شنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۲۲
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۱۹۹۶
گزارشگر : وحید پورتجریشی
ویژه برنامه رمضان در کشورهای اسلامی/7:

رمضان در قطر، از برگزاری جشن «گرانگائو» تا شلیک توپ افطار

ماه مبارک رمضان در قطر با سنت های زیبا و جشن های دلنشین متعددی از جمله جشن گرانگائو و شلیک توپ افطار همراه است.

(شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷) ۱۱:۲۲

پایگاه تخصصی مسجد – گروه بین الملل: در ادامه ویژه برنامه معرفی سنت ها و برنامه های ماه مبارک رمضان در کشورهای اسلامی، این بار به سراغ قطر رفته ایم. کشوری کوچک که در جنوب غربی قاره آسیا در منطقه خاورمیانه و در شرق شبه‌ جزیره عربستان، و در بخش جنوبی خلیج فارس واقع شده‌ و پایتخت آن، دوحه است. قطر مرز مشترک زمینی با عربستان سعودی، و مرز آبی با کشورهای ایران، کویت، عراق، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی دارد.

در قطر نیز مانند دیگر کشورهای اسلامی، سنت های زیبا و مراسم ویژه ای برای ماه مبارک رمضان وجود دارد که در ادامه به معرفی برخی از مهمترین آنها می پردازیم:

النفله:

این مراسم سنتی مردم قطر که به شکل جشنی ملی در این کشور برگزار می شود نوعی صله ارحام تلقی شده که زمان برگزاری آن دو هفته پیش از آغاز ماه مبارک رمضان یعنی روز چهاردهم ماه شعبان است.

رمضان در قطر  

به اعتقاد مردم قطر، النفله بر پایه سنت اهدا و تشریک  بنا شده است. در این جشن، تمامی افراد هر قوم دور هم جمع شده و هر کدام غذایی برای روز جشن آماده می کنند که بین فقرا و همسایگان تقسیم می شود. گفته می شود برگزاری این مراسم جهت استقبال از ماه مبارک رمضان بوده و مردم معتقدند پخش خیرات در النفله به معنی آماده شدن برای نیکی و بخشش بیشتر به بندگان خدا در ماه مبارک رمضان است. گفتنی است حضور کودکان و نوجوانان و مشارکت آنها در این مراسم الزامی است.

رمضان در قطر  

جشن گرانگائو:

گرانگائو در حقیقت معروفترین جشن سنتی مردم قطر در ماه رمضان است که ویژه کودکان و نوجوانان ترتیب داده می شود. دلیل آن هم برگزاری جشنی تشویقی برای نوجوانانی است که به تازگی آغاز به روزه داری کرده اند و در روز چهاردهم ماه مبارک رمضان که نیمی از این راه مقدس طی شده نیازمند تجدید قوا و تشویق والدین و اقوام خود هستند.

رمضان در قطر  

در این جشن هر شرکت کننده دو سنگ کوچک در دست داشته و با کوبیدن هماهنگ آنها به یکدیگر نوعی موسیقی تولید شده که از آن به عنوان موسیقی جشن استفاده می شود تا سرودهای ویژه گرانگائو را با یکدیگر بخوانند.

رمضان در قطر  

در گذشته نیز به شرکت کنندگان نوجوان در این جشن مقداری گندم، خرما و برنج به عنوان تبرک داده می شد که از آنها برای پخت غذای سنتی عربی «هریس» استفاده می کردند. اما امروزه با شیرینی و مغز خشکبار از آنها پذیرایی می شود.

رمضان در قطر

شلیک توپ سر پر در ماه رمضان:

مراسم شلیک توپ سر پر رمضان نیز از جمله سنن قدیمی در کشور قطر است. این کار هر شب به هنگام غروب آفتاب و زمان فرا رسیدن افطار انجام می شود که دلیل اصلی این کار، اطلاع دادن به همگان جهت با کردن روزه و فرا رسیدن زمان افطار است. با وجود ابزار آلات مدرن مانند رادیو و تلویزیون جهت مطلع شدن از زمان افطار، این سنت همچنان در میان مردم قطر رواج داشته و یکی از سنت های جذاب در ماه مبارک رمضان به ویژه برای گردشگران خارجی به حساب می آید.

رمضان در قطر

(شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷) ۱۱:۲۲
https://news.masjed.ir/u/jfU
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید