چهارشنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۱
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۳۲۳۲۵
گزارشگر : ایده ایده
حجت‌الاسلام غلامرضا شاهجعفری:

حمایت از کالای ایرانی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است

مسوول تهذیب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران با بیان اینکه مساجد پایگاهی مهم برای تحقق شعار سال و تحول اقتصادی کشور به شمار می‌روند، گفت: حمایت از کالای ایرانی لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است.

(چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷) ۱۰:۰۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ حجت‌الاسلام غلامرضا شاهجعفری مسوول تهذیب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران در گفت و گو با پایگاه تخصصی مسجد گفت: نخستین اقدامی که پیامبر اکرم(ص) در مدینه به عنوان مرکز حکومت اسلامی انجام دادند، ساختن مسجد بود، مسجدالنبی در حقیقت مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا(ص)، منشا تحولات، خدمات و پایگاه ابلاغ پیام الهی به شمار می‌رفت بنابراین در نظام اسلامی مسجد در حوزه توان بخشیدن به تمامی امور اجتماعی مرکزیت دارد.

وی گفت: طبیعی است که فعالیت‌ها و کارکردهای مسجد به هرمقدار تنوع داشته باشد جذابیت و اقبال جوانان به مسجد بیشتر می‌شود هر چه قشر جوان بیشتر به مسجد روی آورند اطلاعات مذهبی و دین‌باوری در جامعه افزایش می‌یابد.

شاه جعفری با بیان اینکه مسجد مکانی خاص برای عبادت و بندگی خداوند است افزود: اما این مکان مقدس علاوه بر عبادت جنبه‌های بسیار متنوع و متعددی نیز دارد در حقیقت امام جماعت مسجد مدیریت و رهبری یک محله را بر عهده دارد از این جهت مسجد نقش مهمی در اجتماع ایفا می‌کند.

مسوول تهذیب مرکز مدیریت استان تهران تاکید کرد: مسجد کارکردهای فرهنگی، تبلیغی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و سیاسی دارد، مسجد پایگاه بسیار مهمی است که می‌تواند در تحقق شعارها و آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی گام‌های جدی بردارد.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود بر اساس ضرورت‌ها و با توجه به نیاز کشور برای هر سال یک نام انتخاب می‌کنند از این رو مساجد به عنوان پایگاه‌های مهم نظام باید سیاست‌های کلی نظام، شعار سال و منویات رهبر معظم انقلاب را پیگیری کنند.

وی گفت: هر کشور و نظامی که در زمینه اقتصادی قدرتمند باشد به طور قطع در زمینه سیاسی و نظامی نیز قدرتمند است، جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که علم استکبارستیزی را در دنیا برپا کرده ناچار است در سیاست‌های اقتصادی پیشرفت کند و پیشرفت اقتصادی جز با عمل کردن به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب تحت عنوان اقتصاد مقاومتی میسر نیست.

حجت الاسلام شاهجعفری افزود: امروز که دشمنان انقلاب علیه اقتصاد نظام اسلامی توطئه‌های بسیار جدی را طراحی و اجرا می‌کنند، جمهوری اسلامی راهی جز تحقق اقتصاد مقاومتی ندارد و مساجد بهترین جایگاه در راستای رسیدن به این هدف ارزشمند به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه  بحث اقتصاد در آیات و روایات بسیار مورد توجه قرار گرفته است، افزود: در مقابل دشمنان اسلام تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا فرهنگ مسلمانان را تغییر دهند و آنها را به عنوان مصرف کننده صرف تربیت کنند.

وی گفت: امروز تبلیغ فروش کالا در رسانه‌ها، ماهواره و فضای مجازی اشتهای کاذب برای مصرف هر چه بیشتر در انسان به وجود می‌آورد، از این جهت کارگزاران مساجد مسئولیت مهمی بر دوش دارند و می‌توانند در تحقق اقتصاد مقاومتی و شعار سال به خوبی نقش ایفا کنند.

وی در این خصوص کلامی از امام اول شیعیان نقل کرده  و افزود: امیرمومنان علی(ع) می‌فرمایند: «اسراف را رها کن تا مقتصد و میانه‌رو شوی» ، اقتصاد در دین اسلام به معنای اعتدال و میانه‌روی است، امام صادق(ع) فرمودند: «من ضمانت می‌کنم کسی که در زندگی خود میانه‌روی کند هیچ وقت فقیر نشود».

حجت الاسلام شاهجعفری در ادامه با اشاره به نقش امام جماعت مسجد در تبیین و لزوم خرید کالای ایرانی گفت: اگر مساجد با ظرفیت‌های بسیار جدی که دارند در زمینههای اقتصادی اقدام کنند قطعا مردم نیز استقبال خواهند کرد، آموزه‌های اقتصادی با دین آمیخته‌اند از این جهت نقش امام جماعت مسجد با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآنی و سیره اهل‌بیت(ع) در تبیین سیاست‌های اقتصادی و شعار سال نقش بسیار مهمی است، مساجد می‌تواند در بحث ایجاد اشتغال اثرگزار باشند، مسجد می‌تواند با حمایت از تولیداتی که مردم حتی در منازل خود تولید می‌کنند به رفع فقر کمک کند.

وی عنوان کرد: وجود مقدس رسول خدا(ص) از منبر برای ابلاغ و انتشار فرامین الهی استفاده می‌کردند، فرمان جنگ، حرمت شرب خمر یا دیگر احکام الهی را در مسجد بیان می‌کردند، در دوران معاصر نیز میرزای شیرازی با فتوای حرمت تنباکو دشمن را در مسائل اقتصادی شکست داد، بنابراین اگر مردم مسجد را به عنوان مرکز رسیدگی به مسائل جامعه بشناسند نه تنها مشکل اقتصادی بلکه مشکلات فرهنگی و اجتماعی نیز حل خواهد شد.

حجت السلام شاهجعفری تاکید کرد: امام جماعت مسجد مانند پلیس راهنمایی و رانندگی است که سر چهارراه ایستاده و نظم و انضباط را در مسیرها اجرا می‌کند، امام جماعت مسجد نیز رهبری است که در محل خود نمی‌گذارد کسی از چراغ قرمز احکام الهی عبور کند و افراد را هدایت می‌کند.

به گفته وی، در گذشته بازاریان در مسجد جمع می‌شدند و از امام جماعت مسجد درس مکاسب می‌آموختند بعد سر کار خود می‌رفتند و سعی می‌کردند یک بازاری دیندار باشند و احکام دین را مراعات کنند، امروز هم اگر مسجد مرکزیت خود را حفظ کند و به افرادی که در مسجد رفت و آمد می‌کنند بیاموزد که نظر اسلام درباره اقتصاد، فرهنگ مصرف، اسراف و ساده‌زیستی چیست و حمایت از کالای داخلی چه منافعی برای کشور و نظام اسلامی دارد قطعا می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی جامعه موثر باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صندوق‌های قرض الحسنه مساجد کارایی لازم را دارند یا خیر و چگونه می توانند در امر کارآفرینی هدفمند ورود کنند، اظهار کرد: اگر مردم پول خود را به جای سپرده‌گذاری در بانک و گرفتار شدن در فضای ربوی حاکم بر بانکها در صندوق قرض الحسنه مسجد بگذارند دیگر نیازی به بانک نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر مردم به کارگاه‌های زودبازده کوچک و خانگی و محله‌ای اهمیت بدهند دیگر احتیاجی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در راه نابودی اقتصاد قدم برمی‌دارند، نخواهد بود.

وی یادآور شد: اگر کشوری به اقتصاد جهانی وصل شود دیگر نمی‌تواند برای خود تصمیم بگیرد بلکه این اقتصاد جهانی است که برای او تصمیم می‌گیرد، اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر استفاده از نیروی کار داخلی و تولیدات داخلی تاکید دارند به این خاطر است که نظام اسلامی باید از نظر اقتصادی مستقل و قدرتمند باشد و به هیچ کشور یا قدرتی در دنیا وابستگی نداشته باشد.

مسوول تهذیب مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران عنوان کرد: شهید نواب صفوی کالای ایرانی را در مسجد روی دست می‌گرفت و به مردم معرفی می‌کرد از این رو اگر امام جماعت، بسیجیان پایگاه مقاومت و نمازگزاران مسجد دغدغه حل مشکلات محله خود را داشته باشند و برای این کار متحد شوند و تلاش کنند به طور قطع کارهای بزرگی می‌توانند انجام دهند و بسیاری از مشکلات اهل محل به خصوص ازدواج و اشتغال جوانان به دست مردم مومن و متدین برطرف ‌شود.

وی افزود: حمایت از کالای ایرانی در واقع نه تنها زمینه‌های ایجاد یک زندگی مشترک را برای جوانان فراهم می‌کند بلکه مانع فروپاشی زندگی‌ها نیز می‌شود بنابراین مساجد در ترغیب زوجین برای استفاده از کالای ایرانی می‌توانند نقش آفرین باشند. همچنین لازم به ذکر است اوایل انقلاب بسیاری از جوانان مراسم ازدواج خود را در مساجد و حسینیه‌ها با هزینه‌های کم برگزار می‌کردند، امروز نیز اگر امام جماعت مسجد بصیر و خردمند باشد می‌تواند با دعوت و تشویق مردم به ساده‌زیستی و فراهم کردن شرایط مناسب ازدواج جوانان را تسهیل ببخشد.

وی گفت: متاسفانه علوم انسانی که امروز در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود بر مبنای فرهنگ غربی و اکثرا مخالف با آموزه‌های اسلامی است، ما با داشتن دین کاملی مثل اسلام نیازی به علوم انسانی غربی نداریم، در بسیاری از موارد مشاورهایی که بر اساس علوم انسانی غربی به خانواده‌ها مشاوره می‌دهند باعث از هم پاشیدن خانواده می‌شوند، مسجد با ورود عالمانه و مومنانه خود در این گونه مسائل و مواردی از این دست می‌تواند راه‌گشا باشد.

وی با بیان اینکه در هیچ دینی به اندازه دین اسلام حیات اجتماعی بشر حائز اهمیت نیست، خاطر نشان کرد: تجمع مسلمانان برای نماز جماعت در مساجد، نماز جمعه‌ها و نمازهای عید فطر و عید قربان به مثابه جمع کردن سربازها و نیروهای نظامی یک ملت است، این پتانسیل و ظرفیت عظیم نباید مورد غفلت قرار بگیرد، امام جماعت مسجد می‌تواند ارتباط خوبی با مردم و بین مردم ایجاد کند.

وی یادآور شد: حضرت امام خمینی(ره) زمانی که در نوفل لوشاتو در تبعید به سر می‌بردند برای همسایه‌های خود گل فرستادند و فرمودند سلام مرا به همسایه‌ها برسانید و از طرف من از آنها به خاطر زحماتی که ایجاد کردیم عذرخواهی کنید و کریسمس را هم تبریک بگویید؛ اگر امام جماعت مسجد محل نیز به همین روش با مردم محله ارتباط برقرار کند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و به راحتی می‌تواند استفاده از کالای ایرانی را در محل مستقر فرهنگ سازی کند.

مسوول تهذیب مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان تهران در ادامه افزود: در دروان دفاع مقدس بیشترین نیروها از مساجد اعزام می‌شدند امروز نیز می‌توان سیاست‌های اقتصادی را از طریق مسجد به مردم ابلاغ کرد، مسجد نه تنها در مسائل اقتصادی بلکه در مسائل فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و سلامت نیز می‌تواند نقش موثری ایفا کند، مسجد می‌تواند واسطه مطمئنی بین افراد خیر و نیازمندان باشد.

حجت الاسلام شاهچراغی عنوان کرد: مسجد یک مرکز بی‌بدیل و قلب تپنده جامعه اسلامی است، مسجد مکان شور، مشورت و گفتگو است، پایگاه سیاسی جامعه، تریبون رسمی حکومت اسلامی، مرکز تعلیم و تعلم در زمینه‌های مختلف و برترین سنگر و دانشگاه است؛ اگر مساجد رونق پیدا کند، نماز جمعه‌ها و نمازهای اعیاد نیز رونق بیشتری پیدا خواهد کرد و دشمن خلع سلاح خواهد شد، اگر امام جماعت مسجد وقت بگذارد و بچه‌ها و جوانان محل را به اردو ببرد دیگر آن بچه‌ها و جوانان از مسجد و امام جماعت جدا نمی‌شوند.

وی افزود: متاسفانه امروز مساجد ما تبدیل به سینما شده است به این خاطر که مشتری مساجد پیرزنها و پیرمردها هستند و آنها هم برای نماز خواندن نیاز به صندلی دارند، اینکه در مساجد هر روز صندلی‌های نماز بیشتر می‌شود و این نشانه خوبی نیست و نشان می‌دهد که قشر جوان به مسجد نمی‌آیند، اگر مسجد منشا خدمات و ارتباطات اجتماعی باشد قطعا جوانان نیز از آن استقبال می‌کنند، مسجدی که تنها محل نماز خواندن باشد هیچ جذابیتی برای جوان ندارد، امام جماعت مسجد باید یک روحانی جوان، شاداب، پرتحرک، فهمیده، عاقل و دارای روابط عمومی بالا باشد تا بتواند جوانان را به مسجد علاقمند کند.

مسوول تهذیب مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان تهران  گفت: اگر مردم ببینند امام جماعت مسجد ساده‌زیست است و به حرفهایی که می‌زند عمل می‌کند آنها هم مشتاق می‌شوند، رهبر معظم انقلاب بهترین الگوی ساده‌زیستی در دوران ما هستند تنها فرش موجود در خانه ایشان فرش جهیزیه همسرشان است، اگر تنها فرهنگ ساده‌زیستی در بین مردم جامعه رواج پیدا کند مشکلات اقتصادی تا حدود زیادی حل می‌شود.

وی با بیان یکی از مشکلات فرهنگی اقتصادی امروز جامعه گفت: یکی از مشکلات این است که در صداوسیما الگوی درجه یکی از زندگی را ارائه می‌دهند که جوانان با دیدن آن دیگر به یک زندگی ساده راضی نمی‌شوند، تن به ازدواج نمی‌دهند و به دنبال فراهم کردن بهترین زندگی برای خود هستند، تغییر این فرهنگ نادرست باید از مسجد آغاز شود.

وی تاکید کرد: با سازماندهی مساجد و تغییر رفتارهای اهل مسجد می‌توان مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کرد، مسجد تنها مکان عبادت نیست بلکه کارکردهای مختلف و متنوعی در اجتماع دارد.

انتهای پیام/

(چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷) ۱۰:۰۱
https://news.masjed.ir/u/hgf
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید