چهارشنبه / ۵ آبان ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۴
سرویس : فرهنگی و هنری
کد خبر : ۲۶۷۶۷
گزارشگر : سید پویان حسین‌پور
امام جماعت برگزیده برنامه‌های علمی و آموزشی:

توفیقات زندگی‌ام از برکات امام جماعتی مسجد رضوی است

حجت الاسلام خوش سرشت گفت: هر توفیقی که در زندگی بنده جاری و ساری است از برکات منبر و محراب مسجد رضوی است.

(چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵) ۱۳:۲۴

پایگاه تخصصی مسجد پس از برگزاری نخستین همایش تجلیل از ائمه جماعات فعال در برنامه‌های علمی و آموزشی مرکز رسیدگی به امور مساجد، به گفت‌وگو با ائمه جماعت برتر این همایش نشسته است تا ضمن معرفی بیشتر آنان، نقش و جایگاه مساجد و ائمه جماعات را  بررسی کند. آن‌چه در ادامه می‌آید حاصل گفت‌وگو با حجت‌الاسلام خوش‌سرشت امام جماعت مسجد رضوی شهرری است:

حاج آقا خودتان را به صورت اجمالی معرفی کنید؟
بنده در سال 1357 در خانواده‌ای روحانی در شهر جلفا متولد شدم. از سال 69 به صورت رسمی طلبه شدم و در حوزه علمیه‌های جلفا، حضرت عبدالعظیم(ع) و قم تحصیل کرده و از سال 76 به همراه تحصیل به عنوان نائب و امام جماعت موقت در مسجد علی ابن ابی طالب(ع) و مسجد حضرت زینب(س) شهرری مشغول به خدمت شدم و از سال 76 به عنوان امام جماعت مسجد رضوی شروع به خدمت کردم.

همچنین در تحصیلات حوزوی سطح کفایتین را به اتمام رساندم و 15 سال هم سابقه حضور در درس خارج رهبر انقلاب و آیت الله شاهرودی و آیت الله لاریجانی را دارا هستم.

در مراسم اخیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران که به همت معاونت آموزش مرکز برگزار شد، از شما به عنوان برگزیده تجلیل به عمل آمد. دراین باره برایمان توضیح دهید؟

اولا لطف مرکز رسیدگی به امور مساجد و به ویژه حاج آقا علی اکبری و حاج آقا نوری بوده که شرایط آموزشی مناسبی را برای ائمه جماعات مهیا کردند و بنده نیز در آزمون اصول موفقیت ناچیزی در میان ائمه جماعات عزیز دیگر کسب کردم و به عنوان برگزیده معرفی شدم.

خوش‌سرشت

اساسا امام جماعت بودن مسجد برای شما طی این سالهای طولانی برکتی برای زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی‌تان داشته است؟

بنده هرموفقیتی که در زندگی به آن رسیده‌ام به برکت مسجد بوده است. باور کنید طی این سالیان پیشنهادات متعددی به بنده شد تا از امام جماعتی مسجد جدا شوم. اما اکسیر و نیرویی درونی از من درخواست داشت که در مسیر زندگی طلبگی باید خودم را وقف امام جماعتی مسجد، محراب و منبر کنم لذا دل کندن از مسجد برای بنده غیر ممکن است.

قریب به بیست سال است که نماز ظهر و مغرب مسجد رضوی را به نماز جماعت برپا می‌کنم، منبر می‌روم، با مردم حشرو نشر و ارتباط دارم هر توفیقی که در زندگی بنده جاری وساری است از برکات منبر و محراب مسجد رضوی است.

با تمام سختی‌ها و مرارت‌ها در زندگی طلبگی طی این سالیان مبارزه کردم و الحمد الله قلبا و وجدانا از اهل مسجد بودنم رضایت دارم و ان شا الله اهل مسجد بودنم توشه خوبی برای آخرتم باشد.

انتظارات شما به عنوان امام جماعت فعال ودلسوز و برتر از مرکز رسیدگی به امور مساجد چیست؟

ابتدا از مدیریت حاج آقا حاج علی اکبری که بسیار محرک و تاثیرگذار برای مساجد بوده اند، تشکر می‌کنم. ان شالله در برنامه‌های بعدی مرکز برنامه های آموزشی مرکز بیشتر، عمیق‌تر و به روزتر باشد. هراندازه که ائمه جماعات مساجد مجهز به علم روز و برنامه‌های نرافزاری و اجتماعی و بالاخص در امر مشاوره در بخش‌های خانواده و حقوقی که بیشترین مراجعات مردمی به ما در همین بخش‌هاست، خبره و مسلط شوند قطعا ائمه جماعات اثر گذاری بیشتری در جامعه  خواهند داشت.

بعداز قریب به بیست سال سابقه امام جماعتی مسجد رضوی برایمان خاطره‌ای تعریف کنید؟

در آغاز ساخت مسجد رضوی شرایط مالی هیئت امنا و کارگزاران مسجد رضوی جهت تامین مالی مخارج ساخت مسجد وضعیت مناسبی نبود چنانکه موعد یک چک 10میلیونی نیز در آن شرایط رسیده بود. در بین یکی از نمازها آمدم و به اهالی مسجد قول دادم که نخواهم گذاشت چک مسجد رضوی برگشت بخورد این از شان و جایگاه خانه خدا و مسجد به دور است. عرض کردم بنده تصمیم به فروش ماشین خواهم گرفت. این سخنان بنده در نماز جمعه شهرری پیچیده بود تا اینکه پیرمرد مومن عزیزی به نام حاج آقا شاملو خدمت بنده رسید و وصول چک بانکی مسجد رضوی را بر گردن گرفت و مسجد رضوی را از یک بحران نجات داد.

در ماه محرم هستیم و برگزاری مراسم مذهبی و عزاداری در جریان است شما به عنوان یک کارشناس دینی آفت ها و اشکالات مراسم مذهبی را که مورد توصیه مقام معظم رهبری نیز است چگونه آسیب شناسی می‌کنید؟ونقش ائمه جماعات مساجد در این راستا چیست؟

به عنوان یک طلبه عرض می‌کنم منبر مسجد در ماه محرم و مناسبات مذهبی جای داستان سرایی و صرف مجلس گرم کردن نباید باشد این روش احساسی و بی محتوا بودن بعضی از منابر از قرآن و روایات ناب نتیجه اش تربیت کردن جوانان مطابق با سیره و روش اهل البیت نخواهد شد.

زمانی که ائمه جماعات منزوی شوند و کنار بروند مطالب ناب و بنیادین قرآن کریم و روایات اصیل مکتب شیعه نیز کنار گذاشته خواهد شد و دیگران با خرافات و بدعت‌ها جای خالی منابع دست اول را پر خواهند کرد. احساسا افراطی جز اینکه جایگاه حضرات معصومین را کاهش دهد نتیجه ای نخواهد داشت.

نکته دیگر در این خصوص مداحی ما بر علما و روحانیت مقدم شده است. به عبارتی دیگر در مجالس عزاداری ما شورعزاداری بر شعور عزاداری مقدم شده است و این نقد به جامعه مادحین عزیز وارد است که بعضا با اشعاری، عقلانیت را از عاشورا دور خواهد می‌کنند.

یکی از آفت های هیئات ما نداشتن روحانی در این هیئات است که بایستی ریشه یابی شود و راهکار ارائه شود که چرا بعضی از هیئات مذهبی ما از حضور و سخنرانی روحانی فراری هستند.

برای جلوگیری تکثر هیئات مذهبی و برپایی مراسم عزاداری باشکوه حول محور مساجد چه باید کرد؟

امسال حرکت نویی که به لطف بزرگان محله انجام دادیم توانستیم هیئتی مذهبی را با مراسم مسجد همراه کنیم و مراسم‌مان را مسجد محور کنیم و توضیح بنده برای دوستان هیئتی این بود که ما باید در محله فعالیت های فرهنگی و دینی مان زیر یک بیرق و حول محور مسجد باید انجام گیرد.

برای جلوگیری از تفرقه بین قلوب مومنین باید منیت ها و خودمحوری ها و خودپسندی ها و چشم هم چشمی ها را کنار بگذاریم. در راستا برگزاری باشکوه و وحدت آفرین مومنین بزرگان محلات و روحانیت می‌توانندنقش تاثیرگذاری به منصه ظهور بگذارند.

(چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۹۵) ۱۳:۲۴
https://news.masjed.ir/u/lso
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید