یکشنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۵:۱۰
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۲۸۱۴۲
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
باز نشر به مناسبت نزدیک‌شدن به ایام انتخابات:

ضرورت تقویت نقش مساجد در عرصه انتخابات/ حضور در انتخابات واجب شرعی، عقلی و ملی است

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد : حضور در انتخابات واجب شرعی، عقلی و ملی است یعنی امری الهی، عبادی و یک وظیفه شناخته شده که فرهنگ سازی آن در کشور انجام شده و مردم هم آن عرصه را شناخته‌اند.

(یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶) ۱۵:۱۰

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد ،"حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد‌جواد حاج علی‌اکبری" رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در همایش "اخلاق انتخاباتی، حماسه سیاسی" که در سال 1392 سالن همایش‌های صدا و‌سیما برگزاری شد ، با بیان اینکه مسجد خانه خدا، مردم و پایگاه امامت و ولایت است، اظهار داشت: این سه جمله ارزش‌های مسجد را در فرهنگ اسلامی معرفی می‌کند، خانه خدا آن جنبه قدسی و ملکوتی مسجد را بیان می‌کند و خانه مردم بودن مسجد نیز نقشی که در صحنه‌های زندگی مردم دارد را تبیین می‌کند.

از همین رو به مناسبت نزدیک شدن به ایام انتخابات متن کامل سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علی اکبری را در ادامه می توانید بخوانید :

مسجد خانه خدا، مردم و پایگاه امامت و ولایت است، این سه جمله ارزش‌های مسجد را در فرهنگ اسلامی معرفی می‌کند، خانه خدا آن جنبه قدسی و ملکوتی مسجد را بیان می‌کند و خانه مردم بودن مسجد نیز نقشی که در صحنه‌های زندگی مردم دارد را تبیین می‌کند.

پایگاه امامت و ولایت بودن مسجد به معنای آن نقطه محوری در تمدن اسلامی است . مسجد مأموریتش توضیح نگاه توحیدی و رنگ الهی به همه صحنه‌های زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها است.

برای مسجد نقش قداست، عبادی، تربیتی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی تعریف شده است. مثل همه بخش‌های دیگر اندیشه خطرناک سکولاریسم به این عرصه هم راه پیدا کرده بود و مسجد را در حد معبد تنزل داده بود، در حالی که مسجد در تفکر اسلامی با معبد و ... بسیار متفاوت و متمایز است.

مسجد در نگاه دین نهادی اجتماعی فعال، موثر و حاضر در صحنه است، پیروزی انقلاب اسلامی موجب احیای نگاه ناب اسلام در همه بخش‌ها شد و در مورد مسجد هم همین‌گونه بود؛ امروز خوشبختانه در استمرار این احیاگری آثار مسجد در جریان بیداری اسلامی به خوبی قابل دیدن است.

طراحی دلپذیر حاکمیت علوی و نبوی با مدل حضور فعال موثر و تأیید شده مردم در همه عرصه‌های حاکمیتی یکی از ویژگی‌های برجسته انقلاب و نظام است. در این نگاه انتخابات نقطه حساس و برجسته‌ای است که تجلی اراده عمومی در ساختار حاکمیتی کشور در همه سطوح و مراحل خواهد بود.

انتخابات نقشی مهمی در تأمین آبرو، عزت ملی و رشد اعتماد عمومی و نشاط اجتماعی مخصوصا تأمین کرامت ملی دارد، در نگاه زیبای دین به عرصه حاکمیت در گذشته مسئله بیعت را داشتیم که بروز رسانی شد و به انتخابات تبدیل شده است.

امام خمینی (ره) با نگاه جامع و زیبای خودشان از ظرفیت شناخته شده مسجد به زیبایی استفاده کردند و این مسئله جزو سیره جاری و زندگی سیاسی و اجتماعی ما شده است.

انتخابات به زبان قرآنی یکی از مصادیق برجسته امر جامع است، حضور در انتخابات واجب شرعی، عقلی و ملی است یعنی امری الهی، عبادی و یک وظیفه شناخته شده که فرهنگ سازی آن در کشور انجام شده و مردم هم آن عرصه را شناخته‌اند.

ما در عرصه انتخابات از کسانی که این مدل را ساخته ‌اند، پیش افتاده‌ایم و رکورد زده‌ایم، انتخابات در کشور ما حاکی ارزشهای فراوانی است که این ارزشها برگرفته از اولیای خدا هستند.

خواستگاه انتخابات در جامعه غیردینی بوده و این یک واقعیت است؛ انتخابات را ما از دیگران گرفتیم یعنی جامعه مومنین چیزهای خوب را از هر جایی که باشد، دریافت می‌کنند البته مقداری هم انتخابات را با ارزشهای خودمان هماهنگ کرده ایم.

اما انتخابات به همراه خودش از جامعه مبدأ ارزش‌هایی را منتقل می‌کنند و این آن نقطه کلیدی است که باید بنشینیم و هم‌اندیشی کنیم تا انتخاباتی در راستای جمهوری اسلامی و نظام علوی و فاطمی داشته باشیم.

هنگامی که انتخابات در کشور ما شروع می‌شود همزمان با آن نگرانی‌ها اتفاق می‌افتد و مشکلاتی هم بوجود می‌آورد که ما احساس می‌کنیم ربطی به نظام ما ندارد.

جنگ قدرت، تخریب رقیب، خارج کردن رقیب به هر قیمتی مربوط به فرهنگی اسلامی نیست و در آن هم جایی ندارد، تهمت‌ها، غیبت‌ها و  شکل‌گیری شایعات به بهانه جریان انتخابات اتفاق می‌افتد اما در این عرصه اقدامات زیادی انجام شده و امام(ره) و مقام معظم رهبری راهنمایی‌ها و توصیه‌هایی کرده‌اند اما بالاخره ما با این چالش یکی در اصل مسئله مواجه‌ایم و یکی هم به نقاط ضعف خودمان برمی‌گردد.

یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه از این چالش‌ها بیرون برویم و این کار بزرگ در کشورمان به زیبایی‌های اخلاقی آراسته شود، این است که این حرکت بزرگ را به مسجد گره بزنیم، چنانچه از همان ابتدا هم این دو مسئله به هم گره خوده‌اند. هرچه نسبت میان انتخابات و مسجد افزایش یابد، آسیب‌های کمتر و زیبایی‌ها افزایش می‌یابد، ارتباط مسجد با انتخابات امنیت خاطر ایجاد می‌کند، از همان ابتدای شکل‌گیری جریان انتخابات مسجد و انتخابات به هم گره خورده‌اند .

(یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۶) ۱۵:۱۰
https://news.masjed.ir/u/Pt2
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید