چهارشنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۵:۵۰
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۱۱۵۳
گزارشگر : ایده ایده
علی اکبر ولایتی:

مسجد از قدیم محل آموزش در بالاترین سطوح بود

رئیس هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه از همان صدر اسلام و از زمانی که مسجد اولیه توسط پیامبر(ص) بنا نهاده شد، مسجد جای هر نوع تصمیم‌گیری، مراجعات، قضاوت‌ها و ... بوده است، گفت: آن زمان در مسجد کلاس درس هم برپا بود، در واقع مدارس اولیه، مساجد بودند و مسجد محل آموزش در بالاترین سطوح بود.

(چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶) ۱۵:۵۰
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد, علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی امروز، چهارشنبه 9 اسفندماه، در گردهمایی معاونان فرهنگی این دانشگاه با بیان اینکه فرهنگ مسئله اساسی و پایه آموزش است، اظهار کرد: کشورهای غربی فرهنگ خود را دارند و سعی بر تحمیل آن بر ایران دارند؛ وقتی می‌گوییم به فرهنگ اهمیت دهید منظور این است که به فرهنگ ایرانی و اسلامی اهمیت داده شود.

 

وی با اشاره به کتابی از جلال آل‌احمد با عنوان «غرب‌زدگی» که نقدی بر ترویج فرهنگ غرب در جامعه و دانشگاه‌ها بود، افزود: آل‌احمد بین سال‌های ۴۲ و ۴۳ خدمت امام(ره) رسید و وقتی دید اشان این کتاب را دارند با تعجب پرسید: «شما هم از اینها می‌خوانید؟»، این نشان‌دهنده اهمیت زیادی بود که امام(ره) برای فرهنگ قائل بودند.
 
ولایتی همچنین گریزی به تاریخ زد و با اشاره به تلاش‌های شیخ فضل‌الله نوری برای مشروطه گفت: جسم آن مرحوم بر بالای دار به مثابه برافراشته شدن پرچم استیصال غرب‌زدگی است که پس از ۲۰۰ سال کشمکش این‌طور نمود پیدا کرد. ایشان پس از تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) تلاش کرد در مجلس هر آنچه تصویب می‌شود متناسب با قانون شرع باشد و اینکه هر مصوبه باید امضای پنج مجتهد طراز اول برسد که بعدا از آن به عنوان اصل طراز اول یاد کردند.
 
وی با بیان اینکه از همان صدر اسلام و از زمانی که مسجد اولیه توسط پیامبر(ص) بنا نهاده شد، مسجد جای هر نوع تصمیم‌گیری، مراجعات، قضاوت‌ها و ... بوده است، گفت: آن زمان در مسجد کلاس درس هم برپا بود، در واقع مدارس اولیه، مساجد بودند. مسجد محل آموزش در بالاترین سطوح بود، در کنار آن مدارسی مانند مستنصریه و مدرسه نظامیه بغداد تاسیس شد که در آن درس دین داده می‌شد.
 
ولایتی با بیان اینکه قرآن کریم و سنت رسول اکرم(ص) پایه کار علمی بود، عنوان کرد: شخصی مانند شیخ‌الرئیس که متفکر، فیلسوف وعالم بوده است، استدلال‌هایی مبتنی بر این منابع دارد، تقریبا بعد از دارالفنون به این سمت که فرهنگ غربی حاکم باشد حرکت کردیم.
 
رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد با بیان اینکه امروز هر چه می‌خواهیم درس جامعه شناسی، روانشناسی، تعلیم و تربیت و ... را از غرب خلاص کنیم، نمی‌شود و این فرهنگ در تار و پود آن تنیده است، ادامه داد: امیدواریم دانشگاه آزاد بتواند در این زمینه وارد شود و موفق عمل کند؛ رشد علوم انسانی اسلامی پایه تئوریک تحول فرهنگی در دانشگاه است.
 
وی افزود: تا زمانی که در جامعه شناسی، روانشناسی، تکامل و ... دریافت‌های مبانی علوم انسانی از امثال فروید و ... گرفته شود و جایی برای خداشناسی و مبانی اسلامی وجود نداشته باشد، پایه‌های علمی دچار لنگی هستند.
 
ولایتی با طرح این پرسش که چرا حوزه علمیه موفق عمل می‌کند؟ گفت: به این دلیل که آنجا جایی برای نفوذ فرهنگ بیگانه نبوده، اگر نفوذی هم بوده توسط علما طرد می‌شده است. یک زمانی برای مدیریت دانشگاه و دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد شخصی را از فرانسه آوردند تا این دانشکده را اداره کند، در حالی که این فرد تفکر فرنگی دارد.
 
وی با بیان اینکه بعضی می‌گویند پزشکی و مهندسی اسلامی نداریم، گفت: باید بگوییم فیزیک، هندسه، ریاضی، شیمی، پزشکی و خدایی و غیر خدایی متفاوت است، جهان‌بینی انسان اگر الهی باشد یک طور و اگر غیرالهی باشد جور دیگر می‌بیند و حوادث را تصادفی می‌داند، آنچه در زمین و زمان و آنچه در این دنیا اعم از مخلوقات است، از روی حکمت خدا و تقدیر او خلق شده‌اند و از روی تصادف نبوده است.
 
وی با اشاره به تفاوت جهان‌بینی مادی و الهی اظهار کرد: در جهان‌بینی الهی تقدیر و تدبیر اما در جهان‌بینی مادی تصادف مطرح است، برای همین است که این نوع جهان‌بینی مادی در قدم اول گیر می‌کند. تفاوت این دو به ریشه‌ها برمی‌گردد.
 
وی افزود: در میان بزرگان تاریخ تمدن اسلامی یک نفر بی‌خدا پیدا نمی‌کنید که ماتریالیست باشد. ممکن است افراد با هم متفاوت باشند اما جهان‌بینی مشترک است. همانگونه که زکریای رازی را می‌گفتند به نبوت معتقد نبود و علیه او تبلیغ کردند و شخصی به نام ابوحاتم رازی علیه او کتاب نوشت، در حالی‌که این طور نبود.
 
ولایتی با بیان اینکه مبنای فکری بزرگان اسلام بر اساس تمدن اسلامی است و بزرگی را نمی‌بینیم که در حوزه‌ای که فعالیت دارد از قرآن بهره نبرده باشد و تاکید آنها بر کار فرهنگی بوده است، گفت: بدون حاکم شدن جهان‌‌بینی اسلامی و وجود فرهنگ تقلیدی، خودجوشی علمی رخ نمی‌دهد. در گذشته مشکلاتی بوده، کم‌توجهی‌هایی نسبت به مسائل فرهنگی در دانشگاه آزاد می‌شده، حال که در این دانشگاه فرهنگ باید محور اساسی باشد. این که یک عده بریزند در خیابان و اغتشاش کنند فرهنگ نیست؛ فرهنگ باید معرفت‌زایی کند، با لهو ولعب کسی آدم حسابی نمی‌شود و از آن علم و معرفت در نمی‌آید.
 
وی با اشاره به بحث موسیقی گفت: چه بسا در موسیقی و هنر هم این نوع نگاه مطرح است؛ در قرآن کریم اگر موازین موسیقی رعایت نشود، به گوش خوش‌نواز نمی‌آید، تفاوت موسیقی حلال و حرام در همین است. موسیقی یعنی صدایی که از حلق خارج می‌شود و اگر با حساب و نظم نباشد، گوش‌نواز نخواهد بود؛ ما با موسیقی مطرب و هرزگی مخالفیم، نظر علما هم همین است.
 
ولایتی با تاکید بر اهمیت دادن به فرهنگ و وجود نمایندگی فرهنگی در همه‌جا گفت: فرهنگ تفکر ما اگر درست نباشد از آن ابداع در نمی‌آید، تا زمانی که علم تقلیدی است آنها سوار و ما پیاده هستیم. هر وقت علم جوشید و ابتکار را در دست گرفتیم آن وقت حرف برای گفتن داریم و این مستلزم تغییر تفکر است و این جز با فرهنگ محقق نمی‌شود.
 
وی در پایان با بیان اینکه بحث فرهنگ و تمدن از سال ۸۴ شروع شد، افزود: در حوزه معارف و تمدن اسلامی کتاب‌های تمدنی منتشر شدند. ان‌شاءالله بتوانیم فرهنگ اسلامی را با قوت و قدرت تدریس کنیم و بنای دانشگاه آزاد این است که به فرهنگ اهمیت شایسته و بایسته دهد و فرهنگ در متن و پایه باشد.
 

 

(چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶) ۱۵:۵۰
https://news.masjed.ir/u/j52
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید