سه شنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۰
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۸۴۹۳
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
یادداشت؛

وظایف ما دربرابر مسجد چیست؟

مسجد در فرهنگ ما، از لحاظ تنوع کارکرد، نهادی کم‌نظیر است؛ غیر از جنبه عبادیِ مسجد، ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن هم همیشه در طول تاریخ مهم و کارساز بوده‌است. همین تعامل مثبت دوجانبه باعث می‌شود خودمان را در برابر مسجد، موظف و مکلف احساس کنیم. «تکریم مسجد» کاری نیست که منتظر انجام شدنش از سوی دیگران بمانیم.

(سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶) ۱۲:۳۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، مسجد مأمن و مسکن ماست. اگر امروز گاهی مسجد از تصویر ذهنی ایده‌آل ما فاصله دارد یا به عبارتی اگر جنبه اجتماعی‌اش کم‌رنگ شده و شاید قدرت جذب همه اقشار را ندارد، یعنی ما وظیفه‌مان را در برابر مسجد خوب ایفا نکرده‌ایم. اما تکلیف ما در برابر مسجد چیست؟

احیای ساختمان مسجد
مسجدهای نیمه‌کاره، مسجدهای قدیمی، مسجدهای بی‌تجهیزات و امکانات را خودمان می‌توانیم احیا و بازسازی کنیم. گاهی لازم است از همسایه‌ها و هم‌محلی‌ها برای بازسازی یک مسجد قدیمی کمک بگیریم. گاهی هم باید کمر همت ببندیم تا مسئولان را به کامل کردن مساجد نیمه‌کاره مجاب کنیم. حفظِ حضور فیزیکی مسجد در جای‌جای شهر، قدم اول است.
 
خدمت افتخاری در مسجد
ما می‌توانیم خادم افتخاری مسجد محله‌مان باشیم. ماهی یک‌بار جارو کردن و غبارروبی و شستن جانماز و چادر و مقنعه ها، زمان و انرژی زیادی که نمی‌گیرد هیچ، انرژی و برکت را هم به زندگی‌مان سرازیر می‌کند. اگر برنامه زندگی‌مان اجازه نمی‌دهد به‌صورت مرتب به مسجد خدمت کنیم، اعیاد و مناسبت‌های مذهبی فرصت
خوبی است برای ادای دِین به مسجد.
 
آموزش در مسجد
شاید در محله شما دانش‌آموزی باشد که امکان ثبت نام در کلاس‌های کمک آموزشی نداشته‌باشد؛ یا بچه‌ مستعدی، که شرکت در کلاس‌های هنری و فوق برنامه برایش سخت باشد. اگر شما دانشجو، معلم‌، بچه‌درس‌خوان‌ و یا هنرمند هستید با برگزاری کلاس‌های رایگانِ رفع اشکال و فوق برنامه در مسجد، می‌توانید با حفظ شأن هم‌محله‌ای‌ها، وظیفه انسانی‌تان را در برابر آن‌ها انجام بدهید. ضمن این‌که قطعا مهربانی‌تان تأثیرگذار خواهد بود و بچه‌ها را به مسجد علاقه‌مند خواهد کرد. حتی اگر در محله شما افراد بی‌بضاعت هم زندگی نکنند، باز هم تشکیل کلاس‌ های آموزشی رایگان، پای بچه‌ها را به مسجد باز خواهد کرد.
 
ورزش و تفریح در مسجد
وجود مسجد در هر محله و منطقه‌ای لازم است، اما کافی نیست. جذب کردن بچه‌ها و نوجوانان به مسجد، تفکر و برنامه و کارشناسی لازم دارد؛ اما ما هم می‌توانیم به اندازه خودمان در این کار سهم داشته‌باشیم. خرید وسایل ورزشی و سرگرمی، کمک کوچک اما به‌دردبخوری است؛ کافی است بچه‌ها توی حیاط مسجد، توپ و تور و فوتبال‌دستی و راکت ببینند. از این‌جا به بعدش را خودشان خوب بلدند؛ تیم تشکیل می‌دهند، مسابقه و لیگ برگزار می‌کنند و به‌این ترتیب هم شور و هیجانشان را در فضایی مثبت و معنوی بروز می‌دهند و هم از مسجد، خاطره و تجربه‌ای به‌یادماندنی در ذهنشان نقش می‌بندد.
 
هنر و فرهنگ در مسجد
یکی دیگر از راه‎های کمک به رونق مساجد و ترغیب جوان‌ترها به حضور در مسجد، تقویت بُعد فرهنگی و هنری مساجد است. مثل تهیه کردن یک کتابخانه جمع‌وجور و کوچک و ترتیب دادن برنامه‌هایی از قبیل نمایش و نقد فیلم، نمایشنامه‌خوانی، تشکیل گروه تئاتر، گروه سرود و برگزاری مسابقاتی مثل مسابقه نویسندگی و کتاب‎خوانی و عکاسی و طراحی پوستر. هنرِ گره‌خورده با معنویت، هنری متعالی است و مسجد بهترین بستر برای این تحقق این امر است.
 
پاسخگویی به سوالات و شبهات
مسجد، مرجع مورد اعتماد همه ماست برای رفع شبهات و دریافت پاسخِ سوالات عقیدتی و شرعی‌. بنابراین اگر تحصیلات و مطالعاتتان در زمینه مسائل مذهبی است، می‌توانید زیرنظر امام جماعت مسجد و با تشکیل جلسات پرسش و پاسخ، زمینه حضور دیگران به‌ویژه جوان‌ترها را در مسجد فراهم کنید. سخنرانی و وعظ در مسجد جای خودش را دارد، اما گپ و گفت صمیمانه و تلاش شخصی برای پیداکردن جواب، شاید قشر جوان و نوجوان را بیشتر اقناع ‌کند.
(سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶) ۱۲:۳۰
https://news.masjed.ir/u/hn1
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید