چهارشنبه / ۱ آذر ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۴
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۳۰۱۸۱
گزارشگر : ایده ایده
حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری:

داعش مولود مهجوریت قرآن بود

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: پس از رحلت رسول خدا(ص) مسلمانان گفتند قرآن برای ما کفایت است و به این طریق قرآن را مهجور و با برداشت‌ها ناصواب آن را دست آویز دشمن قرار دادند و امروز داعش مولود مهجوریت قرآن است.

(چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶) ۱۲:۲۴
 
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از سرچشمه، حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، دوشنبه 29 آبان در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی با اشاره به فراز 42 دعای شریف صحیفه سجادیه، گفت: امام سجاد(ع) در فرازی از دعای 42 صحیفه از خداوند متعال می‌خواهند که ایشان را در زمره کسانی که حق قرآن کریم را به جای می‌آوردند و در برابر آیات الهی تسلیم شدند قرار دهد.

وی افزود: خضوع و خشوع در برابر آیات الهی در بینش، گرایش و رفتار انسان تاثیر می‌گذارد و سبب می‌شود انسان در برابر قرآن کریم تسلیم شود و این امر به وسیله آیات محکم محقق می‌شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به آیات متشابه و اینکه انسان در مواجهه با این آیات حالت پناهندگی به او دست می‌دهد اظهار داشت: حضرت در رابطه با آیات متشابه از خداوند می‌خواهند بارالها؛ من ارتباطم با آیات متشابه و آیات مستدل همراه با برهان موقعیتم موقعیت همراه با اقرار باشد و با همین اقرار، به مرحله ارتباط با قرآن کریم دست یابم.

حجت الاسلام  و المسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه آیات متعددی وجود دارد که کل قرآن کریم محکمات، کل آیات را متشابهات، بخشی محکمات و بخش دیگر را متشابهات بیان می‌کند، گفت: دلیل این تنوع بیان این است که چون خداوند دارای مقام حکمت و ذاتش ثابت و استوار است برهمین اساس آیات خود را از محکمات بیان می‌کند و مقصود از متشابهات نیز اشاره به هماهنگی و شباهت آیات با یکدیگر دارد.

وی درباره تقسیم قرآن کریم به آیات متشابهات و محکمات، گفت: در آیات محکم خداوند به صورت صریح اشاره به دستورالعمل‌هایی درباره چگونه زندگی کردن انسان و نحوه فکر کردن او دارد و آیات متشابه دارای پیچیدگی در سبک بیان است و به ظاهر آن آیات نمی‌شود اکتفا کرد و دارای جلوه‌های گوناگونی است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه بخش اعظم قرآن کریم را آیات محکم تشکیل داده است، تصریح کرد: آیات متشابه بخش کمتری به خود اختصاص داده است اما باید در این امر انسان توجه داشته باشد که آیات متشابه را باید به آیات محکم عرضه کند تا معنای صحیح به دست آید.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با اشاره به اینکه انسان در مراجعه به آیات محکم دچار مشکل نمی‌شود، گفت: آیات متشابه عرصه لغزش و محیط خطر است انسان‌های سلیم النفس در مراجعه به قرآن کریم تکیه‌گاهشان به آیات محکم است و افرادی که در دل مرض دارند به دنبال آیات متشابه هستند تا از این طریق به فتنه انگیزی و تفرقه افکنی در جامعه بپردازند چرا که آیات محکم خواهش‌های نفسانی آنان را تامین نمی‌کند.

وی ادامه داد:خداوند آیات متشابه را نازل کرد تا مردم به کسانی که علم کتاب نزد آنان است مراجعه کنند. قرآن صامت زمانی نقش هدایتی‌اش کامل می‌شود که با قرآن ناطق همراه باشد در غیر این صورت قرآن صامت بدون قرآن ناطق تحریف پذیر است و گاهی نیز موجب گمراهی می‌شود و این گمراهی زمانی ایجاد می‌شود که فاسقان به آن رجوع کنند وگرنه ذات قرآن کریم گمراه کننده نیست.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه عامل مهجوریت قرآن جداسازی قرآن و عترت بود، عنوان کرد: پس از رحلت رسول خدا(ص) مسلمانان گفتند قرآن برای ما کفایت است و به این طریق قرآن را مهجور گذاشتند و با برداشت‌ها ناصواب و تفسیر به رای آیات، قرآن را دست آویز دشمن قرار دادند و امروز داعش مولود مهجوریت قرآن است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه آیات متشابه حامل اسرار و زیبایی‌های فوق العاده است، اظهار داشت: آیات متشابه باب جدیدی را به روی مضامینی متفاوت و فوق العاده باز می‌کند که امکان دیگری برای قالب ریزی لفظی آن معانی وجود ندارد اینجا است که نیاز قرآن صامت به قرآن ناطق مشخص می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همه علم کتاب نزد امیرمومنان علی(ع) است، گفت: پیامبراکرم(ص) تنزیل القرآن و امیرمومنان علی(ع) مفسر آیات الهی است، اهل فن آیات متشابه را به آیات محکم ارجاع می‌دهند و بهترین برداشت‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهند. قرآن و عترت دو میراث عظیم نبوی است که اگر انسان به اطاعت از آن دو بپردازند هدایت می شود.

(چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶) ۱۲:۲۴
https://news.masjed.ir/u/j7s
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید