دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۳
سرویس : اجتماعی
کد خبر : ۲۷۰۱۶
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران خبرداد

احداث ماهانه ۵ تا ۱۰ مسجد در پایتخت

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به سرانه محدود مسجد در پایتخت، مقرر شده هر ماه 5 تا 10 مسجد در سطح شهر تهران احداث شود.

(دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵) ۱۴:۴۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از میزان حجت الاسلام ناصحی مطرح کرد در احادیث، روایات و قرآن توجه ویژه ای به اهمیت مساجد و خواندن نماز در مسجد شده است.
وی افزود: بر همین اساس مدیریت شهری پایتخت نیز در پی آن است که با توسعه مساجد، شهروندان بتوانند به راحتی برای عبادت خود راهی مسجد شوند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جمعیت قابل توجه تهران اظهارکرد: در شرایطی که جمعیت شب های تهران 8 میلیون و 500 هزار نفر است و این جمعیت در روزها بیشتر نیز می شود تعداد مساجد کنونی پایتخت پاسخگوی نیازهای شهروندان نیست.

ناصحی ادامه داد: در حال حاضر مدیریت شهری پایتخت با مشکلات زیادی برای ساخت مسجد در شهر مواجه است و لازم است برای این بخش اعتبارات بیشتری در نظر گرفته شود.

 

فعالیت 2 هزار مسجد در تهران

وی با ارائه آماری از تعداد مساجد فعال در سطح شهر تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر 2 هزار مسجد در سطح شهر تهران فعالیت می کنند اما این تعداد مسجد پاسخگوی نیازهای شهر نیستند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سرانه در نظر گرفته شده برای هر فرد تهرانی در حوزه مسجد اذعان کرد: برای هر شهروند تهرانی سرانه در نظر گرفته شده در حوزه مسجد حدود 15 سانتی متر است که این سرانه بسیار اندک است.

حجت الاسلام ناصحی افزود: سرانه مطلوب مسجد در کشوری مانند ایران، وجود یک مسجد برای هر هزار نفر است.

وی با بیان اینکه " تهران فقیر ترین شهر کشور از لحاظ داشتن مسجد است" اذعان کرد: از سال 75 تاکنون، حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر از ساکنین شهر تهران به سن بلوغ رسیده و باید شرایطی برای خواندن نماز آنها در مساجد فراهم شود.

احداث 400 مسجد محله ای در سطح پایتخت

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مصوبه شورای شهر چهارم پایتخت در رابطه با احداث مسجد در تهران گفت: در آستانه فعالیت شورای چهارم شهر تهران اعضا مصوبه ای را به تصویب رساندند که بر اساس آن 400 مسجد محله ای در تهران احداث شود.

حجت الاسلام ناصحی ادامه داد: طبق آن مصوبه، متراژ در نظر گرفته شده برای هر مسجد باید 300 تا 500 متر مربع باشد و در احداث آنها نیز باید پراکندگی ساخت مساجد رعایت شود.

وی در پاسخ به این پرسش که طی 10 سال گذشته چه تعداد مسجد در سطح شهر تهران احداث شده است بیان کرد: از سال 85 تاکنون 100 مسجد در سطح شهر تهران ساخته شده و این مساجد در بهترین نقاط هر منطقه احداث شده اند.

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه مدیریت شهری تنها وظیفه احداث مساجد را برعهده دارد اظهارکرد: شهرداری تهران تنها وظیفه احداث مساجد را برعهده داشته و هیچ گونه کار مدیریتی و هیئت امنایی در مساجد ندارد.

حجت الاسلام ناصحی افزود: وظیفه فعالیت های مدیریتی در مساجد بر عهده ائمه جماعات معتمدین محله و نماز گزاران است و شهرداری در این رابطه مسئولیتی برعهده ندارد.

 

احداث 72 مسجد به نیت 72 شهید کربلا 

وی از تامین، تجهیز و تکمیل مساجد شهر تهران خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر موفق شده ایم از 2 هزار مسجد تهران، هزار و 800 مسجد را به تجهیزاتی که لازم دارند مجهز کنیم. 

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران به احداث 72 مسجد در شهر تهران به نیت 72 شهید کربلا در 72 نقطه شهر تهران اشاره کرد و گفت: حدود 5 سال قبل و در آستانه ماه محرم آن سال، در جلسه شورای شهرداران تصمیم گرفته شد 72 مسجد به نیت 72 شهید کربلا در 72 نقطه شهر تهران احداث شود.

حجت الاسلام ناصحی ادامه داد: بر اساس گزارش ارسال شده به کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران برخی از این مساجد مراحل پایانی احداث را پشت سر می گذارند.

آخرین وضعیت مسجد "میدان آزادی"

وی در رابطه با آخرین وضعیت مسجد "میدان آزادی" اذعان کرد: مسجد میدان آزادی یکی از مساجد طرح ساخت 72 مسجد در شهر تهران بود که کار ساخت آن به زودی به اتمام خواهد رسید.

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران از تحویل هر ماه 5 تا 10 مسجد در شهر تهران خبرداد و خاطرنشان کرد: طی ماه های آینده هر ماه شاهد افتتاح 5 تا 10 مسجد از مجموعه مساجدی که در طرح 72 مسجد احداث شده اند خواهیم بود.

حجت الاسلام ناصحی به کمبود مسجد در برخی از مناطق شهر تهران اشاره کرد و گفت: در قسمت های شمالی و مرکزی شهر تهران با کمبود مسجد مواجه هستیم اما خوشبختانه در قسمت های جنوبی، غربی و شرقی مساجد ما با آمار جمعیتی هم خوانی دارد.

نبود مسجد در نقاط پر تردد پایتخت

وی در خصوص کمبود مسجد در برخی از مناطق پر تردد شهر تهران اذعان کرد: در بسیاری از نقاط پر تردد از جمله مسیر چهارراه ولی عصر تا میدان تجریش و یا ابتدای پاسداران تا انتهای این مسیر، مسجد وجود نداشته و این کمبود باید هر چه سریع تر جبران شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به اهمیت برپایی مراسم اربعین گفت: همانند سال های گذشته، در سال جاری نیز شهرداری تهران حضور قدرتمندی در مراسم اربعین حسینی خواهد داشت و شورا نیز با تصویب اعتبار در این راستا همکاری لازم را با مدیریت شهری خواهد داشت.

(دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵) ۱۴:۴۳
https://news.masjed.ir/u/qkj
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید