چهارشنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۰
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۹۸۷
گزارشگر : جلال حیران نیا
امام جماعت مسجد ابراهیم‌خلیل(ع) مطرح کرد:

قیام برای خدا، انسان مسئول می‌سازد

حجت‌الاسلام گودرزی: ما باید در هر سِمت و جایگاهی که هستیم مسئولیت پذیر باشیم. نگاه ما در مسجد این است که «قیام برای خدا، انسان مسئول می‌سازد». معلمی که دانش‌آموزش را در مسجد می‌بیند باید مسئولیت تشویق او را برعهده بگیرد. او را طوری تشویق کند که دیگر دانش‌آموزان هم به خواندن نماز در مسجد ترغیب شوند!

(چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱) ۱۳:۳۰
به گزارش سرویس مسجدخبر پایگاه تخصصی مسجد، حجت‌الاسلام «هادی گودرزی» امام جماعت «مسجد حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام» در شهر ری، روش خاصی برای ترغیب نوجوانان و خانواده‌ها برای «مسئولیت پذیری» در خانواده، مسجد و اجتماع دارد. مسجد او در ایام کرونا همیشه باز بود و در رزمایش مواسات هم از مساجد فعال استان تهران محسوب می‌شد. او همچنین نگاه خاصی به «امامت جماعت» و برنامه‌های مسجد دارد. درباره این موضوعات با او گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
 
در نظر شما یک امام جماعت موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟
 
اولین ویژگی برای امامت موفق در مسجد این است که امام جماعت باید قبول کند که کارش «امام جماعت» است. 
دوم اینکه؛ امام جماعتی موفق است که بپذیرد مُبلغ دین خداست و برای احقاق فرمایشات خداوند پا به مسجد می‌گذارد. در حقیقت قبول این مسئولیت است که باعث می‌شود یک امام جماعت موفق شود.
 
امام جماعت باید عالم به کتاب الله، خوش برخورد، مردم دوست و صبور باشد. امام مسجد نباید زودرنج باشد بلکه باید در مواجهه با مردم همواره بشاش باشد.
 
امام جماعت، باید توانایی افراد مختلف را بشناسد و از ظرفیت‌های مسجد و نمازگزاران و اهالی در کارهای به‌خوبی استفاده کند.
 
لزوم جهاد تبیین در مساجد چیست؟ امام جماعت باید چگونه در این جهاد شرکت کند؟
 
جهان اسلام و به‌خصوص «نظام مقدس جمهوری اسلامی» همواره مورد هجوم و حمله همه جانبه‌ دشمن است و دشمن هم تمام تلاش و توان خود را برای از بین بردن این نظام اسلامی متمرکز کرده است. لذا لازم است در گام اول، آگاهی خود را نسبت به نوع حمله و تزویر دشمن بالا ببریم.
 
دشمن معمولاً از دو راه ضربه می‌زند! راه اول جهل و نادانی و راه دیگری غفلت حریف است. در «جهاد تبیین» اگر ادعا کنیم که همه چیز را می‌دانیم، «جاهل» هستیم. در هر صورت چیزهایی در عالم اخبار، علم و تکنولوژی وجود دارد که ما هنوز نسبت آن نا‌آگاه هستیم. اتفاقاً دشمن از همان نقطه‌ای که ناآگاهی و جهل وجود دارد، وارد می‌شود. اکنون اگر دشمن می‌تواند جوانان ما را «پیاده نظام» خود قرار دهد، به این دلیل است که جوانان ما نسبت به برخی مسائل هنوز جاهلند. جوان‌ترها هنوز خیلی از مسائل را تجربه نکرده‌اند و بزنگاه‌های جنگ نرم را ندیده‌اند.
 
حربه دوم دشمن استفاده غفلت ماست. دشمن با نفوذ و یا ایجادِ مکان‌هایی خاص، از جمله فضای مجازی جوانان ما را سرگرم کارهای دیگری می‌کند و در غفلت آنها به کشور ضربه می‌زند. در حال حاضر، دشمن دقیقاً در جنگ نرم از این دو راه استفاده می‌کند.
 
بنابراین آمادگی برای «جهاد تبیین» یعنی؛ اینکه در گام اول «علم‌افزایی» داشته باشیم و سپس «غفلت‌زدایی» نمائیم تا در دام دشمن نیافتیم. 
 
رسالت ما در «جهاد تبیین»، به عنوان امام جماعت مسجد، باید آن چیزی باشد که امام خمینی رحمت‌الله‌علیه فرمودند؛ « این مساجد سنگرهای اسلام است. محراب محل حرب است. اینها سنگرند برای اسلام. حفظ کنید اینها را.» 
 
دشمن اکنون در حال رسوخ به سنگر مسجد است. اینکه حضور نوجوانان و جوانان در مساجد کمرنگ شده است، از زیرکی و رسوخ دشمن به این سنگر است. پدافند ما نتوانست با «پدیده اینترنت و موبایل» به خوبی مقابله نماید. او با استفاده از این میدان و ابزار، «اعتقاد» و «سبک زندگی جوانان» ما را تحت تأثیر قرار داد. تنها راه مقابله با این تزویر دشمن همانا «جهاد تبیین» است. البته وقتی می‌گوئیم؛ «جهاد تبیین»، باید به معنای واقعی در آن گام برداریم. بیان فرمایش مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در رابطه با این موضوع به عنوان حضور در جهاد کافی نیست. گام‌های عملی هم باید در این راه برداشت.  
 
تبیین اینکه؛ «گذشته این کشور چه بود و اکنون به چه دستاوردهایی رسیده؟ برای آینده نظام جمهوری اسلامی ایران چه کارهایی باید انجام دهیم؟ نسبت به کم کاری و یا تصمیمات اشتباه برخی دولتمردان چگونه رفتار کنیم؟» از مصادیق جهاد تبیین است. به هر حال ما باید از سیاستی دفاع کنیم که به نفع مردم و نظام اسلامی است. مردم باید بدانند که ما همان روحانیتی هستیم که «دینِ مردم» برای ما مهم است و این نظام اسلامی را از بابت اینکه می‌خواهد ما را «دین‌دار نگهدارد»، دوستش داریم. چون نظامِ ما دنبال این است که اسلام واقعی را در جامعه ما محقَق کند، آن را دوست داریم، پشتیبان آن هستیم و برای اعتلای آن تلاش می‌کنیم. ما برای این نظام، شهید داده‌ایم و می‌دهیم. ما باید در جهاد تبیین این‌ها را رواج دهیم.
 
اینکه یک مسئولی کم کاری نماید و قرار باشد از او به خاطر تفکر سیاسی‌اش، دفاع کنیم، اشتباه محض و خلاف رسالت ماست.
 
برنامه خوب در مسجد باید چه ویژگی هایی داشته باشد و باید از چه منظری به آن را نگاه کرد؟ 
 
اگر مخاطب شناسی خوبی نسبت به مردم داشته باشیم، برنامه متناسب با مخاطب را می‌توانیم انتخاب و برگزار کنیم. 
 
اکنون زیبایی به طرق مختلف به منازل مردم راه‌ پیدا کرده است. همچنین بخشی از جذب مخاطب هم به زیبایی بصری در مسجد برمی‌گردد.
 
مسجد ما یک مسجد قدیمی است. وقتی مخاطب وارد شبستان آن می‌شود، نباید با یک ظاهر کهنه مواجه شود. رنگ سطوح، پرده و چیدمان داخلی مسجد باید برای مخاطب جذاب باشد تا بتواند برای ساعاتی آنجا بماند. قطعاً ظاهر کهنه و آشفته نمی‌تواند مخاطب را برای مدت زیادی در مسجد نگهدارد.
 
ما یک برنامه فرهنگی در مسجد داریم و بخشی از مسجد را به جهت اینکه مخاطب ما خانواده است، تزئین نموده‌ایم. پدر و مادرها به اتفاق فرزندان خود به مسجد می‌آیند و به گفت و گو می‌نشینیم. لذا، نمی‌توان به ظاهر چنین محلی اهمیت نداد. 
 
راجع به این برنامه بیشتر بگوئید.
 
این یک برنامه خانوادگی است. شعار ما در این برنامه «انسانِ مسئول مسجدی» است. هر کسی که وارد مسجد می‌شود از امام جماعت تا نمازگران و رهگذران و میهمانانی که به مسجد می‌آیند، نسبت به مسجد مسئول هستند. هدف ما تقویت «حس مسئولیت پذیری و ارتقاء و ترویج آن» در جامعه است.
 
گاهی برای خانواده ها مثال می‌زنم که؛ ما نسبت به پادری مسجد مسئول هستیم. پادری برای این است که وقتی کفش خود را در می‌آوریم، جوراب‌هایمان خاکی نشود. نمازگزارِ مسئول با کفش روی پادری نمی‌رود!
 
ما باید در هر سِمت و جایگاهی که هستیم مسئولیت پذیر باشیم. نگاه ما در مسجد این است که «قیام برای خدا، انسان مسئول می‌سازد». معلمی که دانش‌آموزش را در مسجد می‌بیند باید مسئولیت تشویق او را برعهده بگیرد. او را طوری تشویق کند که دیگر دانش‌آموزان هم به خواندن نماز در مسجد ترغیب شوند!
 
امروز جامعه ما متاسفانه دچار مصرف گرایی شده است و لذا می‌بینیم که سنگر ما آسیب پذیر و راحت گرا شده است. کاسبی و یا مدیری کارگرش را در مسجد می‌بیند، باید خوشحال شود و او را تشویق کند، چرا که او از راحتی خود و وقت استراحتش، برای عبادت در مسجد گذشته است. این‌ها مسئولیت است! مسئولیت‌پذیری هم در مسجد و هم در سطوح کلان، همواره از چیزهای کوچک شروع می‌شود. ما باید نسبت به وظایف اجتماعی و انسانی خود مسئول باشیم. حتی اگر آن وظیفه بسیار کوچک باشد!
 
من به عنوان امام جماعت متوجه شدم یکی از مسئولیت‌های من این است که؛ باید مکانی برای رشد نوجوان‌ها فراهم کنم. من فقط مسئولیت اقامه نماز را بر عهده ندارم. مسئولیت امام جماعت فراتر از اقامه نماز جماعت است. هم مسئولیت او گستره است و هم مسئولیت پذیری او امری مهم و جدی است. زیرا ارتقاء دین و زندگی مردم بر عهده اوست.
 
امام جماعت نسبت به رشد معنوی بچه‌های محله مسئول است. متأسفانه اکنون فضای منازل محدود است و در خیابان‌ها هم دیگر جایی برای ورزش و بازی بچه‌ها نمانده است. مگر رفت و آمد پرشتاب ماشین‌ها! ما در مسجد فضایی فراهم نموده‌ایم که نوجوانان بتوانند برخی از هیجانات خود را تخلیه کنند. حالا چند بار هم با توپ شیشه مسجد را شکانده‌اند اما دوباره شیشه انداخته‌ایم. چاره‌ای نیست! نمی‌شود اقتضای سن نوجوان را نادیده گرفت. وظیفه خود می‌دانم هنگام بازی آنها کنارشان باشم تا مبادا با ترشرویی کسی از بازی بمانند و یا از مسجد دور شوند. امام جماعت نسبت به همه افراد محله مسئولیت دارد. نسبت به نوجوانان بیشتر! آینده مسجد در دست همین نسل است.
 
نگاه بنده این است که؛ اگر مساجد می‌خواهند در جهاد تبیین موفق باشند، باید ذائقه‌ی مخاطبان خود را در نظر بگیرند.
 
نکته حائز اهمیت شناخت نیازهای اهالی و نمازگزاران است. «مسجد ابراهیم خلیل علیه‌السلام» یک مرکز نیکوکاری دارد و این مرکز توانسته با مشارکت مردم کارهای بزرگی انجام دهد. از برطرف کردن نیازهای مالی مردم تا کمک به مراسمات و آزادی زندانیان مالی، از کارهای بزرگی است که با مشارکت و همت اهالی و نمازگزاران انجام دادیم. فقط حدود  یازده نفر هر روز در این خیریه کار می‌کنند. 
 
در ایام کرونا و رزمایش مواسات، 3600 بسته کمک معیشتی با همدلی اهالی، در چند مرحله تهیه و بین نیازمندان توزیع نمودیم.

 

اکنون صندوق قرض‌الحسنه مسجد هم، با حساب‌هایی کوچک، میلیاردها تومان وام اعطا نموده است. حساب‌های چند هزار تومانی و چند میلیونی که به برکت همدلی اهل محل، گره گشای بسیاری شده است. 
 
حالا هر کس از من می‌پرسد برای مسجدمان چه کاری انجام دهم؟ می‌گویم: خیریه بزن! خیریه رفت و آمد و همدلی مردم را در مسجد افزایش می‌دهد. هر مستمندی که پایش را به مسجد می‌گذارد با خودش برکت می‌آورد. همچون میهمانی که با آمدنش برکت می‌آورد.

 

ببینید| به نام ابراهیم خلیل علیه السلام

 
(چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱) ۱۳:۳۰
https://news.masjed.ir/u/16za
مسجد ابراهیم خلیل
مسجد ابراهیم خلیل
مسجد ابراهیم خلیل
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید