یکشنبه / ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۶ / ۰۸:۵۹
سرویس : بین الملل
کد خبر : ۲۹۲۱۳
گزارشگر : وحید پورتجریشی
یادداشت بین الملل:

بازی دو دوزه ترکیه در جهان اسلام/وقتی قدس ابزار دست عثمانی ها می شود

ترکیه در جریان اخیر مسجدالاقصی و قطر نشان داد که نه تنها کشورهای سنی مذهب بلکه تمامی جهان اسلام موضوعیتی برای دولت اردوغان ندارد.

(یکشنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۶) ۰۸:۵۹

پایگاه تخصصی مسجد-گروه بین الملل: وقایع اخیر مسجدالاقصی بدون شک بار دیگر جنایات رژیم منحوس صهیونیستی را به جهانیان نشان داد تا شاید وجدان شرکای غربی اسرائیل کمی تکان خورده و شاهد کشتار مردم بی گناه فلسطین آن هم توسط تسلیحاتی باشد که از جانب دولتهای غربی به تل آویو فروخته شده است.

اما با تمام این اوصاف بسیاری از نهادهای غربی که شاید انتظار واکنش به جنایت های صهیونیست ها از آنها نمی رفت حتی به ظاهر نسبت به اقدامات اخیر اسرائیل واکنش نشان دادند.

از جمله فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنشی قاطق اعلام کرد که بیت المقدس شرقی تا ابد متعلق به فلسطین بوده و بخشی لاینفک از خاک این کشور به حساب می آید.

همچنین امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز به اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی اعتراض کرده و خواستار توقف کشتار زنان و کودکان بی گناه توسط این رژیم شد.

اما در این میان شاید جالب ترین واکنش نسبت به جنایت های اسرائیل به سخنان رجب طیب اردوغان باز میگردد.

اردوغان در جریان اجلاس سازمان همکاری های اسلامی در ترکیه به عنوان رئیس دوره ای این سازمان با صدور بیانیه ای تند و تیز اقدامات رژیم صهیونیستی را به با انتقاد گرفته و خواهان به پا خاستن تمامی کشورهای اسلامی در دفاع از قبله اول مسلمانان شد.

اما تمام ماجرا به همین جا ختم نمی شود. با ادامه یافتن درگیری ها میان نیروهای مقاومت و دژخیمان صهیونیست و در آستانه به راه افتادن انتفاضه سوم علیه صهیونیست ها آنها بار دیگر به خواست ملت مظلوم فلسطین تن در داده و از مواضع خود در خصوص به تعطیلی کشاندن مسجدالاقصی و پس از آن کار گذاشتن گیت های بازرسی بدنی در بخش ورودی به مسجد کوتاه آمده و عقب نشینی کردند.

در این هنگام بود که نومان کورتلموش وزیر خارجه ترکیه با استقبالی گرم از این عقب نشینی صهیونیست ها خواستار برطرف شدن دیگر محدودیت های اعمال شده برای ورود به این مکان مقدس شد.

این درحالیست که دولت اردوغان که مدتهاست ایده رهبری جهان اسلام و جانشینی امپراطوری عثمانی را در سر می پروراند، کوچکترین اقدام عملی در راستای برطرف شدن فشارهای اخیر صهیونیست ها بر فلسطین انجام نداده و با وجود داشتن روابطی گرم با صهیونیست ها حتی اقدام به احضار سفیر آنها و دادن تذکر به وی نکرد. سوال اینجاست که چنین حکومتی چگونه می خواهد سردمداری جهان اسلام را بر عهده گرفته و از حقوق مسلمانان در برابر غرب دفاع کند.

البته این نخستین باری نیست که ترکیه اقدام به کارشکنی و انجام معامله بر سر منافع جهان اسلام می کند. اقدام جمهوری اسلامی ایران در دفاع از قطر با توجه به روابط میان تهران و دوحه و تقابل هر دو کشور با سیاستهای جاه طلبانه آل سعود در منطقه البته امری عادی بوده و هیچ کشوری در جهان از این اقدام ایران متعجب نشد.

اما آنکارا در این مقوله نیز به پدرخوانده های خود در ریاض نیز وفادار نبوده و در عوض انعقاد قرارداد مالی کلان با قطری ها به حمایت تمام قد از دوحه در مقابل عربستان و امارات پرداخته و حتی نیروهای نظامی خود را جهت آموزش نظامیان قطری روانه این کشور کرد.

این در حالیست که یکی از اتهامات اصلی وارد شده به قطر از سوی سعودی ها حمایت از حزب الله لبنان که بزرگترین نیروی مردمی شیعه در خاورمیانه و جهان اسلام به حساب می آید بود.

چرا شخصی مانند اردوغان که ادعای رهبری جهان اهل تسنن را دارد باید از قطر حمایت کند؟

ابهامات مربوط به دفاع مصلحتی اردوغان از فلسطین، دوستی و داشتن روابط استراتژیک با اسرائیل و از سوی دیگر حمایت از قطر در برابری رهبران جهان اهل تسنن تنها با یک پاسخ حل می شود و آن موضوعیت نداشتن نه تنها جهان اهل تسنن و فلسطین بلکه تمام جهان اسلام برای اردوغان است. حکومت ترکیه تنها در تمامی مشکلات جهان اسلام از سوریه و فلسطین گرفته تا مبارزه با تروریستهای داعش و النصره فقط به دنبال یک مساله بوده و آن پیگیری سیاستهای توسعه طلبانه خود در خاورمیانه است. برای اثبات این موضوع هم می توان به نمونه های زیادی به جز موارد ذکر شده اشاره کرد که مهمترین آنها افشای بی آبرویی اردوغان بر سر خرید نفت عراق از داعش است که مدتها مایه بی آبرویی آنکارا در منطقه شده بود.

(یکشنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۶) ۰۸:۵۹
https://news.masjed.ir/u/jma
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید