دوشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۷
سرویس : دین و اندیشه
کد خبر : ۲۸۷۳۶
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
یک استاد حوزه علمیه:

اتاق‌های فکر، برنامه‌های قرآنی مساجد را طراحی کنند / حوزه‌ها طلاب را برای مدیریت قرآنی مساجد تربیت کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین الله هاتفی؛ استاد حوزه علمیه گفت: مساجد، اتاق فکر داشته باشند و با مشورت نخبگان و فرهیختگانِ عضو آن، برای طراحی و اجرای برنامه‌های جذاب قرآنی، تصمیم‌گیری کنند.

(دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۵۷

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین نصرت‌الله هاتفی معتقد است:  عملکرد دستگاه‌ها در طراحی و اجرای برنامه های مطلوب و ارزشمند فرهنگی، ضعیف است و این وضعیت درخصوص فعالیت‌های قرآنی مساجد و حوزه های علمیه نیز مشاهده می‌شود.

وی افزود: مرکز رسیدگی به امور مساجد با ارزیابی و معرفی مساجد موفق در برگزاری برنامه های آموزش و تفسیر قرآن، الگوی مفیدی در اختیار ائمه جماعات قرار دهد. درحالی که این مرکز، گاهی در بررسی های خود به جهت گیری های سیاسی و مطالب غیر ضروری توجه می کند و به این صورت، موجب کاهش انگیزه‌ ائمه جماعات می‌شود.

 

ائمه جماعات با زندگی بزرگان، آشنا شوند

این استاد حوزه علمیه اطلاع از سبک زندگی مراجع و علما را در موفقیت ائمه جماعات مساجد، مفید دانست و خاطرنشان کرد: زمانی خدمت امام خمینی(ره) عرض کردم «بهتر است ائمه جمعه، خدمت بزرگان و علمای طرازِ اول شهرهای کشور مانند آیت الله صدوقی و آیت الله دستغیب برسند تا رموز موفقیت آنان را دریابند. امام نیز با این پیشنهاد، موافقت کردند». آن بزرگان، اعتماد به خداوند و توجه و انس با قرآن را مهمترین دلایل موفقیت خود عنوان کرده اند. این درحالی است که برخی ائمه جماعات و جمعه، این چنین نیستند. از امام جماعت شهری پرسیدم «چرا حضور مردم در نماز جمعه شهرتان، کم رنگ است؟ پاسخ داد، مسئولان، مقصر هستند. اگر آنها یک ماشین ضدگلوله بزرگ و چند محافظ در اختیارم قرار دهند، آنگاه مردم با مشاهده این ابهت، با شوق در نماز جمعه شرکت می کنند».

وی اضافه کرد: اگر مرکز رسیدگی به امور مساجد، روحانیون دلسوز و دغدغمند را منصوب کند، آنگاه برنامه های قرآنی، فرهنگی، هنری و علمی مفید در مساجد برگزار خواهد شد. انتخاب یک امام جماعت خوب، مهم ترین لازمه موفقیت مسجد و جذب گروه های مختلف مردم به ویژه فرهیختگان و جوانان به آن است.

 

مساجد، مروج همراهی قرآن و عترت باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین هاتفی گفت: مساجد باید مروج همراهی قرآن و عترت باشد زیرا کلام الهی بدون تفسیر درست، گروه های تکفیری و وهابی مانند داعش، همراه خواهد داشت. زمانی من در سفر مکه، با استدلال و ادله قرآنی، یک سُنی را متوجه ضرورت همراهی قرآن و عترت کردم.

مسئول حوزه علمیه سجادیه خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه، طلاب آشنا با مفاهیم، آموزه ها و دانسته های قرآنی تربیت و به مساجد، اعزام کنند. امام خمینی(ره) با تحصیل در حوزه علمیه و آشنایی با تفسیر درست قرآن کریم، توانستند برخلاف تمام ارزیابی های جهانی، تحول بزرگی در ایران و جهان ایجاد کنند.

 

ائمه جماعات، تمام وقت در مساجد باشند

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: مسئولان نهادها و مراکز مسجدی، روحانیون باسواد، خوش اخلاق، با مهارت و دلسوز برای مدیریت مساجد انتخاب کنند. اگر یک امام جماعت، فرصت حضورِ تمام وقت در مسجد را ندارد و مشغله های کاری دیگر دارد، توسط این نهادها به ویژه مرکز رسیدگی به امور مساجد عوض شود. چنین امام جماعتی نمی تواند در تعامل با دستگاه های و نهادهای کشور، برنامه های مفید و جذاب قرآنی برگزار کند.

وی با اشاره به گستردگی بودجه ها و کثرت دستگاه های فرهنگی کشور و مشخص نبودنِ بازده آنان در سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، گفت: نبود نظارت علمی و به دور از جهت گیری های سیاسی بر فعالیت ائمه جماعات، مانع تحقق مسجد طراز اسلامی در کشور شده است.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مساجد، اتاق فکر داشته باشند و با مشورت نخبگان و فرهیختگان برای طراحی و اجرای برنامه های تصمیم گیری کنند. درحالی که بیشتر مساجد کشور به برگزاری برنامه های قرآنی تکراری و غیر جذاب بسنده می‌کنند.

(دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶) ۱۰:۵۷
https://news.masjed.ir/u/hmu
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید