چهارشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۹
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۹۹۹۷
گزارشگر : ایده ایده
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج‌علی‌اکبری:

قلب سلیم تنها سرمایه نجات بخش انسان در قیامت است

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد: قلب سلیم را نتیجه مواجهه موحدانه انسان با نعمات دنیوی دانست و گفت: تنها سرمایه نجات بخش انسان در قیامت وجود قلب سلیم است.

(چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶) ۱۶:۰۹

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از روابط عمومی سرچشمه، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، دوشنبه شب در جلسه تفسیر صحیفه سجادیه در آیینه قرآن که در موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برگزار شد، گفت: سوره مبارکه شعرا آیات فوق العاده لطیفی دارد.

وی افزود: در این سوره حضرت ابراهیم(ع) با زبانی شیرین به توصیف خداوند متعال می‌پردازند و پس از توصیف حضرت حالت دعا به خود می‌گیرند که هم اوصاف بسیار شیرین و شوق انگیز ذکر شده و دعای حضرت نیز با عنوان دعایی رفیع و همه جانبه به شمار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) از پیامبران برجسته الهی است، ابراز کرد: ایشان فردی شجاع، مقتدر، پرچمدار توحید، بت شکن، خلیل الله و صاحب مقام امامت است که همه نشان از عظمت این پیامبر الوالعزم دارد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه ربوبیت خداوند ناظر بر همه عالم است، بیان داشت: حضرت ابراهیم(ع) در این سوره می‌فرماید: "فَإِنَّهُمْ عَدُوٌّ لِی إِلَّا رَبَّ الْعَالَمِینَ، الَّذِی خَلَقَنِی فَهُوَ یَهْدِینِ، خدایی که مرا خلق کرد و سپس راه هدایت را به من نشان داد" لفظ رب بسیاری از اسماء الحسنی مانند خالق، هادی، ولی، محیی را در در بر می‌گیرد.

وی اضافه کرد: حضرت ابراهیم(ع) در این سوره می‌فرمایند: خداوندی که به من طعام و شراب می‌دهد؛ انسان موحد بر اساس نگرش توحیدی ابراهیمی زمانی که بر سر سفره می‌نشیند می‌داند که از دست خداوند متعال طعام دریافت می‌کند در این صورت اگر انسان دست کرامت و محبت حق را در هنگام غذا خوردن لمس کند علاقه عمیقی در وجود او نسبت به خداوند ایجاد می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ادامه داد: انسان زمانی که حس می‌کند خداوند او را از آب سیراب می‌کند جان و عقل او نیز سیراب می‌شود و در آیه بعد حضرت ابراهیم(ع) در نهایت ادب و تواضع می‌فرمایند: "وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ زمانی که من بیمار می‌شوم خداوند است که شفیع من می‌شود" انسان اگر چنین تفکری داشته باشد از بیماری هم لذت می‌برد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه تصریح کرد: حضرت می‌فرمایند: "وَالَّذِی یُمِیتُنِی ثُمَّ یُحْیِینِ آن کس که مرا مى‏‌میراند و سپس زنده‏ ام مى‏ گرداند" انسان اگر اعتقاد داشته باشد که خداوند انسان را می‌میراند و سپس زنده می‌کند نشان از نگرش توحیدی او دارد.

وی شرک را مصبب اصلی گرفتاری بشر بیان کرد و گفت: انسان زمانی که رب را غیر از خداوند ببیند گرفتار تاریکی‌ و ظلمت می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ادامه داد: مغفرت یکی از مهمترین جلوه‌های ربوبیت خداوند به شمار می‌رود، انسان در روز حساب به غفار بودن خداوند بسیار نیازمند است بنابراین انسان موحد در آن روز به مغفرت الهی بسیار امید داشته و انتظاری جز بخشش خداوند ندارد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد اضافه کرد: حضرت ابراهیم(ع) در این سوره پس از بیان اوصاف خداوند آغاز به دعا می‌کنند و می‌فرمایند: بارالها؛ به من حکمت عطا کن، مرا به صالحان ملحق کن، نامی نیکو از من به یادگار بگذار و ...؛ انسان به هر میزان عقلش بیدار شود از فساد و گمراهی دور می‌شود و زمانی پس از مرگ از انسان ذکر خیر می‌شود که آثار نیکو از او به یادگار باقی مانده باشد.

وی در پایان اظهار داشت: بهره برداری توحیدی از نعمات دنیوی سبب می‌شود انسان در قیامت از منافع آن بهره ببرد در غیر این صورت بهره‌ای به او نخواهد رسید قلب سلیم نتیجه مواجهه موحدانه انسان با نعمات دنیوی است و تنها راه نجات انسان در قیامت وجود قلب سلیم است

لازم به یادآوری است جلسات شرح صحیفه سجادیه دوشنبه ها بعد از اقامه نماز و مغرب در موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) به نشانی: میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه کوچه شهید صیرفی پور برگزار می شود و شرکت برای عموم علاقه مندان آزاد است.

(چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶) ۱۶:۰۹
https://news.masjed.ir/u/gT7
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید