سه شنبه / ۳ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۲
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۳۰۷۸۸
گزارشگر : ایده ایده
امام جماعت مسجد امام علی‌بن‌ابیطالب(ع):

بخشنامه‌‌ها، مانع همراهی مدیران مدارس در«پیوند مسجد و مدرسه»

حجت‌الاسلام امامی گفت: اگر مدیران مدارس در راستای پیوند مسجد و مدرسه، همکاری کنند نقطه بسیار مثبت و خوبی است حالا به چه طریقی آموزش و پرورش می‌تواند این مسأله را برای مدیرانش جا بیندازد و آنها را به این قضیه مقید کند، این دست خودشان است.

(سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶) ۱۴:۲۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام عبدالرحیم امامی امام جماعت مسجد امام علی‌بن‌ابیطالب(ع) در گفت‌وگو با پایگاه تخصصی مسجد، با بیان اینکه فعالیت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف پیوند مسجد و مدرسه داشته‌ایم، گفت: یکی از این فعالیت‌ها اقامه نماز جماعت است؛ دوستان جوانِ طلبه که در مسجد فعالیت فرهنگی دارند تا حد توانشان نماز مدارس نزدیک مسجد را اقامه می‌کنند و ارتباط خوبی با مدارس دارند.

وی اظهار داشت: برنامه دیگر، دعوت از دانش‌آموزان به مسجد و تشویق آنها برای شرکت در برنامه‌های مسجد است، سپس گام بعدی، برقراری ارتباط با خانواده‌های بچه‌هایی است که در برنامه‌های مسجد شرکت می‌کنند؛ از والدین دانش‌آموزان می‌خواهیم در مراسمی که برای آنها برگزار می‌شود، هیأتی که برای آنها تشکیل شده و جلسه هفتگی که اینها دعوت می‌شوند که این هم یک نوع نحوه ارتباط با آنهاست مبنی بر دعوت از سخنرانان ویژه‌ای که با نوجوانان می‌توانند بهتر صحبت کنند و با آنها ارتباط داشته باشند.

امام جماعت مسجد حضرت علی‌بن‌ابیطالب (ع) عنوان کرد: به طور مثال زمانی که دانش‌آموزان در ایام اوقات فراغت فصل تابستان در برنامه‌های مسجد شرکت می‌کنند ما برای آنها یک برنامه‌ریزی داریم تا این ارتباط در طول سال نیز امتداد داشته باشد و ارتباط دانش‌آموزان با مسجد، با پایان یافتن تابستان قطع نشود و اینها پیوسته با مرتبط باشند و برنامه‌ها برای آنها اجرا می‌شود هم برنامه‌های ورزشی و هم آموزشی که ارتباط با آنها دائمی باشد.

وی ابراز داشت: همچنین در مراسم‌های ملی و مذهبی هم که مسجد برنامه دارد از دانش‌آموزان و دعوت می‌شود تا در این مراسمات شرکت کنند. کلاسهای قرآنی نیز برای آنها گذاشته می‌شود که به صورت هفتگی استاد قرآن مخصوص دانش‌آموزان می‌آید و به آنها آموزش حفظ و قرائت را می‌دهد.

حجت‌الاسلام امامی تصریح کرد: دو نوع کلاس قرآن برای دانش‌آموزان برگزار می‌کنیم؛ یکی کلاس روخوانی و روانخوانی است و دیگری هم کلاس آموزش‌های بیشتر و دقیق‌تر است که در این کلاس‌ها نیز خواندن نماز به دانش‌آموزان، آموزش داده می‌شود، نمازشان تصحیح می‌شود و علاوه این، آموزش‌های اولیه در موارد مختلف، نیز به آنها داده می‌شود.

وی با اشاره به میزان اثرگذاری پیوند مسجد و مدرسه در جذب دانش‌آموزان عنوان کرد: این را باید از مسجد محله سوال کنید، اما به طور کلی، جنبه‌های حضور مردم و ارتباطات مردمی در مسجد، ارتباطاتِ مذهبی‌تر و قابل قبول‌تری است تا آن جاهایی که این ارتباط وجود ندارد یا کمرنگ است یا مسجد فعالی ندارد، این قضاوت من نیست قضاوتِ اهل محل است، اینکه می‌گویند وجود مسجد و فعالیت‌های مسجد این تاثیر را گذاشته که کلیتِ شرایط مسجد مشخص است که اینجا با جاهایی که مسجد ندارد یا اگر مسجد دارد و فعال نیستند متفاوت است و این را از زبان اهل محل بیان می‌کنم.

امام جماعت مسجد علی‌بن ابی(ع) در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا حضور دانش‌آموزان رونقی هم در فعالیت‌های مسجد داشته است، خاطرنشان کرد: واقعاً حضور دانش‌آموزان در برنامه‌های مسجد، پرشور است به طور مثال، در ایام برگزاری مراسم معنوی اعتکاف، متقاضی برای اعتکاف آنقدر زیاد است که ما جا نداریم و یکی از مشکلات ما این است که نمی‌دانیم چه کنیم؟ چون اعتکاف باید حتماً شرعاً داخل مسجد باشد و در سالن‌ها و در فضاهای جانبی مسجد نمی‌شود، بنابراین متقاضی زیاد است و ما برای پذیرش دانش‌آموزان مشکل مکان داریم و این نشانگر این است که استقبال خوب است و دانش‌آموزان در این جهت اهتمام می‌ورزند. همچنین بچه‌ها جلسه هیأت هفتگی و جلسات قرآن دارند، در جلسات سخنرانی با والدینشان شرکت می‌کنند و حضورشان خوب است.

وی با بیان اینکه طرح پیوند مسجد و مدرسه، زمانی موفق است که مدیران و مسئولان منطقه واقعاً این طرح را دوست داشته باشند و از ارتباطِ با مسجد استقبال کنند، گفت: آن مدارسی که مدیرانش در این جهت واقعاً دغدغه دارند آنجا ما مشکلی نداریم و خیلی راحت با آنها ارتباط داریم و دانش‌آموزان آنها هم جذب می‌شوند اما جاهایی که مدیران آنها از این مسأله شانه خالی می‌کنند یا دغدغه خاصی ندارند به هر دلیلی یا به عبارتی خیلی چراغ سبز نشان نمی‌دهند متأسفانه برقراری ارتباط در آنجا خیلی کمرنگ و سخت است.

حجت‌الاسلام امامی در رابطه با انتظاراتش از آموزش و پرورش اظهار داشت: توقع ما این است که مسئولان آموزش و پرورش به مدیران مدارس، توصیه جدی داشته باشند و این موضوع برای خودشان خوب است چون اگر ما در مسجد به احترام به پدر و مادر و بزرگترها توصیه می‌کنیم اینها حرف‌های بدی نیست، اگر اینها را به درس خواندن و نظم و انضباط تشویق می‌کنیم برای مدرسه و مدیر مدرسه خوب است در نهایت بخشی از این موفقیت‌ها به خودِ مدرسه بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: یعنی مدیر باید بداند از آمدنِ دانش‌آ‌موزش به مسجد ضرر نمی‌کند چون ما چیزی نمی‌گوییم که مانع تحصیل او شود بلکه ما تا جایی که بتوانیم کمک تحصیلی آنها هستیم و برای آنها کلاس تقویتی می‌گذاریم، استاد دعوت می‌کنیم، استاد در مسجد حضور دارد و اشکالات دانش‌آموزان را رفع می‌کند و جواب سوالاتشان را می‌دهد، فضای کتابخانه برای آنها باز است، ما از صبح تا شب دو سالن مطالعه برای خواهران و برادران داریم که در ایام امتحانات استقبال خیلی خوبی از آن می‌شود، این چه ضرری دارد؟ مدیر باید اعتقاد داشته باشد و این ارتباط برای دانش‌آموز و مدرسه مفید خواهد بود و پیشرفت خواهند داشت.

امام جماعت مسجد علی‌بن ابی طالب(ع) تصریح کرد: اگر مدیران مدارس در راستای پیوند مسجد و مدرسه، همکاری کنند نقطه بسیار مثبت و خوبی است حالا به چه طریقی آموزش و پرورش می‌تواند این مسأله را برای مدیرانش جا بیندازد و آنها را به این قضیه مقید کند، این دست خودشان است و آنها باید به این قضیه ورود کنند و مدیران را توجیح کنند.

وی عنوان کرد: الزام‌های خشکِ اداری کاربرد ندارد، اینکه مدیر فکر کند رفتن به مسجد، وقت دانش‌آموزان را می‌گیرد و از درسش باز می‌ماند، واقعاً اینطور نیست، مسأله 180 درجه برعکس است، مسجد در حفظ دانش‌آموز از ولنگاری، اعتیاد، از مسائل خلاف و منکرات مؤثر است و می‌تواند او را حفظ کند و در راستای علم‌آموزی مدرسه گام برمی‌دارد و به طور واقعی باید مدیر در این خصوص آموزش ببیند و توجیح شود واِلا بخشنامه‌های خشک الزامی نمی‌تواند خیلی مؤثر باشد بنابراین تا وقتی مدیر مدرسه، اعتقادی به پیوند مسجد و مدرسه نداشته باشد این بخشنامه‌ها کاربردی ندارد.

انتهای پیام/

(سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶) ۱۴:۲۲
https://news.masjed.ir/u/m9z
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید