یکشنبه / ۱۶ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۲
سرویس : سیاسی و اقتصادی
کد خبر : ۲۷۰۸۶
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
صبح امروز

حجت‌الاسلام شجونی دار فانی را وداع گفت

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران صبح امروز دار فانی را وداع گفت.

(یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵) ۱۱:۱۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد حجت‌الاسلام جعفر شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران و از اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی که به علت عارضه قلبی و کاهش قند خون روز گذشته در بیمارستان فیروزگر تهران بستری شده بود صبح امروز دار فانی را وداع گفت.

پایگاه تخصصی مسجد ضمن تسلیت این درگذشت این مجاهد انقلابی شرحی کوتاهی از زندگی‌نامه و اظهار نظرهای سال‌های اخیر حجت‌الاسلام شجونی منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام جعفر جوادی شجونی معروف به جعفر شجونی در سال ۱۳۱۱ در گیلان به دنیا آمد. او به عنوان یکی از روحانیون مبارز طرفدار حضرت امام خمینی (ره)، از سال ۱۳۳۴ تا سال ۱۳۵۶ بارها توسط مأمورین شهربانی و ساواک شاه دستگیر شد.

 

روایت حجت‌الاسلام شجونی از سال‌های اول انقلاب
وی در بازگویی خاطرات خود این‌گونه نقل کرد: «در سال ۱۳۵۲ چند وقتی بود که از طرف رژیم شاه به خاطر سخنرانی‌ها و مطالبی که در منبرهایم طرح می‌کردم ممنوع‌المنبر شده بودم. روزی آقایی از من برای سخنرانی در مسجد حجت واقع در خیابان اتابک خیابان خاوران، روبروی پارک فدائیان اسلام (مسکرآباد سابق) دعوت کرد. با خودم گفتم اینجا کسی من را نمی‌شناسد، دعوت آن‌ها را قبول می‌کنم. سر وقت در مسجد حجت حضور یافته و بالای منبر رفتم. حدود نیم ساعت صحبت کرده بودم که ناگهان سر و کلّه مأمورین شهربانی پیدا شد، فهمیدم که برای دستگیری من آمده‌اند و به ناچار سخنرانی را نیمه تمام گذاشته و از منبر پایین آمدم. مرا دستگیر کرده و به پاسگاه هاشم آباد بردند و تا پاسی از شب در آنجا بودم. سپس یک عینک لاستیکی به چشمم زدند و دیگر جایی را نمی‌دیدم و مرا به کمیته مشترک ضد خرابکاری رژیم شاه واقع در میدان توپخانه بردند…»

حجت‌الاسلام شجونی و موضوع ترور شهدای هشتم شهریور
حجت‌الاسلام شجونی که در دوره اول مجلس شورای اسلامی نماینده حوزه انتخابیه کرج بود،  و موضوع ترور شهدای هشتم هشریور را اینگونه بیان می‌کند: «در روزگار ما یکی از خط و خطوط شناسان مملکت بعد از انقلاب شهید لاجوردی بود. کشمیری، عامل نفوذی در جریان بمب‌گذاری کابینه شهید رجایی از سوی بهزاد نبوی به شهید رجایی معرفی شده بود درحالی‌که شهید لاجوردی درباره این فرد یعنی بهزاد نبوی می‌گفت که او باید محاکمه، زندانی و اعدام شود.

در دوره اول مجلس که من در مجلس بودم؛ آقای کشمیری همیشه با ریش‌های فراوان و اورکت خاکی رنگ دم در مجلس می‌آمد و مجلسی‌ها را ورانداز می‌کرد تا آن‌ها را خوب بشناسد… کشمیری چنان در کاخ ریاست جمهوری نفوذ کرده بود که در آنجا برای افراد، مسئله نشر حرمت درباره شیردادن زن به بچه دیگری یا مسائل مربوط به ربا از توضیح المسائل می‌گفت. یکی از دوستان می‌گفت در خیابان پاستور، کشمیری را درحالی دیدند که در زمستان و خیابان پوشیده از برف وقتی مؤذن اذان می‌گفت، کشمیری بلافاصله در همان شرایط اورکت خود را از تنش در می‌آورد، روی برف می‌انداخت و همان جا نماز می‌خواند…»

حجت‌الاسلام شجونی و قیام ۱۵ خرداد
حجت‌الاسلام جعفر شجونی در ۱۳ خردادماه سال ۱۳۹۲ در گفتگویی با خبرگزاری فارس به عنوان کسی که در ۱۵ خردادماه ۱۳۴۲ حضور داشته، از خاطرات خود در آن روز اینگونه یاد کرد: «رئیس ساواک بازار، آشکارا می‌گفت شجونی روزی بدنه بازار را با سخنرانی به آتش می‌کشد. بنده آن زمان روزی ۱۰ تا ۱۲ بار سخنرانی داشتم ساعت ۱۲ شب ۱۵ خرداد همسر سید غلامحسین شیرازی به من زنگ زد که همسرم را دستگیر کردند و مأموران ساواک در هنگام دستگیری به شما فحاشی می‌کردند.

تا لباس‌هایم را گم و گور کنم صدای زنگ خانه من به صدا درآمد تا مأموران موفق شوند در خانه مرا بشکنند من از دیوار همسایه پریدم و فرار کردم. البته تیمسار ساواک به همسرم گفت: “محمدتقی فلسفی، حاج اشرف کاشانی، شمس گیلانی را دستگیر کردیم به شوهرت بگو بیاید و خودش را معرفی کند به ما خوش می‌گذرد.” چند وقتی که از قم فرار کردم در باغ‌های کرمانشاه پنهان بودم تا اینکه دوستانی را که دستگیر کردند بعد از سه ماه آزاد کردند. بعد از آنکه به ملاقات دوستان آزادشده‌ام رفتم مرا دستگیر کردند و بعد از یک روز، آزادم کردند.»

حجت‌الاسلام شجونی در مورد رفتار مردم و عکس‌العمل مأموران در روز ۱۵ خرداد گفت: «بیشتر مردم شرکت‌کننده در قیام ۱۵ خرداد برای اعتراض به خیابان ابوذر جمهوری و بازار آمده بودند. معلوم بود بیش‌ترین مردمی که در قیام شرکت کرده بودند از بازار بودند به تعریف امام قیام را بازار راه انداخته بودند.


نظر حجت‌الاسلام شجونی درباره خاندان پهلوی
حجت‌الاسلام شجونی در بیان دلیل اینکه خاندان پهلوی همه چیز را برده بودند، گفت: «اینکه می‌گویم این خاندان،”گدا” بودند و همه چیز را بردند و چیزی نگذاشتند، دلیلش این است که ما با ۲۰ نفر از پاسداران که برای کمک خود به کاخ برده بودیم رفتیم درون کاخ دیدیم ۲ گاوصندوق، آنجا است گفتیم شاید در این‌ها چیزی باشد یک نفر آهنگر آوردیم که گاز و هوا بیاورد این گاوصندوق‌ها را باز کند ببینیم چه چیزی درونش است چون امام (ره) گفته بود که آنجا مخارج دارد و مخارجش را از آن اموال، تأمین کنیم. اولاً که بیشتر اموال، غیرمنقول بود و ما نفروختیم و نتوانستیم بفروشیم و آنچه ما فروختیم منقول بود. خلاصه این آهنگر آمد قرار گذاشت ۲۰۰ تومان بگیرد تا در گاوصندوق‌ها را باز کند… خدا می‌داند که آهنگر گاوصندوق‌ها را شکافت به اندازه ۲۰۰ تومان درون آن‌ها پول نبود که به آهنگر بدهیم. در یک گاوصندوق ۵، ۶ اسکناس قدیمی رضاخانی بود در یک گاوصندوق دیگر، یک کارت پستال بود به رنگ طلایی که نوشته بودند “تولدت مبارک”، داستان عجیبی است. به همین دلیل که چیزی در گاوصندوق‌ها نبود فهمیدیم که همه چیز را برده‌اند.»


موضع شجونی علیه فتنه و فتنه‌گران
حجت‌الاسلام جعفر شجونی همواره مخالفت خود را با فتنه گران سال 88 ابراز کرده است بطوریکه کارشناسان رفتار شاخص وی را در سال‌های اخیر همین موضوع می‌دانند حجت‌الاسلام شجونی در این باره گفته است: «چطور است به جای سران فتنه مردم بازداشت شوند و آن‌ها را محاکمه کنیم.»

وی در ادامه به تمجید از عملکرد دستگاه قضایی کشور پرداخت و گفت: «من قبلاً به قوه قضائیه ایراد می‌گرفتم ولی امروز می‌گویم زنده‌باد قوه قضائیه و امروز این قوه انصاف را رعایت می‌کند.»

این مجاهد انقلابی با بیان اینکه ما راضی نیستیم که هیچ‌کس بی‌شخصیت و بی‌آبرو شود و این اتفاق هیچ لذتی ندارد، اظهار داشت: «عده‌ای بعد از انتخابات تیشه به ریشه خود زدند و در واقع سران فتنه باعث شده‌اند که منافقان و افرادی که پاسدارها را قتل‌عام می‌کردند وارد میدان شوند و گروه‌هایی مانند سلطنت‌طلبان، بهایی‌ها ابراز وجود کنند تا جایی که در روز عاشورا، ۸۰ بهایی دستگیر شد.»

حجت‌الاسلام شجونی در برنامه “دیروز، امروز، فردا”  که در گیر و دارهای همان سال‌ها پخش شده بود گفته بود: «من از جوانی در سیاست هستم و ۲۵ بار زندان رفته‌ام ولی با وجود ۶۰ سال فعالیت سیاسی خسته نشده‌ام اما در سال‌های اخیر سکوت کرده بودم ولی امروز به دلیل رفتار برخی از افراد دوباره مانند دوران جوانی فعال شده‌ام.»

وی از سران فتنه خواست تا به سوی ولایت بازگردند چرا که در میان مردم هیچ محبوبیتی ندارند و اگر میان مردم آفتابی شوند لنگه کفش می‌خورند.

تلخ‌ترین تجربه حجت‌الاسلام شجونی در طول انقلاب
حجت‌الاسلام شجونی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که تلخ‌ترین تجربه‌اش در طول سال‌های انقلاب چیست، پاسخ داد: «ما باور نمی‌کردیم عده‌ای سهم امام (ره) را بخورند و علیه امام و انقلاب و اسلام سخن بگویند. در حال حاضر تلخ‌ترین و بدترین اتفاق در کشور ما این است که چهار، پنج نفر که در این نظام خورده‌اند و از امکانات نظام استفاده کرده‌اند در لندن اتاق فکر درست می‌کنند.»

ایران همواره با رعایت حقوق بشر، بشریت خود را ثابت کرده است
حجت‌الاسلام شجونی هیچگاه طرفدار ظلم و استکبار نبوده و در تمام مراحل زندگیش به عنوان انقلابی شناخته می‌شده است وی درباره کشورهای منطقه اظهار نظرهای متفاوتی داشته که می‌توان گفت جمل زیر دربردارنده تفکر ایشان باشد «ایران همواره با رعایت حقوق بشر، کمک به سیل‌زدگان پاکستان و قحطی‌زدگان سومالی بشریت خود را ثابت کرده است.»

(یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵) ۱۱:۱۲
https://news.masjed.ir/u/hnm
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید