دوشنبه / ۴ تیر ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۰
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۲۱۵۱
گزارشگر : وحید پورتجریشی
معرفی مساجد جهان:

«مسجد گلبرگه» شاهکار معمار ایرانی در هندوستان

مسجد گلبرگه ایالت کارناتاکا هند از جمله مساجد عظیم در هندوستان و جنوب آسیا به حساب می آید که توسط معماری ایرانی به نام «رفیع» ساخته شده است.

(دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷) ۱۱:۱۰

پایگاه تخصصی مسجد – گروه بین الملل: «مسجد جامع گلبرگه» واقع در شهری به همین نام در استان کارناتاکا هندوستان واقع شده است.

این مسجد نه تنها در هند بلکه یکی از سازه های کم نظیر معماری در جنوب آسیا به حساب می آید. از حیث قرابت، می توان شباهت بسیار زیادی میان این بنا و مسجد اسپانیایی ها در شهر حیدرآباد هند پیدا کرد و البته باید گفت که هر دو مسجد نامبرده شباهت زیادی به مسجد مشهور کوردوبا (قرطبه) در اسپانیا دارند.

اما معمار این بنای زیبا فردی ایرانی به نام «معمار رفیع» معرفی شده که از جمله معماران چیره دست ایرانی زمان خود بوده و مسجد را در سال 1367 میلادی مصادف با دوره حکمرانی سلطان محمد اول در هند بنا کرده است.

مسجد گلبرگه چنان سازه وسیعی دارد که قادر به پذیرایی از 5 هزار نمازگزار بوده که نمونه چنین شاهکاری را شاید بتوان در عصر معاصر در برخی کشورهای عربی یافت کرد.

بنای مسجد مذکور در مجموع بر روی 140 ستون استوار بوده و 250 گنبد کوچک سقف آن را پوشش می دهند. ارتفاع گنبد مرکزی مسجد نیز به 25 متر می رسد.

در سبک بنای گنبدهای ساختمان می توان آثار ذوق و سبک معماری ایرانی را به وضوح مشاهده کرد.

البته در نمای داخلی این مسجد از معماری کلیسای بیزانسی وام گرفته شده که به همین دللی می توان بنای مسجد را آمیزه ای از سه سبک معماری تلفیقی بیزانسی، ایرانی و اسلامی دانست.


مسجد جامع گلبرگه
مسجد جامع گلبرگه
مسجد جامع گلبرگه
مسجد جامع گلبرگه
مسجد جامع گلبرگه
مسجد جامع گلبرگه
مسجد جامع گلبرگه
مسجد جامع گلبرگه

 

(دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷) ۱۱:۱۰
https://news.masjed.ir/u/nho
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید