یکشنبه / ۶ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۸
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۷۹۹۸
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
سرپرست ناحیه شهید نواب صفوی:

انفاق، سنتی که باید از مساجد فرهنگ سازی شود

حجت الاسلام حسینی، شناسایی فقرای اطراف مسجد را موضوع مهمی دانست که باید توسط متولیان مساجد مورد پیگیری قرار گیرد و گفت: انفاق، سنتی است که باید از مساجد فرهنگ‌سازی شود.

(یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶) ۱۲:۱۸

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، سرپرست ناحیه شهید نواب صفوی، شناسایی فقرای اطراف مسجد را موضوع مهمی دانست که باید توسط متولیان مساجد مورد پیگیری قرار گیرد و ادامه داد: انفاق، سنتی است که باید از مساجد فرهنگ‌سازی شود.

 

 صله رحم سنتی موثر در نوروز

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به نقش مهم مساجد در دستگیری از نیازمندان و  صله رحم به ویژه در ایام نوروز، گفت: فرهنگ‌سازی موضوع صله رحم و همچنین دستگیری از نیازمندان باید از سوی  ائمه جماعات مورد توجه قرار گیرد.

وی یکی از وظایف مهم افراد در جامعه اسلامی را دستگیری از نیازمندان و تهیدستان برشمرد و افزود: هر کس به اندازه امکانات و توانمندی خویش وظیفه دارد خلاء‌های موجود در زندگانی افراد را جبران و کمبودهای آنان را پاسخگو باشد، اما با توجه به اینکه مسجد مرکزی برای حضور مومنین است، این محل می‌تواند بهترین مکان برای شناساییی نیازمندان و دستگیری از آنان نیز باشد.

 

نوروز فرصتی برای کارهای خیر

سرپرست ناحیه شهید نواب صفوی، با بیان این‌که عید نوروز فرصتی مناسب برای انجام کارهای خیر است، اظهار کرد: به جای اسراف و تبدیز، می‌توان با دستگیری از نیازمندان سبب رضایت الهی و زمینه بهبود وضعیت محرومان را فراهم کرد.

حسینی اظهار کرد: لازم است، هر مسجد با مدیریت امام مسجد، خیریه‌ای را ایجاد کند و فعالیت‌های خود را با نگاه اجتماعی و محرومیت زدایی ساماندهی کند، زیرا مردم به ائمه جماعات و روحانیون مساجد اعتماد دارند، به همین جهت باید هر مسجدی یک موسسه خیریه در زیرمجموعه خود فعال کند و تعدادی از خانواده‌های بی‌بضاعت، ایتام و مستمندان را با کمک خیرین و نمازگزاران سامان دهد.

 

ایجاد صندوقهای قرضالحسنه

وی اظهار کرد: آنچه از بررسی نقش مسجد در صدر اسلام به دست می‌آید، جامعیت مسجد در زمینه‌های عبادی، سیاسی، فرهنگی، آموزشی، نظامی، قضایی و اقتصادی بوده است، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «صدقات» مخصوص فقیران است، از این رو باید در کمک به افراد نیازمند و کسانی که آبرومندانه زندگی می‌کنند، مساجد برنامه‌ریزی داشته باشند.

سرپرست ناحیه شهید نواب صفوی مرکز رسیدگی به امور مساجد، با اشاره به راهکارهای دستگیری از محرومین، اظهار کرد: قدم نخست، شناسایی از فقرایی است که محل سکونت‌شان، نزدیک مسجد است، از طرفی، ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه در مساجد یکی از شیوه‌های کمک به مستمندان جامعه است، چرا که با شناسایی نیازمندان مستحق و اعطای وام به آنها می‌تواند گره‌ای از مشکلات آنان باز کرد، علاوه بر آنکه این کار موجب شکوفایی هرچه بیشتر مساجد و انس مردم با آن می‌شود.

 

انفاق و صدقه از ارزش‌های اسلامی

حسینی، انفاق و صدقه را یکی از ارزش‌های اسلامی برشمرد و گفت: اجتماع مسلمانان در مساجد، روحیه تعاون و همکاری را افزایش می‌دهد و با پند و اندرز مبلغان دینی در آن‌ها، جریان‌های فقرزدایی در سطح جامعه افزایش می‌یابد، بنابراین، با قرار دادن صندوق صدقه و کمک به فقیران در مساجد، شناسایی فقیران آبرومند به وسیله هیئت‌امنا و جمع‌آوری کمک‌های نمازگزاران، گام مهمی در زدودن فقر برداشته می‌شود.

(یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶) ۱۲:۱۸
https://news.masjed.ir/u/m4s
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید