جمعه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۵:۴۸
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۱۶۷۵
گزارشگر : ایده ایده
دبیر کل کانون تربیت اسلامی مطرح کرد:

مشارکت در فعالیت‌های مسجد، راهکار جذب نوجوانان به مساجد

محمود فرشیدی معتقد است: راهکار جذب دانش آموزان به مساجد، مشارکت دهی به کودکان و نوجوانان در مسجد است.

(جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۵:۴۸
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، دبیر کل کانون تربیت اسلامی با بیان اینکه دانش آموزان نیازهای متعددی دارند، گفت: اگر دانش‌آموز دریابد که مسجد به عنوان یک پایگاه دینی، علاوه بر نیازهای معنوی به نیازهای دنیوی آنان نیز توجه دارد، مطمئنا نسبت به حضور در این اماکن رغبت بیشتری پیدا می‌کنند.

محمود فرشیدی، دبیرکل کانون تربیت اسلامی در گفت وگو با ایکنا راهکار جذب دانش آموزان به مساجد را مشارکت دهی به کودکان و نوجوانان دانست و گفت: همانگونه که در فعالیت‌های آموزشی، محوریت متعلق به معلم است، در فعالیت‌های پرورشی محور باید به دانش آموزان داده شود و کار به دست آنان صورت گیرد تا احساس مسئولیت سبب فعالیت بیشتر شود.

وی لازمه حضور دانش آموزان در مساجد را نیز اجرای برنامه‌های جذاب، نقش دهی و مدیریت آنان دانست و عنوان کرد: این هماهنگی برای مسئولیت دهی به دانش‌آموزان به منظور اجرای برنامه‌های مختلف در مساجد، هماهنگی و ارتباط مدرسه و مساجد را می‌طلبد. اگر دانش آموزان خود را مسئول اجرای برنامه‌های مختلف بدانند حس بزرگسالی و استقلال به آنان دست می‌دهد و این امر به شکل گیری شخصیت آنان کمک می‌کند.  

فرشیدی با بیان اینکه مساجد می‌توانند از بهترین مکان‌های تربیتی برای گردهم آمدن دانش‌آموزان باشد، عنوان کرد: نیاز دانش آموز باید در مسجد ‌‌‌‌پاسخ داده شود تا گرایش بیشتری نسبت به آن پیدا کند؛ به طور مثال تشویق آنان به مناسبت افتخارآفرینی‌های مختلفی که دارند، می‌تواند در محیط مسجد صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های نوجوانان پرسش‌ها و شبهاتی است که ذهن آنان را فراگرفته است، گفت: نوجوانان دارای شبهات و پرسش‌های متعددی هستند و مساجد می‌توانند اماکنی برای ایجاد جلسات پرسش و پاسخ باشند تا آنان در فضایی امن‌تر بتوانند نظرات خود را بیان و بدون اینکه شماتت شوند، پاسخ‌های منطقی و متناسب با مقتضیات سنی خود را دریافت کنند.

ضرورت حضور دانش آموزان در مساجد

دبیر کل کانون تربیت اسلامی بر ضرورت حضور دانش آموزان در مساجد علاوه بر ساعات آموزشی مدرسه تأکید و تصریح کرد: دانش آموزان نیازهای متعددی همچون تفریحات ورزشی و فرهنگی دارند و اگر ببینند که مسجد به عنوان یک پایگاه دینی علاوه بر نیازهای معنوی به نیازهای دنیوی آنان نیز توجه داشته و زمینه شادابی و نشاط را برای آنان مهیا کرده است، مطمئنا نسبت به حضور در این اماکن رغبت بیشتری پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به مضمون آیات قرآن کریم که می‌فرماید هر آنچه برای مردم خاصیت داشته باشد ماندنی است، گفت: مساجدی که صندوق قرض الحسنه، درمانگاه، تفریحات فرهنگی و ورزشی دارند و نسبت به برپایی اردوهای زیارتی و سیاحتی و کمک به نیازمندان اقدام می‌کنند، همواره بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

فرشیدی با تأکید بر اینکه مساجد حتی می‌توانند در زمینه‌های درسی و آموزشی نیز به یاری دانش آموزان بیایند، عنوان کرد: فرهنگیان متعددی در کشور ما وجود دارند که مایلند برای رضای خدا به آموزش علمی پرداخته و زکات علم خود را با آموزش به فرزندان این سرزمین بپردازند. اگر مساجد این شرایط و محیط را فراهم کنند که فرهنگیان خارج از ساعت فعالیت مدارس در این مکان‌های مذهبی حضور پیدا کنند، نه تنها به رفع نیاز علمی دانش آموز اقدام می‌کنند، بلکه سبب آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با این اماکن می‌شوند.

زمینه‌های نذر و خیر فرهنگی در کشور ما وجود دارد

دبیر کل کانون تربیت اسلامی معتقد است زمینه‌های نذر و خیر فرهنگی در کشور ما وجود دارد و صرفا نیاز به مدیریت و ساماندهی آن داریم تا شاهد تکرار مواردی همچون فعالیت‌های اوایل انقلاب باشیم؛ همانگونه که شهید مفتح در مساجد فعالیت‌های متفرقه‌ای را برای کودکان و نوجوانان اجرایی می‌کرد و با ایجاد فضایی گرم و امن نسل جوان را به سمت مسجد فرا می‌خواند.

مساجد مدرسه وابسته داشته باشند

وی به سابقه و کارکرد علمی مساجد اشاره و عنوان کرد: در گذشته مساجد پایگاه علم بودند، پس چرا امروز مساجد نباید مدرسه وابسته داشته باشند و در حوزه مدرسه داری ورود پیدا کنند تا افراد از کودکی با مسجد آشنا شوند و خود را وامدار مساجد ببینند. ملاحظات شرعی در این زمینه وجود دارد که می تواند با بررسی و مدیریت رفع شود و ما شاهد شکل گیری مدارس برجسته‌ای از سطح علمی در مساجد باشیم. این امر نیاز به همراهی و حمایت هیئت امنای مسجد دارد چرا که این فضا هم به خوبی در مساجد وجود دارد.

فرشیدی ادامه داد: برخی مدارس مجوز غیردولتی دارند و با شهریه‌های حداقلی اداره می‌شوند. این کار هم در حوزه‌های علمیه و هم در مساجد امکان اجرایی شدن دارند. در انگلستان درصد بالایی از مدارس وابسته به کلیسا هستند و متقاضیان زیادی نیز دارند. مساجد هم می‌توانند در حوزه تعلیم و تربیت ورود پیدا کنند و از این فضای معنوی دو چندان بهره ببرند.

فرشیدی تصریح کرد: نیروهای انقلابی آماده فعالیت در این زمینه هستند تا شاهد تحول فرهنگی جدی در این زمینه باشیم. مساجد و مدارس گام‌هایی در این زمینه برداشته‌اند و می‌توان با قدرت بخشیدن به برنامه‌های فعلی و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌تر گام‌های جدی‌تری در این زمینه برداشت. ارتباط مؤثر و همراهی کنونی مدارس و مساجد می‌تواند به این روال کمک شایانی کند.  

خاصیت تعلیم و تربیت مسجد

دبیرکل کانون تربیت اسلامی در پایان سخنان خود یادآور شد: وقتی دانش آموز مسجد را مکانی ببیند که نیاز علمی، آموزشی، فرهنگی وهنری وی را برطرف می‌کند به طور حتم جذب آن می‌شود و مسجد برای آنان به پایگاهی دوستانه بدل می‌شود. مساجد کارکردهای متعددی دارند و باید درصدد احیای آن برآمد. خاصیت تعلیم و تربیت مسجد که امروز با طرح پیوند مسجد و مدرسه نمود و بروز بیشتری پیدا کرده است می‌تواند با مدیریت جدی‌تر به خروجی‌های والاتری نیز دست یابد.

(جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۵:۴۸
https://news.masjed.ir/u/jy1
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید