دوشنبه / ۲۳ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۷
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۹۳۱۳
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد ابوطالب(ع):

برخی مساجد، مطابق با ذائقه جوانان، برنامه‌ریزی نمی‌کنند

امام جماعت مسجد ابوطالب، گفت: برخی مساجد، مطابق با ذائقه جوانان، برنامه‌ریزی نمی‌کنند به طوری که بعضی جوانان، مسجد را بستری برای بروز توانمندی‌ها و خلاقیت‌های خود نمی‌دانند.

(دوشنبه ۲۳ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۳۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، مسجد و کانون‌های مساجد: به پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با تصویب وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در اجلاس تهران در سال 1995 میلادی، بیست و یکم اوت، مصادف با 31 مرداد، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است زیرا سال 1348 در چنین روزی، مسجدالاقصی ـ قبله اول مسلمین جهان ـ توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد. به همین مناسبت گفتگویی با حجت‌الاسلام عباس موسی خانی امام جماعت مسجد ابوطالب انجام شده است که در ادامه می‌آید: 

موسی خانی، روز جهانی مسجد را فرصت بازنگری در رویکرد و کارکردهای مساجد دانست و گفت: بیشتر مردم، مساجد را محلی برای اقامه نماز جماعت یا انجام عبادات دینی می‌دانند، در حالی که باید کارکردهای گسترده این خانه‌های خدا در زمینه‌های خدمات اجتماعی، اقتصادی، قضایی و علمی نیز برای آنان تبیین شود.

وی افزود: مردم در گذشته برای طرح مشکلات خانوادگی و اجتماعی، ابتدا به مساجد مراجعه می‌کردند و مشکلات‌ خود را با کمترین هزینه و دردسر، برطرف می‌کردند، بنابراین اگر امروزه نیز بتوان آن کارکردها را احیا کرد، مطمئنا میزان مراجعه مردم به کلانتری‌ها و دادگاه‌ها کمتر می‌شود و به این صورت، آسیب‌های اجتماعی و گرفتاری‌های خانوادگی، کمتر خواهند شد.

امام جماعت مسجد ابوطالب، احیای کارکردهای گسترده مساجد را مهم‌ترین لازمه نقش‌آفرینی آن‌ها در جهان امروز دانست و خاطرنشان کرد: بسنده کردن به اقامه نماز جماعت یا برگزاری مجالس ختم، نمی‌تواند راه‌گشای اثرگذاری مساجد در جهان پرشتاب و سراسر تحول و تغییر امروزه باشد بلکه این خانه‌های خدا باید به یک مجتمع عبادی، فرهنگی، علمی و ورزشی تبدیل شوند. 

موسی خانی، بازنگری در نحوه و کیفیت برگزاری برنامه‌های مساجد را با توجه به تغییر مدام ذائقه جوانان در نتیجه تحولات سریع و مستمر دانش و فناوری‌ها، ضروری دانست و اضافه کرد: بسنده کردن به روش‌های سنتی اداره و برگزاری برنامه‌ها و همراه نشدن با خواسته‌های جوانان، مهم‌ترین مانع در موفقیت مساجد در جهان امروز است، برخی از مساجد، مطابق با ذائقه جوانان، برنامه‌ریزی نمی‌کنند به طوری که یک جوان، مسجد را بستری برای بروز توانمندی‌ها و خلاقیت‌های خود نمی‌داند. 

وی گفت: شناسایی و معرفی مساجد نمونه هر شهر می‌تواند موجب تهییج انگیزه‌ها و ترغیب افراد به ایجاد نوآوری در برگزاری برنامه‌های مساجد شود که در این میان مراکز و دستگاه‌های بالادستی در حوزه مساجد، مهم‌ترین نقش را در این زمینه دارند. 

امام جماعت مسجد ابوطالب، خاطرنشان کرد: طرح برنامه‌های ملی از طریق مساجد، راهکار  مناسبی برای تقویت جایگاه این خانه‌های خدا در جامعه است، در همین راستا، سازمان‌های فرهنگی و مسجدی می‌توانند در آستانه روز جهانی مسجد، طرحی ویژه را در مساجد انجام دهند.

(دوشنبه ۲۳ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۳۷
https://news.masjed.ir/u/m1s
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید