یکشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۳
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۱۱۷۳
گزارشگر : محمد قدس
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری مطرح کرد

مسجد و خانواده، رویکرد مرکز رسیدگی به امور مساجد در سال 97

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به مهمترین ماموریت مساجد در سال ۹۷ گفت: سال آینده در تمامی زمینه‌ها تمرکز خود را به موضوع مهم مسجد و خانواده معطوف خواهیم کرد.

(یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶) ۱۱:۱۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد صبح روز پنجشنبه دهم اسفند ماه سال ۹۶ در همایش سالانه ائمه جماعات مساجد استان تهران در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با اشاره به آیه‌ای از سوره توبه، تصریح کرد: واقعیت امر این است کسانی که در مسجد کار می‌کنند به نوعی سرباز حضرت ولی عصر(عج) هستند، پس باید همگی این تفکر را داشته باشیم که ما کاری انجام می‌دهیم که تحت نظارت مستقیم خداوند، پیامبر(ص) و ائمه اطهار است.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به برنامه‌ها و اسناد راهبردی مرکز رسیدگی به امور مساجد در سال‌های اخیر عنوان داشت: با همت و خواسته ائمه جماعات مساجد استان تهران مسیری را آغاز کردیم که امروز در پایان سال نخست از سومین برنامه راهبردی مرکز قرار داریم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تاکید کرد: آثار و دستاوردهای موجود در مساجد نشان می‌دهد که اتفاقات بسیار جدی و مهم در این کانون های الهی شکل گرفته است اما باید همچنان در راه خود به مدیریت جهادی که خواست رهبر معظم انقلاب است توجه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با نگاهی نقادانه به مجموعه متبوع خود تاکید کرد: باید واقع بینانه اعلام کنیم که در برخی از موارد بسیار عالی عمل کردیم اما مواردی نیز وجود دارد که در آنها کاستی موج می زند و باید آنها را رفع کنیم.

وی با تشریح برنامه های مرکز رسیدگی به امور مساجد ابراز داشت: هرچند در تمام برنامه‌های سال‌های گذشته حرکت رو به جلو داشته‌ایم اما واقعیت امر این است که باید به کارهای خود شتاب بدهیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد عنوان داشت: در برنامه سوم مرکز اولین بخشی که به آن توجه کرده ایم موضوع تولید محتوا است که امروز دو اثر مکتوب و همچنین دو سند راهبردی در این زمینه را رونمایی می‌کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری اضافه کرد: دو سند در حوزه نوجوانان و مسجد و همچنین جوانان و مسجد به عنوان شاکله اسناد راهبردی مرکز تدوین شده است که نشانگر از وجود برنامه در این بخش است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با تاکید بر این موضوع که در آینده اسناد راهبردی دیگری را نیز منتشر خواهیم کرد ابراز داشت: به زودی سندی در حوزه «مسجد و بانوان» نیز تبیین و منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: سند جامع «مسجد طراز اسلامی» نیز به عنوان یک نقشه راه اصلی و سند مادر تدوین و منتشر خواهد شد تا سایر اسناد راهبردی در ذیل این سند مهم قرار بگیرند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد بار دیگر موضوع مسجد و بانوان را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: مسئله حضور بانوان در مساجد بسیار اهمیت دارد، ما نیز تلاش کردیم در برنامه راهبردی خود با نام مسجد و بانوان کارهای بسیار مهمی در این زمینه انجام بدهیم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری نیاز امروز مدارس و مساجد را پیوند این دو نهاد اجتماعی نامید و گفت: طرحی با نام «مسجد و مدرسه» در مرکز رسیدگی به امور مساجد کلیدخورد که در ذیل آن ۲۰۰ مسجد به صورت ویژه وارد این طرح شدند. هرچند که امیدواریم تمام مساجد و ائمه جماعات تلاش خود را به کار بگیرند و با مدارس و محیط‌های آموزشی نزدیک خود ارتباط مستمر برقرار کنند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در مساجد رخ داده، بحث اعتکاف است. امسال حدود ۵۷۰ مسجد به صورت ویژه برنامه اعتکاف داشتند که از میان آنها بالای ۹۵ مسجد اعتکاف دانش آموزی برگزار کردند.
وی کارکرد اجتماعی مساجد را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در ذیل فعالیت‌های اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد طرح «هر مسجد یک جهیزیه» را با همکاری «کمیته امداد» برگزار کردیم. تلاش ما بر این موضوع معطوف شده است که تهیه جهیزیه از مساجد در طول سال نیز انجام شود و در قالب یک طرح به آن نگاه نکنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری به حرکت جهادی مساجد در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه نیز اشاره کرد و عنوان داشت: مساجد سطح استان تهران در امر کمک رسانی به زلزله زدگان کرمانشاه بسیار بی‌نظیر عمل کردند.

وی اضافه کرد: حجم بالای دریافت کمک از مردم از طریق مساجد و ائمه جماعات این موضوع را نشان داد که امام جماعت امین مردم است. باید توجه داشت جایگاه امام جماعت برآمده از پایگاه مقدس روحانیت است و مردم به همین دلیل به مساجد و ائمه جماعات اعتماد می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری تاکید کرد: انتظار ما از امامان جماعات و مساجد این است که در تمام رویدادهای ملی به صورت کاملا جدی ظاهر شوند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ورود به حوزه فناوری‌های نوین را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: ایجاد سامانه «سجم» به عنوان یک پله در مسیر ورود به استفاده از فناوری‌های نوین در مرکز رسیدگی به امور مساجد کلید خورد.

وی اضافه کرد: تلاش ما بر این است که در افق سامانه سجم به جایی برسیم که کاربر تنها با چند کلیک بتوانند تمام اطلاعات مورد نیاز خود از مساجد را کسب کنند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: باید در حوزه دین بیشترین بهره برداری را از فناوری‌های نوین داشته باشیم. نگاه رهبر معظم انقلاب نیز به این موضوع است که مساجد و کانون های دینی باید از فضای مجازی و فناوری‌های نوین ارتباطی استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری تصریح کرد: با وجود تمام کاستی ها تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا به هیچ عنوان حمایت خود را از مساجد و ائمه جماعات برنداریم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تمجید از معاونت آموزشی این مرکز ابراز داشت: معاونت آموزشی مرکز رسیدگی به امور مساجد، ساختمان محراب مرکز را تبدیل به یک پایگاه آموزشی مهم کرده است. قطعاً نگاه ما نیز بر این امر استوار شده است که به امر آموزش ائمه جماعات و کارگزاران مسجد اهتمام ویژه بورزیم.

وی با اعلام این خبر که در روزهای آتی از خدام مساجد تجلیل خواهد شد، ابراز داشت: در موضوع حمایت از خود خدام مساجد اتفاقات بسیار خوبی در بخش‌های آموزشی، فرهنگی و حتی مالی صورت گرفته است که در آینده‌ای نزدیک از خدام محترم مساجد در قالب یک همایش تجلیل خواهد شد.

وی ادامه داد: بنا بر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از این پس تمام خدام مساجد با لباسی متحد الشکل که از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد تهیه و طراحی شده است انجام وظیفه خواهند کرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد به نوع تعامل با هیئات امنای مساجد نیز اشاره کرد و بیان داشت: پیش از این تمام اختلاف نظرهایی که بین هیئات امنای مساجد و امامان جماعات پیش می‌آمد به دلیل عدم دانش در حیطه وظایف کارگزاران مسجدی بود، اما با تدابیر صورت گرفته شده جلساتی برای هیئات امنای مساجد برگزار شد تا اختلاف نظرها به حداقل ممکن برسد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری تاکید کرد: بحث حسابرسی و انتظام مالی مساجد از جمله مواردی بود که به صورت مستمر انجام پذیرفت. قطعا شفافیت مالی در مساجد منجر به افزایش اعتماد عمومی به کارگزاران مسجدی خواهد شد.

وی اظهار داشت: مساجد باید همچنان قرآن و جلسات قرآنی را در اولویت کار خود قرار بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با تاکید بر این موضوع که باید ارتباط خود را با سازمان‌ها و نهادهای همسو با مساجد حفظ کنیم، ابراز داشت: تلاش ما بر این است که بتوانیم ارتباط خوبی با سازمان ها و نهادهایی که دغدغه‌ مسجدی دارند برقرار کنیم.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با تشریح «کارویژه» های مرکز متبوع خود در سال آتی، عنوان داشت: اولین و مهم‌ترین موضوعی که باید در سال پیش رو مدنظر مساجد باشد، بحث چهل سالگی انقلاب اسلامی است.
وی اضافه کرد: واقعیت امر این است که بحث چهل سالگی انقلاب اسلامی نباید معطوف به دهه فجر شود، بلکه در یکسال آتی باید موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی در مساجد تبیین و تشریح شود.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد پرداختن به اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب را مهم خواند و ابراز داشت: باید طرحی در مساجد اجرا شود که بر اساس آن جوانان مسجدی در مساجد به تحلیل و ارزیابی اندیشه‌های امام خامنه‌ای بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اعلام این خبر که سال آینده بحث مهم «مسجد و خانواده» را پیگیری خواهیم کرد، عنوان داشت: تلاش ما این است که در سال ۹۷ یک سند راهبردی در موضوع مسجد و خانواده را تهیه و منتشر کنیم.

وی ادامه داد: باید همه کارگزاران مسجدی تمام همت خود را به کار بگیرند تا به موضوع مهم مسجد و خانواده ورود کنند. امروز خانواده‌ها بسیار در معرض آسیب قرار دارند و باید مساجد یک برنامه جامع برای ارتباط با خانواده‌ها تدوین و اجرا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری «فضای مجازی» را یک واقعیت روزگار کنونی دانست و تصریح کرد: توجه به فضای مجازی یکی دیگر از خواسته‌های مهم رهبر انقلاب است و باید مساجد نیز تلاش کنند ضمن مقابله با آسیب‌های این فضا، از امکانات دنیای مجازی نیز بیشترین بهره را ببرند.

وی تاکید کرد: سال آینده در برنامه‌ای سراسری با حضور تمامی امامان جماعات استان تهران از چندین کارشناس خبره در حوزه فضای مجازی دعوت خواهیم کرد تا آخرین تغییرات و موضوعات مرتبط با فضای مجازی را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری گفت: قطعا یکی از مواردی که در حوزه فضای مجازی مدنظر خواهیم داشت، بحث خانواده‌ها و آسیب‌های احتمالی آن برای خانواده‌ها است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد خواستار پیگیری موضوع «نهضت قرآنی» در مساجد شد و اظهار داشت: باید ائمه جماعات مساجد استان تهران در موضوع نهضت قرآنی حضور فعال‌تر داشته باشند.

وی اضافه کرد: سال آتی علاوه بر توجه به کلام الله در مساجد، قصد داریم «نهج‌البلاغه» را در مساجد مورد بازخوانی قرار دهیم و در این راه از تمام ائمه جماعات می‌خواهیم حداقل روزی یکبار از نهج‌البلاغه در منابر خود استفاده کنند، زیرا نهج‌البلاغه نقشه شفای دردهای امروز است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با تاکید بر خواسته مهم رهبر انقلاب درباره «مسجد برقرار»، ابراز داشت: در ابتدا باید تلاش کنیم تمامی مساجد از طریق ائمه جماعات و یا نُواب آنها موضوع نمازصبح را جدی بگیرند، ضمن اینکه باید در مساجد از نماز عصر تا پایان نماز عشا به روی مردم و نمازگزاران باز باشند.

وی تهیه یک برنامه جامع کاربردی برای یک‌سال کاری در مساجد را مهم دانست و ابراز داشت: باید تمامی مساجد نمایه‌ای از فعالیت یکساله خود را تدوین کنند تا در یک برنامه فراگیر، تمام مساجد استان تهران کارها را پیش ببرند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با درخواست از ائمه جماعات مساجد برای حضور بیشتر مسجدی‌ها در نماز جمعه شهر تهران، گفت: نماز جمعه شهر تهران بسیار اهمیت دارد و باید ائمه جماعات مساجد تهران تلاش کنند مردم را در روز جمعه به نماز جمعه دعوت کنند.

وی ادامه داد: نماز جمعه در شهرستانهای استان تهران وضعیت مطلوبی دارد و حضور مردم در این امر عبادی و سیاسی مشهود و پر شور است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با پاسخ به این سوال که پس از قبول مسئولیت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور از سوی، وضعیت مرکز رسیدگی به امور مساجد چگونه خواهد شد، بیان داشت: طبق برنامه از پیش تعیین شده همچنان مسئولیت و وظایف خود در مساجد استان تهران را همانند گذشته پیش خواهیم برد، اما این احتمال نیز وجود دارد در آینده با تدابیر جدید، نوعی ماموریت در این مرکز نیز دستخوش تغییر شود.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد یادآور شد: شعار سال آتی برای مساجد در فروردین ماه از سوی رهبر معظم انقلاب تعیین خواهد شد و طبق آن عمل خواهیم کرد.

(یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶) ۱۱:۱۳
https://news.masjed.ir/u/kb7
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید