شنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۳
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۳۱۹۶۰
گزارشگر : وحید پورتجریشی
ویژه برنامه رمضان در کشورهای مختلف/6:

رمضان، ماه حضور حداکثری در مساجد و صله ارحام در تونس

ماه رمضان در تونس به ماه صله ارحام و حضور حداکثری در مساجد معروف بوده و مسجد کانون اصلی فعالیتهای رمضانی به حساب می آید.

(شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷) ۱۲:۲۳

پایگاه تخصصی مسجد – گروه بین الملل: در اد امه ویژه برنامه معرفی ماه مبارک رمضان و آداب و سنن مربوط به آن در کشورهای مختلف اسلامی، این بار سری به دیگر کشور آفریقایی مسلمان یعنی تونس سر زده ایم. کشوری که سر منشاء شکل گیری جنبش بیداری اسلامی در میان کشورهای عربی بوده توانست حکومت سکولار «بن علی» را پس از سالها حاکمیت بر تونس سرنگون سازد.

به همین خاطر مردم تونس در اجرای برنامه های سنتی خود در ماه رمضان از زمان سرنگونی حکومت بن علی به این سو آزادی بسیار بیشتری یافته و با اشتیاق فراوان به سمت و سوی مراسم اسلامی حرکت می کنند. البته باید به یاد داشته باشیم که تونس در کنار مراکش و مصر از جمله مراکز اصلی علوم اسلامی و شکل گیری مساجد جامع در جهان اسلام به شمار می رود.

تونس  

اما در خصوص ماه مبارک رمضان باید بگوییم که این ماه مبارک در تونس به «ماه ملاقات» نیز معروف است که دلیل آن به سنت حسنه صله ارحام میان اقوام، دوستان و همسایگان با یکدیگر بایز میگردد که یکی از سنت های رایج ماه رمضان در تونس به حساب می آید.

تونس

همانطور که از نامش پیداست، تونس در ماه رمضان پر می شود از برگزاری مراسم افطاری جهت دیدار دوستان و اقوام که این ماه را در حقیقت به ماه میهمانی ها بدل می سازد.

اما مساجد نقشی ویژه در ماه رمضان بر عهده دارند. می توان ادعا کرد که مساجد مرکز و کانون برگزاری مراسم های سنتی و مذهبی این ماه مبارک به حساب آمده و کانون تمامی فعالیتهای شهروندان این شهر می باشد.

تونس  

تقریبا هر شب در مساجد می توان مردم بسیاری را یافت که به پخش شیر و خرمای نظری پیش از برگزاری نماز مغرب میان روزه داران مشغول هستند و همین امر موجب می شود تا بسیاری از مردم تونس برای افطار و به جا آوردن نماز اول وقت به مساجد رجوع کنند.

تونس  

همچنین مساجد در ماه رمضان مرکز طبخ غذا و پخش آن میان مستمندان محل می شود که این امر نیکو هر شب در مساجد بزرگ این کشور جریان دارد.

استقبال از مساجد به ویژه در دوران پس از سرنگونی بن علی آن قدر زیاد است که صف های برگزاری نماز جماعت حتی در مساجد کوچک محلی نیز به کوچه ها و خیابان های کنار مساجد کشیده شده و حتی در مساجد بزرگ گاها نماز جماعت در خیابان برپا می شود. اما ازدحام جمعیت در مساجد تنها به وقت برپایی نماز منوط نمی شود، بلکه بسیاری از مردم در طول روز نیز جهت مناجات ویژه رمضان و تذکره در مساجد جمع شده و در کل فضای داخل مساجد در تمامی طول شبانه روز خالی از نمازگزار نیست. تاجائیکه هزاران نفر از مردم تونس در طول روز به مساجد بزرگ رجوع می کنند.

تونس

موضوع دیگری که طی سالهای اخیر پس از انقلاب در تونس به عنوان پدیده ای اجتماعی در این کشور خودنمایی می کند، استقبال بسیار چشمگیر جوانان تونسی از روی آوردن به سمت معارف دینی و مساجد است. موضوعی که پیشتر در زمان حکومت بن علی به دلیل ایجاد ممانعت های فروان ایجاد شده از سوی دولت چندان به چشم نمی خورد. این پدیده در برخی ایام سال مانند ماه مبارک رمضان آن قدر مشهود است که عمده نمازگزاران مساجد تونس به وقت اذان را جوانان و نوجوانان این کشور تشکیل می دهند.

اما در خصوص خوراکی های ویژه ماه مبارک رمضان نیز می توان به «حلیم» و یا نوعی سوپ ذرت مخصوص به نام «بوسیسه» اشاره کرد.

تونس  

(شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷) ۱۲:۲۳
https://news.masjed.ir/u/m0x
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید