دوشنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۰:۰۸
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۳۱۲۴۵
گزارشگر : ایده ایده
به میزبانی مسجد جامع دماوند

مراسم بزرگداشت میرزا عبدالله توسلی برگزار شد/ خیری که 400 مسجد را در جهان تاسیس و نوسازی کرد

مراسم گرامیداشت خیر مسجدساز، مرحوم حاج میرزا عبدالله توسلی با حضور رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

(دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶) ۱۰:۰۸

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مراسم گرامیداشت یاد و خاطره خیر مسجدساز، مرحوم حاج میرزا عبدالله توسلی شامگاه یکشنبه بیستم اسفندماه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی استاد حوزه علمیه و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت‌الاسلام ‌و المسلمین کاظم فتاح‌دماوندی امام جمعه دماوند و حجت الاسلام والمسلمین شاهچراغی امام جمعه اسبق این شهر و قشرهای مختلف مردم در محل مسجد جامع دماوند برگزار شد.

مرحوم توسلی مورد اعتماد مراجع و امام خمینی بود
در بخش سخنران ویژه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی، استاد برجسته حوزه‌های علمیه با تبریک ایام ولادت حضرت زهرا(س) اظهار داشت: در ایام ولادت حضرت زهرا(س) هستیم، امیدوار هستیم که همه ما بتوانیم همه ما مانند این بانوی بزرگ از امتحانات الهی سربلند بیرون بیاییم.

وی با اشاره به شان نزول سوره «هل اتی» بیان داشت: خداوند در این سوره به بخشندگی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) اشاره کرده است.

این کارشناس علوم دینی با بیان روایتی از زندگی حضرت علی(ع) گفت: روزی یک مرد سائل خدمت حضرت علی(ع) رسید و از ایشان درخواست کمک کرد. امیر مومنان(ع) به دلیل اینکه در شرایط بد مالی و دوران هجرت به مدینه به سر می‌برد نتوانست خواسته وی را اجابت کند. مرد سائل به دلیل عدم کمک حضرت علی(ع) به ایشان گفت؛ تو در صحرای محشر باید پاسخگوی من باشی! حضرت علی(ع) در همان لحظه به غلام خود دستور داد که تنها دارایی خود که یک «زره» قدیمی بود را به مرد سائل ببخشند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) پس از این کار فرمودند؛ حاضر نیستم صاحب تمام جهان باشم، در شرایطی که در صحرای محشر مورد بازخواست قرار بگیرم.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با درخواست از کارگزاران مسجدی عنوان داشت: در شهر مقدس نجف اشرف رسم بر این است که پیش از نماز، برخی از بیانات حضرت امیر(ع) از مساجد پخش شود که بهتر است این رسم در کشور ما نیز جاری گردد.

استاد حوزه‌های علمیه در آستانه سال نو با درخواست از مردم نیز گفت: نباید در شرایط بد اقتصادی یکدیگر را فراموش کنیم، متاسفانه امروز گاهی مشاهده می‌شود که یک برادر با وجود وضع مالی بسیار عالی از حال برادر فقیر خود کاملا بی‌خبر است.

حجت الاسلام حسینی قمی تصریح کرد: باید نگاه همدردی و همدلی را در جامعه جاری کنیم و به داد هم برسیم. واقعیت امر این است که فرد مومن باید از عمر و ثروت خود استفاده مفید کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی به بخشی از زندگی امام صادق(ع) نیز اشاره کرد و بیان داشت: امام صادق(ع) معتقد بود که اگر فردی آنقدر فقیر است که نمی‌تواند قرض خود را پس بدهد، قطعا این فرد فقیر سهمی در اموال ما دارد و باید به وی کمک بلاعوض کرد.

وی در ادامه سخنرانی خود با پرداختن به زندگی پر برکت مرحوم حاج میرزا عبدالله توسلی عنوان داشت: بخشی از خدمات مهم مرحوم توسلی معطوف به «ساخت مساجد»، «ساخت مدارس علمیه حوزوی»، «ساخت اولین حوزه علمیه خواهران» و همچنین «احداث کتابخانه‌« و احیای «امامزادگان» شده است.

وی ادامه داد: ساخت «حسینیه»، «درمانگاه»، «خانه برای نیازمندان»، «تهیه جهیزیه برای نوعروسان»، « درمان بیماران صعب العلاج» «کمک به نیازمندان» و دستگیری از «خانواده زندانیان» از جمله مواردی است که در زندگی پر برکت مرحوم توسلی به آن‌ها توجه شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی «چاپ کتب مذهبی»، «رسیدگی به ایتام»، «تامین وسایل زندگی نیازمندان در فصول سرد» و «کمک به تشکیل کلاس‌های آموزشی» را از جمله مواردی برشمرد که مرحوم توسلی به آنها اهتمام ویژه‌ای ورزید.

استاد حوزه‌های علمیه با تمجید از نوع تعامل مرحوم توسلی با حوزویان، ابراز داشت: «تشکیل موسسات دینی»، «حمایت از شخصیت‌های بزرگ حوزوی» و اعزام مبلغین به خارج از کشور از جمله خدماتی بود که مرحوم توسلی به جامعه حوزویان داشت.

وی تاکید کرد: از نظر فردی نیز مرحوم توسلی در طول زندگی خود همواره به تشکیل هیئات مذهبی در منزل خود همت گماشت.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با پرداختن به ویژگی‌های شخصیتی مرحوم توسلی ابراز داشت: «همت بلند»، «اخلاص» و «پرکار بودن» در رفتار مرحوم توسلی موج می‌زد.

وی اضافه کرد: مرحوم توسلی «مورد اعتماد مراجع و حضرت امام راحل» بود. تا جایی که مرحوم علامه امینی و امام خمینی(ره) شخصا ایشان را مورد اعتماد و همراه دانستند.

این کارشناس علوم دینی به «استفاده مفید از عمر» و همچنین «نگاه فرامرزی و ملیتی» مرحوم توسلی اشاره کرد و گفت: مرحوم توسلی خیری بود که فراتر از مرز جغرافیایی ایران عمل کرد و مساجد مهم «هامبورگ» و «ژوهانسبورگ» از جمله یادگاری‌های مهم آن مرحوم است که امروز در جهان وجود دارند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی در پایان با تاکید بر این نکته که همه باید از زندگی مرحوم توسلی الگو بگیرند، بیان داشت: مرحوم توسلی «تا آخرین نفس» تلاش کرد و همواره در امور خیر «سرعت» داشت.

مسجد جامع دماوند از آثار خیر مرحوم توسلی بود
در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام کاظم فتاح دماوندی، امام جمعه شهرستان دماوند ضمن خیر مقدم به حاضرین در مجلس، گفت: مرحوم توسلی تنها در بخشی از خدمات خود ۴۰۰ مسجد ساخت که مسجد جامع دماوند یکی از آنها است.

وی افزود: مرحوم توسلی همواره در کنار ساخت مساجد، به فکر لوازم جانبی و امکانات رفاهی آن نیز بود که از جمله آن می‌توان به ساخت خانه عالم، مراکز درمانی و ایجاد صندوق قرض‌الحسنه اشاره کرد.

امام جمعه‌ شهرستان دماوند بیان داشت: مرحوم توسلی به ایجاد مراکز علمی بسیار توجه داشت که حوزه علمیه شهرستان دماوند از جمله این آثار خیر است. امروز نیز شاهد هستیم که حوزه علمیه شهرستان دماوند از سوی خانواده محترم مرحوم توسلی حمایت می‌شود.وی با اشاره به همت خیرین در سراسر کشور، ابراز داشت: امروز در کل کشور شاهد هستیم که امور خیر همچنان ادامه دارد و در شهرستان دماوند نیز خانواده های مختلفی وجود دارند که در امور خیر مشارکت می‌کنند.

حجت الاسلام فتاح دماوندی تاکید کرد: همه باید بدانیم که تمام خیرات از مساجد شروع می‌شود و از این پایگاه الهی می‌توان دست به امور خیر گسترده‌تر زد.

رونمایی از کتاب آبادگر خانه‌های خدا
گفتنی است در این مراسم گرامیداشت، پس از مداحی ذاکر اهل بیت(ع) حاج آقا رمضان‌پور، از لوح یادبود و همچنین کتاب «آبادگر خانه‌های خدا» که شرح حالی از زندگی مرحوم توسلی است رونمایی شد.

لازم به ذکر است در حاشیه این مراسم یادبود، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اهدای لوح تقدیر، از خانواده مرحوم توسلی تقدیر کرد.

نگاهی به زندگی حاج میرزا عبدالله توسلی
حاج «میرزا عبدالله توسلی»، خیر و نیکوکار بزرگ و فرهنگ دوست در سال ۱۲۵۹ در  دماوند به دنیا آمد؛ وی در کودکی پدرشان را از دست داده و در ۱۲ سالگی همراه مادر و برادرشان به دعوت دایی بزرگشان حجت‌الاسلام شیخ احمد اخویان به تهران رفته و در همان‌جا سکنی می‌گزینند. خانواده توسلی از خانواده‌های صالح و مذهبی دماوند بوده است که ایشان با توجه به درگذشت پدر در کنار مادرشان که از بانوان مؤمنه, از محبان اهل‌بیت (ع) بوده، بزرگ می‌شوند. وی با لطف الهی و با راهنمایی و یادآوری نکات مهم مسائل مذهبی و شرعی آغاز به کسب و کار می‌کند و با پشت کار و تلاش فراوان به بازار تهران راهنمایی می‌شود. پس از اتمام خدمت وظیفه، کار کسب را با دقت بیشتری پیگیری کرده و در آغاز مجدد کار، مردم از شهرستان‌ها کالا به صورت امانت به فروش می‌رساندند و ایشان با امانت‌داری کامل کالاها را می‌فروخته و پس از کسر هزینه و حق‌العمل بقیه را به حساب آنها واریز می‌کرد.

این موضوع سبب می‌شود با توفیق و رحمت الهی کسب و کار حاج «میرزا عبدالله توسلی» رونق گرفته و کم‌کم به عنوان یک تاجر معروف و مشهور مطرح شوند. مرحوم حاج توسلی به مسجدسازی به عنوان پایگاه تبلیغ، گسترش مسائل اسلام و مذهب شیعه و جذب مردم به آنها و نیز حل مشکلات مادی و معنوی مردم اهتمام ویژه داشت که می‌توان ایشان را به بزرگ مسجدساز ایران لقب داد.

این خیر و نیکوکار بزرگ و فرهنگ‌دوست از جمله نیکوکارانی است که کار ساخت، مرمت و نوسازی بیش از ۴۰۰ مسجد را در کارنامه خود ثبت کرده است، عمر وی سرانجام در اسفند ماه ۱۳۵۵ در شهر قم به سرآمد و در حیاط حرم مطهر حضرت معصومه (ع) به خاک سپرده شد.

مشارکت در احداث مساجد اعظم قم، جامع دماوند، جامع علی ابن ابیطالب (ع) رودهن، جامع آبسرد دماوند و جامع بومهن و مشارکت در احداث مسجد بزرگ هامبورگ و مرمت مسجد سپهسالار قدیم در بازارچه مروی و مسجد رضوی قم و ساخت تعداد بسیاری مساجد خیریه و مدرسه در کارنامه بشردوستانه این خیر مسجدساز خودنمایی می‌کند.

تصاویر مربوط به این خبر: مراسم بزرگداشت میرزا عبدالله توسلی برگزار شد
(دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶) ۱۰:۰۸
https://news.masjed.ir/u/hmb
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید