سه شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۱۱۲۶
گزارشگر : ایده ایده
گزارشی از تعمیرات مسجد آقا محمود

مسجد تاریخی پامنار به همت بازاریان دوباره سرپا شد

انبار مواد غذایی مسجد آقا محمود پامنار دوم دی‌ماه سال ۹۵، بر اثر اتصال برق دچار حریق می‌شود ولی بعد از اینکه آتش مهار می‌شود، در نهایت از مسجد فقط یک چهار دیواری باقی می‌ماند و تمام تجهیزات مسجد نابود می‌شود.

(سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶) ۱۴:۲۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، بازار بزرگ تهران در محله تاریخی پامنار راسته مروی با معماری کهن و قدیمی خود مسجدی از دوره اوایل قاجاریه در خود جای داده است که این را می‌توان از معماری متمایز با آجرهای سرخ و زرد آن دریافت کرد؛ مسجدی به نام آقامحمود که توسط میرزا احمد حکیم‌باشی که گویا در دوره فتحعلی‌شاه زندگی می‌کرده، ساخته و وقف شده است.

احمد عزتخواه، از اعضای هیئت‌مدیره مسجد آقامحمود درباره تاریخچه فعالیت این مسجد گفت: مسجد آقامحمود دارای موقوفات زیادی بوده که توسط سازمان اوقاف و امورخیریه استفاده می‌شود. تا سال ۱۳۴۹ این مسجد تقریبا به صورت متروکه و بدون استفاده بوده است؛ کردهای فیلی که به جرم ایرانی بودن از خاک عراق اخراج ‌شده و به ایران نقل مکان می‌کنند، در سال ۱۳۵۰ این مسجد را بازسازی کرده و هیئتی به نام هیئت کردهای فیلی دایر می‌‌کنند که همچنان فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی این گروه تا به امروز مستمرانه ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه تمام امور مربوط به مسجد و هیئت توسط خیرین، خادمان و کسبه کرد انجام می‌شود، افزود: انبار مواد غذایی این مسجد دوم دی‌ماه سال ۹۵، ساعت ۳:۳۰ بر اثر اتصلات برق دچار حریق و حادثه توسط خادم مسجد اطلاع‌رسانی می‌شود؛ آتش‌نشانان زحمت‌کش آتش را مهار می‌کنند و در نهایت از مسجد فقط یک چهار دیواری باقی می‌ماند و تمام تجهیزات مسجد نابود می‌شود.

عزتخواه بیان کرد: خسارت وارده به مسجد تقریبا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود. با رایزنی‌هایی که از سوی هیئت‌امنای مسجد جهت درخواست همکاری برای بازسازی مسجد با سازمان‌های مربوطه انجام شد، هیچ نتیجه‌ای نداشت؛ با وجود اینکه مسجد آقامحمود ثبت ملی شده و زیر نظر سازمان اوقاف و میراث فرهنگی است، از سوی این دو نهاد نیز کمکی دریافت نشد.

وی با اشاره به اینکه بی‌توجهی ارگان‌ها باعث نشد که این مسجد تاریخی، سوخته باقی بماند، ادامه داد: با توکل بر خدا و همکاری کسبه و خیرین کرد، با یک کار شبانه‌روزی، مسجد و هیئت در کمتر از دو ماه با بهترین تجهیزات و بالاترین استاندارد در سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) بازسازی و افتتاح شد.

این عضو هیئت‌مدیره مسجد آقامحمود گفت: طی نامه‌نگاری‌هایی که با شهرداری منطقه انجام گرفت، از سوی این نهاد مبلغ ۵۰ میلیون تومان کمک نقدی اعطا شد، گرچه شورای شهر تهران وعده کمک ۲۰۰ میلیون تومانی را پیشنهاد کرده بود اما با ورود دوره بعدی شورای شهر، این وعده به دست فراموشی سپرده شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بابت بازسازی مسجد مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان بدهکار هستیم که این موضوع به اعضای هیئت‌امنای مسجد فشار زیادی وارد می‌کند. هیئت‌امنا، خیرین و خادمان تنها به خاطر مردم، مسجد و هیئت را سرپا نگه داشتند، که در آن فعالیت‌های مذهبی را مانند سال‌های گذشته ادامه دهند. قابل ذکر است که مسجد فعالیت‌های انقلابی در پایگاه انصارالحسین ناحیه امام خمینی(ره) را در خود دارد.

حال که مردمی به خاطر ایرانی بودن از خاک عراق اخراج می‌شوند و نزدیک به ۵۰ سال امور مسجد را به عهده می‌گیرند و موجب رونق آن می‌شوند، انتظار می‌رود که مسئولان هم گوشه‌ای از کار را بگیرند و هم‌پای مردم به وظایف ذاتی خود عمل کنند. در حال حاضر مسجد بدهی ۳۵۰ میلیون تومانی را بر دوش دارد و هیچ ارگانی حاضر به مساعدت نیست؛ با توجه به شرایط ویژه‌ای که مسجد‌ آقامحمود به لحاظ تاریخی، مذهبی و موقعیت جغرافیایی دارد، می‌طلبد در حفظ این اثر تاریخی از سوی مسئولان و خیرین همت گمارده شود.

وعده‌هایی که تحقق پیدا نکرد/ هزینه‌های تأمین نشده مسجدآقامحمود یک سال پس از آتش‌سوزی/ لزوم توجه خیرین

وعده‌هایی که تحقق پیدا نکرد/ هزینه‌های تأمین نشده مسجدآقامحمود یک سال پس از آتش‌سوزی/ لزوم توجه خیرین

وعده‌هایی که تحقق پیدا نکرد/ هزینه‌های تأمین نشده مسجدآقامحمود یک سال پس از آتش‌سوزی/ لزوم توجه خیرین

(سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶) ۱۴:۲۶
https://news.masjed.ir/u/m1g
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید