پنج شنبه / ۱۲ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۶
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۹۲۰۴
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت مسجد جامع امام رضا(ع):

مساجد، مهم‌ترین مرکزِ تحقق اعتدال معنوی و برگزاری جشن‌های دهه کرامت هستند

آیت‌الله میردامادی گفت: داشتن جامعه‌ای شاد و پرنشاط، نیازمند اعتدال در مجالس دینی است و برگزاری جشن‌های دهه کرامت، لازمه این اعتدال است. مساجد، مهم‌ترین مرکز برای تحقق این اعتدال هستند

(پنج شنبه ۱۲ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۵:۲۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، به نقل از شبستان دهه کرامت، دهه اول ماه ذی‌العقده است و آغازش با ولادت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا(علیه السلام) است. این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم متعالی، سازنده و ارزشمند است. دهه کرامت، یادآور لطیف‌ترین علایق و مهر و وفاهای کم‌نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ، معنوی و ولایی برادر است. مهر و وفایی که خواهرِ مهربان و دلداده را به هجرت وادار نموده و غربت و بیماری و مرگ در فصل جوانی را برای او آسان کرده است. آنچه دهه کرامت را در ایران، برجسته تر کرده است علاوه بر موالید بزرگوار آن، فرهنگ سازی برای گسترش جشن های مبتنی بر آموزه های اسلام است. «شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت» طی سالیان اخیر با عضویت 34 آستان مقدس و دستگاه فرهنگی و اجتماعی توانسته گام‌های سازنده و مهمی برای افزایش نشاط و شادابی بردارد و شعار دهه کرامت در سال 96 را «در شادی اهل بیت(علیهم السلام)، شاد باشیم» انتخاب کرده است.

به منظور بررسی جایگاه دهه کرامت و موالید بزرگوار آن در افزایش نشاط و شادابی منطبق با آموزه‌های قرآن و عترت(علیهم السلام) در ایران و جهان، گفت‌وگویی با آیت الله سیدباقر میردامادی؛ نماینده آیت الله العظمی نوری همدانی، امام جماعت مسجد جامع امام رضا(ع)، نویسنده کتاب‌هایی درباره زندگانی اهل بیت(ع) و استاد سطوح عالی حوزه علمیه داشته‌ایم که مشروح آن در ادامه می‌آید.

آیت الله میردامادی گفت: انقلاب اسلامی، منشا برکات و رویدادهای مهمی در تاریخ اسلام و ایران مانند روز قدس، دهه وحدت و ... شده است و دهه کرامت، نیز از همین برکات است. شکل گیری «شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت» و عضویت آستان های مقدس کشور و همچنین دستگاه های مهم فرهنگی، تبلیغاتی و اجتماعی در آن می تواند زمینه ساز گسترش جشن های دهه کرامت در کشور شود.

وی افزود: نمی توان توقع داشت گستردگی برنامه های بزرگداشت دهه کرامت، شبیه دهه محرم و ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) شود زیرا این مصیبت، ریشه تاریخی دارد و پیامبران از صدر آفرینش، سوگوار امام حسین(ع)، خاندان و یارانش بوده اند. با این وجود باید برای گسترش جشن های دهه کرامت بکوشیم زیرا هدف هر دو –هم، دهه محرم و هم، دهه کرامت- تعظیم شعائر دینی و اشاعه فرهنگ ناب تشیع است.

امام جماعت مسجد جامع امام رضا(ع) تهران خاطرنشان کرد: درحالی که دشمن با دسیسه های مختلف برای دور کردن جوانان از آموزه های دینی و اخلاقی می کوشد، ما باید از طرق مختلف مانع از تحقق این دسیسه شوم شویم. همانطور که مجالس عزاداری، فرهنگ ساز هستند، برنامه های شاد و پرنشاط معنوی نیز مطلوب و ارزشمند هستند.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه بیان کرد: ائمه جماعات مساجد، مبلغان، ستایشگران اهل بیت(ع)، اطلاع رسانی درباره دهه کرامت را جزو وظایف خود بدانند و بدانند که هرگونه تلاش در این مسیر، خدمت به اهل بیت(ع) است.

وی گفت: مساجد، مهم ترین مرکز برای گسترش جشن های دهه کرامت هستند و امیدواریم سازمان های و نهادهای مسجدی و فرهنگی در این زمینه، تلاش های لازم را داشته باشند. داشتن جامعه ای شاد، پرنشاط، فعال و پرکار، نیازمند اعتدال در مجالس دینی است و برگزاری جشن های دهه کرامت و سایر مجالس شادی، لازمه این اعتدال است. مساجد، مهم ترین و اثرگذارترین مرکز برای تحقق این اعتدال معنوی هستند.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی یادآور شد: شادی و نشاط معنوی و اثرگذار صرفا با سوگواری محقق نمی شود بلکه برنامه های شاد و پرنشاط نیز ضروری است. البته مجالس شادی اهل بیت(ع) در کشور مانند نیمه شعبان و عید غدیر و همچنین اعیاد فطر و قربان در کشور، فراوان و گسترده برگزار می شوند. البته گسترش این برنامه ها و مخلوط نکردن این مجالس با روضه، لازم است؛ البته، روضه لازم و موثر است، اما نباید جوانی را که برای شادی اهل بیت(ع) به مسجد آمده است با سایر رفتارها، دلسرد یا متعجب کرد.

(پنج شنبه ۱۲ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۵:۲۶
https://news.masjed.ir/u/neY
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید