دوشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۲
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۶۸۹۲
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت برگزیده برنامه‌های علمی و آموزشی:

در صورت اصلاح وضع مساجد، جامعه نیز اصلاح خواهد شد

حجت الاسلام محمود شمسایی گفت: اگر ائمه جماعات ما بتوانند حضور حداکثری در مساجد داشته باشند و به عنوان عنصر وحدت آفرین در بین اهالی محله و مسجد نقش آفرینی کنند آنگاه به تعبیر رهبری مساجد ما می‌توانند خاکریز فرهنگی جامعه باشند.

(دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵) ۱۱:۰۲

پایگاه تخصصی مسجد پس از برگزاری نخستین همایش تجلیل از ائمه جماعات فعال در برنامه‌های علمی و آموزشی مرکز رسیدگی به امور مساجد، به گفت‌وگو با ائمه جماعت برتر این همایش نشسته است تا ضمن معرفی بیشتر آنان، نقش و جایگاه مساجد و ائمه جماعات را  بررسی کند. آن‌چه در ادامه می‌آید حاصل گفت‌وگو با حجت‌الاسلام محمود شمسایی امام جماعت مسجد چهارده معصوم (ع) شهرک ولیعصر(عج)  است:

حجت الاسلام شمسایی در گفتگو با پایگاه تخصصی مسجد در خصوص معرفی خود اظهار داشت: از سال 63وارد حوزه شدم و زیر نظر آیت الله مهدوی کنی و آیت الله اراکی دروس خارج را گذراندم. از سال 81 به مدت 14 سال در خدمت مسجد چهارده معصوم(ع) به عنوان امام جماعت هستم.

وی در خصوص تجلیل اخیر مرکز رسیدگی به امور مساجد از ایشان گفت: تجلیل از بنده مربوط شرکت فعالم در مجله خوبان است. الحق که مجله خوبان مجله‌ای جامع از موضوعات خانوادگی و سبک و زنگی و اجتماعی و پزشکی و موضوعات دیگری است که توانسته در بین ائمه جماعات علاقه مند پیدا کند.

 قدم‌هایی مثمرثمر مرکز رسیدگی به امور مساجد

امام جماعت برگزیده مسجد چهارده معصوم(ع) انتظارت ائمه جماعات از مرکز رسیدگی به امور مساجد بدین گونه بیان کرد:انصافا طی این سالیان مرکز رسیدگی به امور مساجد با مدیریت حاج آقا حاج علی اکبری توانست قدم‌هایی مثمرثمری را در ارتقا جایگاه مساجد و بهبود وضعیت شأن امام جماعتی مساجد بردارد که ستودنی است.

وی افزود: با توجه به دیدار اخیر رهبر انقلاب با ائمه جماعات استان تهران و تبیین ایشان در خصوص نقش ویژه مساجد با مرکزیت ائمه جماعات در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه این انتظار از مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌رود که نگاهی به مراتب دقیق تر و جامع تر به نسبت سالیان گذشته به مقوله مساجد و ائمه جماعات داشته باشد.

شمسایی خاطر نشان کرد: به طور مثال با توجه به محدودیت ‌هایی که جامعه روحانینت و علی الخصوص ائمه جماعات در رابطه برآورده کردن بعضی از خواسته‌های خانواده‌های خود دارند. فراهم کردن محل‌های تفریح و گردشگری برای خانواده ائمه جماعات به مانند سایر نهادها و ارگان‌های دیگر، خواسته‌ای است که می‌تواند خانواده این عزیزان را خشنود کند و در نتیجه ائمه جماعات با رضایت خاطری فعالیت‌های خود را در مساجد با نشاط تر و پر انگیزه ادامه دهند.

 مسجد چهارده معصوم(ع) نقشی محوری دارد و مسجدی زنده است

وی با بیان اینکه مسجد چهارده معصوم(ع) نقشی محوری دارد و مسجدی زنده است، اذعان داشت: با توجه به جایگاه مسجد چهارده معصوم(ع) در این منطقه ما شاهد حضور مخاطبین گوناگون از همه اقشار مردم در این مسجد هستیم به همین سبب جهت پاسخگویی جامع و کامل به مسائل همه مخاطبین مسجد بایستی مطالعه در زمینه‌های گوناگون و حوزه‌های مختلف را در برنامه امام جماعتی خود در مسجد چهارده معصوم قرار می‌دادم که به حمدالله این فضا مسجد موجب رشد علمی و تسلط بر حوزه‌های مختلف شد.

امام جماعت مسجد چهارده معصوم شهرک ولیعصر(عج) خاطره دوران 14 ساله حضور خود در این مسجد را اینگونه بیان کرد: بنده معتقدم مراسم مربوط مناسبت‌هایی مذهبی باید پرشکوه و با عظمت برگزار شود. از جمله خاطرات شیرین دوران امام جماعتی بنده این است که طی این سالیان با توجه به برنامه ریزی‌هایی که کرده‌ایم، توانسته‌ایم دسته عزاداری مسجد ولیعصر(عج) را در این منطقه علاوه بر محرم در شهادت امام صادق(ع) و شهادت حضرت فاطمه(س) پرشکوه به حرکت درآوریم و صحنه زیبایی را رقم بزنیم.

شمسایی در خصوص چگونگی مقابله با تحریفات و بدعت‌هایی که در مراسم عزاداری شکل‌ ‌می‌گیرد، توضیح داد: با توجه حساسیت مقام معظم رهبری بر روی این موضوع و فرمایشاتی که در این خصوص بیان کردند به نظرم میاد که راه حل حضور صد در صدی ائمه جماعات در همه فعالیت‌های مساجد است.

حضور حداکثری امام جماعت در مسجد

وی با بیان اینکه لازمه مقابله با انحرافات و تحریفات حضور فعال و همیشگی امام جماعت در تمامی فعالیت‌های مسجد است، اضافه کرد: زمانی امام جماعت مسجدی در جریان فعالیت‌های مسجد نباشد بنابراین این فرصت و تربیون در اختیار کسانی قرار خواهند گرفت که بدون نگاه کارشناسی و بدون داسشتن علم و تخصصی عمیق در حوزه دین، حشویات و اضافاتی را به دین می‌چسبانند و برای خود دکان و دستگاهی باز خواهند کرد.

وی با تاکید براینکه اغلب انحرافات مذهبی در هیئاتی که خارج مساجد و بدون حضور روحانی شکل می‌گیرد، تصریح کرد: اگر ائمه جماعات ما بتوانند حضور حداکثری در مساجد داشته باشند و به عنوان عنصر وحدت آفرین در بین اهالی محله و مسجد نقش آفرینی کنند آنگاه به تعبیر رهبری مساجد ما می‌توانند خاکریز فرهنگی جامعه باشند و در صورت اصلاح وضع مساجد، جامعه نیز اصلاح خواهد شد.

هیئات مذهبی بی روحانیت در ورطه خطرناک سکولاریسم

شمسایی با اشاره به سخن رهبر انقلاب که هیئت امام حسین (ع) سكولار نداریم ،تصریح کرد: معتقدم هیئاتی که بدون شخص روحانی انجام به برگزاری مراسمات مذهبی می‌کنند خیلی بیشتراحتمال داخل شدن به ورطه خطرناک هیئت سکولار را دارند.

وی در پایان با بیان اینکه امام خمینی فرمودند که مساجد سنگراند و باید آنها را پر کنیم ، گفت: به نظر بنده باید هیئات مذهبی حول محور مسجد اقدام به برگزاری مراسم خود کنند تا به همین سبب مراسم پرشکوه و با شکوهی برای ائمه اطهار گرفته شود که این امر خود مستلزم ارتباط عاطفی است که امام جماعت مسجد بتواند با هیئات مذهبی آن محله بگیرد تا حول محور مسجد مراسم در مساجد نه در پارکینگ ها منازل برگزار شود.

(دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵) ۱۱:۰۲
https://news.masjed.ir/u/k1f
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید