چهارشنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۴
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۸۹۲۹
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
به همت معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد؛

شماره 198 ماهنامه فرهنگی، آموزشی و ترویجی «مسجد» منتشر شد

شماره 198 ماهنامه فرهنگی، آموزشی و ترویجی «مسجد» با پرونده ویژه سلفی گری منتشر شد

(چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶) ۱۲:۴۴

به گزرش پایگاه تخصصی مسجد، شماره جدید ماهنامه مسجد با توجه به انتقادات مقام معظم رهبری از سند 2030 به طرح موضوع سند 2030 یونسکو و مسائل پیرامون آن_دور هیحانات کاذب_ پرداخته و در انتها، با بررسی و ارزیابی سند تحول بنیادین_ به عنوان سند ملی و بالادستی وطنی_ به دنبال آشنایی و شناخت بیشتر ائمه جماعات مساجد با این سند است.

ساختار شناسی و مساله شناسی در برنامه آموزش سند 2030 از عناوین مهم در «پیشخوان» این شماره مسجد هستند. همچنین بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در تبیین مساله این سند در دیدار جمعی از دانشجویان در هفدهم خردادماه نودو شش  و گفتگو با سید محمد باقر پیشنمازی کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، رئیس ستاد نمازجمعه تهران  و عضو سابق شورای عالی آموزش و پرورش کشور  و گفتاری از استاد رحیم پور ازغدی از دیگر بخش‌های خواندنی در بخش «پیشخوان» شماره 198 ماهنامه مسجد است.

«پیشخوان» شماره 198 همچنین گفتگویی با حجت الاسلام علی ذوعلم انجام داده است که در آن به عواملی که مانع از اجرای سند 2030 شده است می‌پردازد، ذوعلم در این گفتگو سند تحول بنیادین را کشتی نجات آموزش و پرورش کشور می‌داند.

آتش به اختیاری

دیدار مقام معظم رهبری با دانشجویان در تاریخ هفدهم خردادماه نودو شش، دارای نکاتی در مهندسی فرهنگی و اجتماعی کشور بود. که اگرچه در دیدار با دانشجویان ایراد شده است، اما قطعا مخاطب آن می‌‌تواند سایر اقشار تأثیر گذار فرهنگی و دینی کشور ، ازجمله ائمه جماعات باشد. « پیشخوان» این شماره آتش به اختیاری فرهنگی را با این مضمون که چه پیام‌هایی برای مسجدی‌ها داشته، مورد بررسی قرار داده است.

 اوقات فراغت

عنوان اصلی بخش«مسجد» اوقات فراغت و نقش مسجد در پر کردن اوقات فراغت و چگونگی استفاده از آن در اهل مسجد و جوانان است. گفتگو با حجت‌الاسلام مجتبی وافی از عناوین «مسجد» در این شماره است.

«وافی درمورد برنامه‌ریزی اوقات فراغت دانش آموزان معتقد است: بنده، با اینکه همه از خردادماه(ماه آخر سال تحصیلی) همه یاد اوقات فراغت می‌افتند، مشکل دارم. نوجوان امروزی همه‌اش در فراغت است؛ حال آنکه انسان، بازی‌اش هم موجب رشد است. خوشبختانه سیستم غربی نصف بچه‌ها را با مدرسه پر کرده است و گرنه ما هیچ حرفی برای کودک نداشتیم!!».

یادداشت حجت الاسلام روح المین امام جماعت مسجد علوی، حجت الاسلام الله‌وردی و بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در باره فراغت جوانان در سال‌های مختلف، محتوای بخش «مسجد» را در شماره جدید خود تشکیل می‌دهند.

مسجد جامع امام سجاد(ع)

«مسجد ماه» در این شماره به مسجد جامع امام سجاد در صادقیه پرداخته است. گفتگو با امام جماعت این مسجد، حجت الاسلام مجتبی همدانی درباره این مسجد بخش اول «مسجد ماه» است. تکریم، افطاری ساده، اوقات فراغت در مسجد از جمله موضوعات مورد گفتگو با این امام جماعت در باره مسجد امام سجاد(ع) است.

گفتگو با محمد حسن هوشیار از اعضاء هیات امنا مسجد امام سجاد(ع) در «مسجد ماه» به مسائل و دغدغه های اجتماعی هیات امنا پرداخته است.گفتگو با فرمانده بسیج مسجد امام سجاد(ع) درباره فعالیت‌های پایگاه بسیج این مسجد و فرازهایی از زندگی آیت‎الله بافقی دیگر بخش‌های «مسجد ماه »هستند.

حجت‌الاسلام سید علی اکبر ‌حسینی امام جماعت ماه

حجت الاسلام حسینی به دلیل سالها حضورش در برنامه اخلاق در خانواده یک چهره شناخته شده و مشهور است. وی امام جماعت مسجد فائق در خیابان فیاض بخش است. امام مات موفق، مسجد طراز اسلامی و مشکلات یک امام جماعت موضوعات گفتگو با این چهره اخلاقی در «امام جماعت ماه» است.

گفتگو با حجت الاسلام سید ابراهیم جذبی امام جماعت مسجد روحانی و نویسنده «الادب و الآداب» درباره مسجد طراز اسلامی و ویژگی های امام جماعت موفق و طراز اسلامی، گفتگو با حجت الاسلام سعیدیان معاون حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد و حجت الاسلام بصیری مدیر ناحیه شهید باهنر و متن سخنرانی حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد در مراسم عقد تفاهم نامه همکاری مابین مرکز رسیدگی به امور مساجد و کمیته امداد امام خمینی(ره)، از دیگر بخش‌های «مسجد ماه» در این شماره مسجد هستند.

منبر

«منبر» به تخریب قبور ائمه و انگیزه آن پرداخته است. همچنین به مناسبت سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی به موضوع عرصه دین پرداخته و بیانات آن بزرگوار در این رابطه را در متن خود گنجانده است.

نگاهی به داعش در نگاه

بیان تاریخ سلفی‌گری به قلم حجت الاسلام صادق مصلحی وادقانی و یادداشتی از حجت الاسلام پور امینی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با عنوان سلفی گری و مرجعیت بنی امیه و گفتگو با حجت الاسلام مهدی فرمانیان عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم از بخش‌های مهم «نگاه» در این شماره هستند.

گفت و گو با آیت‌الله نجم الدین طبسی عضو جامعغه مدرسین حوزه علمیه قم به خوبی به چگونگی و چرایی شکل گیری وهابیت پرداخته است. نویسنده «شناخت وهابیت» در این گفتگو به تاثیر قدرت ها به علمای اهل سنت در کشورهای عربی اشاره کرده است و معتقد است: اتحاد امت اسلام امری ضروری در حال حاضر است.

 ماهنامه

(چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶) ۱۲:۴۴
https://news.masjed.ir/u/t5p
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید