یکشنبه / ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۶:۴۰
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۷۹۴۸
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
معرفی کتاب؛

کتاب آشنایی با زندگانی حضرت ام البنین(س)+نسخه الکترونیکی

کتاب آشنایی با زندگانی حضرت ام البنین(س) برگزیده ای از کتاب چهره درخشان قمر بنی هاشم ابوالفضل عباس(ع) است که به قلم مرحوم حجت الاسلام ربانی خلخالی به زیور تبع درآمده و شرحی غنی بر زندگی حضرت ام البنین(س) است.

(یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵) ۱۶:۴۰

به گزارش پایگاه پایگاه تخصصی مسجد، کتاب آشنایی با زندگانی حضرت ام البنین(س) برگزیده ای از کتاب چهره درخشان قمر بنی هاشم ابوالفضل عباس(ع) است که به قلم مرحوم حجت الاسلام ربانی خلخالی به زیور تبع درآمده و شرحی غنی بر زندگی حضرت ام البنین(س) است.

ام البنین(س) که بود؟

نام او فاطمه بود که بعدها پس از ازدواج با حضرت علی (علیه السلام) با کنیه‏ "امُّ البنین" (مادر پسران) مشهورشد. پدر و مادرش از خاندان بنی کلاب از اجداد بزرگ حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) بودند و دارای خوبی‌ها و صفات خانوادگی مشترک بودند فاطمه دختری پاکدل وباتقوا بود .
فضایل اخلاقی، کمالات انسانی، نیروی ایمانی، ثبات و پایداری، شکیبایی و بردباری، بصیرت و دانایی، نطق و سخندانی او را به شایستگی ، بانوی بانوان کرده بود. حزام بن خالد بن ربیعة بن وحید بن کعب بن عامر بن کلاب پدر ام البنین است او مردی شجاع و دلیر و راستگو بود که شجاعت از صفات ویژه اوست. وی از استوانه‏هاى شرافت در میان عرب به شمار مى‏رفت و در بخشش، مهمان‌نوازى، دلاورى و رادمردى و منطق قوی مشهور بود. مادر بزرگوار ام البنین، ثمامه (یا لیلی) دختر سهیل بن عامر بن جعفر بن کلاب (از اجدادرسول خدا وامیرالمومنی) است که در تربیت فرزندان کوشا بوده و تاریخ از وی چهره درخشانی را به تصویر کشیده است. بینش عمیق، دوستی با اهل بیت و دوستی با فرزندان در کنار وظیفه مهم مادری و چونان معلمی دلسوز آموختن باورهای اعتقادی و مسایل مربوط به همسرداری و آداب معاشرت با دیگران از جمله ویژگیهای خاص این بانو است. در بسیاری از کتب تاریخی نام یازده تن از مادران وی ذکر شده است که همگی از خانواده های شریف و اصیل عرب بوده اند و به واقع مصداق بارز شجره طیبه  ند شجره‌ای که اصل آن در زمین است و فرع آن در آسمانها و حاصل و نتیجه این درخت پاک همانا عباس بن علی و عثمان و ... بوده اند. خاندان این بانو از خاندان‌هاى ریشه‏ دار و جلیل‌القدر بود که به دلیرى و دستگیرى معروف بودند وهر یک در بزرگی و شرافت به گونه‌ای مشهور گشته‌اند و ما جهت اختصار به برخی از ویژگی‌های آنان می‌پردازیم. مورخان در مورد شرافت نسب ام‌البنین می‌نویسند: «تاریخ پدران و داییهای ام البنین را به ما می‌شناساند و ما دانستیم که آنان از سوارکاران شجاع عرب بوده و شرافت و آقایی (سیادت) آنها به حدی بوده است که حتی پادشاهان نیز به آن اذعان داشته اند.» در مورد نَسب مادری ابوالفضل العباس(علیه السلام) در کتب تاریخی مطالب زیادی هست، شاید بتوان با یک جمله تصویری از خاندان «ام البنین» ترسیم کرد و آن اینکه پدران و مادران و خاندان ام البنین در شجاعت، کرم، اخلاق، هنر و وجاهت اجتماعی و بزرگواری پس از قریش، سرآمد قبایل گوناگون عرب بوده‌اند.

بنا بر این گزارش فایل pdf این کتاب یه طور رایگان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

برای دریافت فایل pdf به لینک زیر مراجعه کنید.

 

 

آشنائی با زندگانی حضرت ام البنین سلام الله علیها


(یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵) ۱۶:۴۰
https://news.masjed.ir/u/m50
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید