پنج شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۱
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۸۶۵۰
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
آیت‌الله نجفی تهرانی:

دولت و مجلس به مساجد توجه بیشتر کنند

تولیت حوزه علمیه نبی اکرم (ص) گفت:حفظ استقلال مساجد، ضروری و مهم است اما این موضوع نباید، بهانه‌ای برای کمک نکردن دولت و مجلس نشود.

(پنج شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۵۱

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان ، آیت‌الله ضیاءالدین نجفی تهرانی تولیت حوزه علمیه نبی اکرم (ص) با اشاره به جایگاه و تاریخچه مساجد که ریشه در تاریخِ پیش از اسلام دارند «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدیً لِلْعالَمینَ» (سوره آل عمران، آیه 96)، گفت: مساجد، همیشه پایگاه توحید و نشر معارف دینی بوده‌اند.

وی مسجد را محور تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های دینی، علمی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صدر اسلام و دوران حضرت محمد مصطفی (ص) دانست و افزود: امروزه نیز تمام خوبی‌ها و خیرات جامعه در مساجد شکل می‌گیرند و همچنین عالمان، مبارزان، فرهیختگان و شخصیت‌های ممتاز کشور، از مساجد برخاسته‌اند.
تولیت حوزه علمیه نبی اکرم (ص) با اشاره به نقش برجسته مساجد در بیان و تفسیر قرآن در زمان پیامبر اسلام، خاطرنشان کرد: مساجد در طول تاریخ، جایگاه و مکان اصلی قرائت، تفسیر و آموزش قرآن کریم هستند بنابراین ائمه جماعات برای نشر معارف این کتاب الهی، برنامه‌ریزی کنند.

امام جماعت مسجد جامع نبی اکرم (ص) اضافه کرد: جلسات قرآن در مساجد با پیروزی انقلاب اسلامی گسترش یافته است همانطور که مسجد جامع نبی اکرم (ص) میزبان جلسات جزءخوانی قرآن کریم برای خواهران، برداران و نوجوانان و جوانان است. تربیت قرآنی جوانان، سنت حسنه و همیشگی مساجد بوده است.
آیت‌الله نجفی تهرانی با اشاره به نقش مساجد در شکل گیری نهضت امام خمینی (ره)، مبارزه با طاغوت زمان و زمینه‌سازی پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: مساجد در تمام صحنه‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مانند دفاع مقدس، انتخابات و حمایت و ترویج اندیشه‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، نقش ممتاز و بی‌نظیری داشته‌اند. همانطور که اخیرا چندین هزار نفر با حضور در مسجد جامع نبی اکرم (ص) تهران (خیابان نبرد، بلوار نبی اکرم)، رای خود را به صندوق‌های رای ریختند.

سازمانی قرآنی، مسجدی و فرهنگی، حمایت‌های اساسی و جدی از مساجد داشته باشند
وی با تشکر از فعالیت‌ها و تلاش‌های مسئولان و سازمان متولی و پشتیبان مسجدی، ادامه داد: سازمان و نهادهای قرآنی، مسجدی و فرهنگی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز رسیدگی به امور مساجد، از رویکرد نظارتی، فراتر رفته و حمایت‌های اساسی و جدی از مساجد و برنامه‌های آنان داشته باشند. آیا وزارت ارشاد به عنوان یکی از متولیان اصلی اشاعه فرهنگ دینی در جامعه، به وظیفه خود در برابر مساجد، عمل کرده است؟ آیا سازمان اوقاف و امور خیریه با استفاده از موقوفات عام، برای گسترش و تجهیز و نوسازی مساجد، گامی برداشته است؟ شواهد نشان می‌دهد این سازمان و نهادها در زمینه مساجد، کم‌کاری داشته‌اند.
این فقیه مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) گفت: مساجد، کانون و مرکز تبلیغات دینی در کشور هستند درحالی که اقدام ویژه‌ای از سوی سازمان تبلیغات اسلامی برای حمایت از مساجد مشاهده نمی‌شود. همین وضعیت درباره عملکرد مرکز رسیدگی به امور مساجد، صدق می‌کند زیرا تنها به نظارت بسنده کرده و حمایت‌های لازم مالی و تامین نیروی انسانی را انجام نمی‌دهد. مدیران و کارشناسان مرکز رسیدگی به امور مساجد باید حضور مستمر در مساجد داشته باشند، درحالی که بیشتر آنان، حضور کم‌رنگی در این خانه‌های خدا دارند.
وی مساجد را پایگاه انقلاب و رهبری و تقویت‌کننده بنیان‌های نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و افزد: مساجد، شعبه‌ای از قوه قضاییه، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر سازمان‌ها و نهادهای قرآنی، فرهنگی و اجتماعی است، اما این سازمان‌ها در حمایت اساسی از این خانه‌های خدا کم کاری کرده‌اند.

دولت و مجلس به مساجد کمک نمی‌کنند
نماینده ولی فقیه و مراجع معظم تقلید در شرق تهران با تشکر از تمام مدیران و مسئولانی که حمایت‌های لازم را از فعالیت‌های مساجد دارند، خاطرنشان کرد: دولت و مجلس، موظف به حمایت و اختصاص بودجه‌های لازم برای مساجد هستند درحالی که با دستاویز «حفظ استقلال مساجد»، از تصویب کمک‌های لازم دوری می‌کنند. حفظ استقلال مساجد، ضروری و مهم است اما این موضوع نباید، بهانه‌ای برای کمک نکردن دولت و مجلس نشود.
وی در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود گفت: مساجد، مروج آموزه‌های قرآن و عترت (ع) و پایگاه رهبری و انقلاب هستند، دولت، مجلس و سازمان‌ها و نهادهای قرآنی، فرهنگی و اجتماعی که از نیروهای تربیت‌شده مسجدی، استفاده می‌کنند، گام‌های اساسی برای حمایت از مساجد بردارند.

پیشنهادِ طراحی معماری واحد مسجدی
این استاد اخلاق حوزه علمیه درخصوص نقش مساجد در ایجاد سلامت روانی و بهداشت ذهنی افراد، گفت: معماری مساجد باید آرامش‌بخش و معنویت‌افزا باشند. در همین راستا به مسئولان مربوطه پیشنهاد دادم که سبک معماری واحد، مشخص و کارشناسی‌شده به معماران و خیرین، هنگامِ ساخت یا تجدیدبنای مساجد ارایه کنند تا این خانه‌های خدا الهام‌بخش معنویت و فرهنگ اسلامی شوند. من هنگام ساخت مسجد جامع نبی اکرم (ص) با مهندسین بسیاری برای طراحی معماری آرام بخش و معنویت‌افزا مشورت کردم. افراد بسیاری به من گفته‌اند اگر انسان، 24 ساعت در این مسجد، حاضر باشد به دلیل طراحی دقیق معماری آن، احساس خستگی نمی‌کند.
امام جماعت مسجد جامع نبی اکرم (ص) درخصوصِ حضور فرهیختگان و جوانان در مساجد بیان داشت: بسیاری از شخصیت‌های برجسته سیاسی، علمی و فرهنگی و همچنین بسیاری از استادان ممتاز دانشگاه‌ها و پژوهشگران مشهور کشور، تربیت‌شده مساجد هستند که در نماز جماعت و مناسبت‌های مذهبی و ملی در مساجد حضور می‌یابند. البته این افراد به دلیل مشغله‌های فراوان به اندازه سایر افراد نمی‌توانند در برنامه‌های مساجد شرکت کنند، با این وجود حضور این شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و علمی در مساجد، مطلوب و پررنگ است. برخی از مدیران برجسته و فرهیختگان کشور که از دوران کودکی در مسجد جامع نبی اکرم (ص) حضور می‌یافتند، امروزه نیز با وجود گرفتارهای کاری بسیار، در نماز جماعت و برنامه‌های این مسجد شرکت می‌کنند که من از همه آنان تشکر می‌کنم.

(پنج شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶) ۱۱:۵۱
https://news.masjed.ir/u/hcq
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید