو شبستان بزرگ می باشد که در فضایی به زیر بنای 16 هزار متر مربع بنا شده است.

تاریخ تکمیل بنای این مسجد به سال 1984 باز می گردد که گفته می شود با بودجه 1.2 میلیون دلاری بنا شده است. لازم به ذکر است که نیمی از این بودجه را مسلمانان حاضر در خارج از مرزهای تایلند تامین کرده و نیم دیگر از آن توسط پادشاهی تایلند تامین شده است.

 
مسجد و مرکز اسلامی بانکوک
مسجد و مرکز اسلامی بانکوک
مسجد و مرکز اسلامی بانکوک
مسجد و مرکز اسلامی بانکوک
مسجد و مرکز اسلامی بانکوک
مسجد و مرکز اسلامی بانکوک
مسجد و مرکز اسلامی بانکوک
مسجد و مرکز اسلامی بانکوک
مسجد و مرکز اسلامی بانکوک
مسجد و مرکز اسلامی بانکوک
مسجد و مرکز اسلامی بانکوک

(چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷) ۰۹:۳۴
https://news.masjed.ir/u/jo6
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید