سه شنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۸
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۶۴۶
گزارشگر : حجت الله ذاکر
یک امام جماعت جهادی مطرح کرد:

راه‎های حقیقیِ مقابله با فتنه‌های مجازی

حجت‌الاسلام محمود جادی: متاسفانه دشمن در فضای مجازی جنگ بزرگی به راه انداخته است و ما باید با طراحی برنامه‌هایی در فضای حقیقی، نسل جوان را از معرض آسیب‌های آن دور نمائیم.

(سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱) ۱۲:۵۸

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ «مسجد رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) در اسلامشهر به امامت «حجت‌الاسلام محمود جادی» از مساجدی است که نوجوانان در همه فعالیت‌های آن حضوری مثال زدنی دارند و می‌توان گفت: فعالیت‌های این مسجد با درایت بزرگترها و مدیریت جهادی امام آن به همراه شور جوانی بچه‌های محل، انجام می‌شود. اما در نزدیکی این مسجد مدرسه‌ای وجود ندارد! با این حال، امام جماعت جوانِ آن توانسته بچه‌های، محله را پایبند به مسجد و علاقمند به برنامه‌های مسجد نماید.

در ادامه در گفت و گوی «پایگاه تخصصی مسجد» با «حجت‌الاسلام محمود جادی»، دلایل آنچه گفته شد را می‌خوانید.

یک امام جماعت برای رسیدن به موفقیت در مسجد، باید چه کارهایی انجام دهد؟

من تقریباً سه سال است که امام جماعت مسجد رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) در اسلامشهر هستم. مسجد ما اکنون در حال ساخت و ساز است و ما در هفته‌ی گذشته چند روزی به موزائیک کاری در مسجد مشغول بودیم. همان روزها من لباس کار می‌پوشیدم و بیل و کلنگ به دست، مشغول به کار می‌شدم. اهالی که من را در آن حالت دیدند، بلافاصله دست به کار شدند و هرکدام تلاش می‌کردند به نحوی در این کار سهیم باشند. یک نفر ماسه می‌آورد و دیگری موزائیک. به خودمان که آمدیم و دیدیم، همه مشغولیم و در نهایت آن کار به خوبی و با تشریک مساعی انجام شد. این تجربه و بسیاری از تجارب دیگر، نشان می‌دهد امام جماعتی موفق است که به وقت عمل در میدان باشد.

اهالی، جوانان و نوجوانان وقتی می‌بینند امام جماعتشان همواره همراهِ آنهاست، میل و رغبت بیشتری برای حضور در مسجد و فعالیت‌های اجتماعیِ آن از خود نشان می‌دهند. در تجربه‌های مشابهِ دیگری چه در این مسجد و یا مساجد پیشین، دیده‌ام که هر وقت من به عنوان امام جماعت در میدان بوده‌م، اهالیِ محله احساس مسئولیت بیشتری در فعالیت‌های مسجد از خود نشان می‌دادند. البته نتایج چنین فعالیت‌هایی با محوریت مسجد و حضور میدانی امام جماعت، تنها به انجام یک کار فیزیکی ختم نمی‌شود و در حقیقت نتایج بزرگتری مثل قوی‌تر شدن ارتباط اهالی با هم و همچنین با امام جماعت و در نهایت باعث شکل‌گیری یک رابطه‌ی صمیمی و مستحکم بین نسل جدید با بزرگترها می‌شود.

در حقیقت کسب چنین نتایجی، به علاوه‌ی حضور مستمرِ امام جماعت در کنار مردم، برایش موفقیت محسوب می‌شوند.

در حال حاضر باید برای حفظ نسل جوان در مساجد چه برنامه و هدفی را دنبال کنیم؟

این نکته را عرض کنم که فاصله مدارس اطراف با مسجدِ رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) زیاد است و حضور کودکان و نوجوانان در این مسجد، تنها به واسطه‌ی ارتباط من با آنها در سطح محله است.

در وهله‌ی اول باید برای آنها برنامه‌ی ویژه داشته باشیم. در همین راستا ما جمعه‌‎ها یک سالن فوتبال هماهنگ کرده‌ایم و هر هفته آنجا بازی می‌کنیم. چهارشنبه‌ها هم برنامه‌ی استخر برای بچه‌ها داریم. همچنین با همدیگر اردوی جهادی هم می‌رویم. تا کنون نیز چندین خانه به کمک آنها در اسلامشهر ساخته‌ایم.

هدف اصلی ما در مسجد از اجرای چنین برنامه‌هایی داشتن ارتباط مستمر با نسلِ جوان است. از طرفی انجام دادن کارهای گروهی، به خصوص اردوهای جهادی، پیوندها را محکم‌تر می‌کند. البته برنامه‌های آموزشی مثل آموزش احکام، معارف و قرائت قرآن راهم به طور مداوم در مسجد داریم.

به طور کلی تلاش می‌کنم چه در درون مسجد و چه در بیرون مسجد با آنها در ارتباط باشم. سعی می‌کنم همیشه کنارشان باشم از همین رو می‌توانم بگویم؛ حضور پرشور نوجوانان در مسجد ما نتیجه‌ی همین ارتباط مستمر است.

برای ما از فعالیت های مسجد رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) هم بگوئید.

ما هر سال در محرم و صفر چهل شب مراسم زیارت عاشورا همراه با صد سلام و صد لعن برگزار می‌کنیم. به این صورت که مراسم‌های دهه‎ی اول محرم طبق برنامه برگزار می‌شوند و ما از شب یازدهم تا شب اربعین به مدت چهل شب، این مراسم را در فضای باز برگزار می‌نمائیم. البته این مراسم پیشینه‌ای چندین ساله دارد. ولی اکنون به یاری خدا استقبال بی‌نظیری از آن صورت می‌گیرد و می‌توان گفت؛ این برنامه در شهرستان اسلامشهر نمونه است.

این برنامه در سال های ابتدایی در منازل برگزار می‌شد، ولی در حال حاضر با محوریت مسجد و به علت محدودیت‌های ناشی از کرونا، در فضای باز برگزار می‌شود. همچنین مسجد ما یک خیریه به نام «خیریه‌ی امام حسن مجتبی(علیه‌السلام)» دارد که در امور خیرخواهانه مثل تامین هزینه دارو، هزینه اجاره‌ی مسکن و تهیه و توزیع بسته‌های کمک معیشتی بین نیازمندان فعال است.

اکنون مساجد برای حضور در «جهاد تبیین» باید چگونه عمل کنند؟

در بحث «جهاد تبیین» آن چیزی که اهمیت دارد این است که، دشمن از طریق فضای مجازی افکار نسل جوان ما را تسخیر نموده است و آن چیزی را که مد نظر خودش است به خورد جوانان ما می‌دهد. به نظر من، بهترین راه برای مقابله با آن، داشتن ارتباط مستمر با جوان ها در فضای حقیقی است. به این معنا که ارتباط با آنها در مسجد و یا محله می‌تواند آنها را از آسیب‌های احتمالی فضای مجازی دور نگه دارد.

متاسفانه دشمن در فضای مجازی جنگی به راه انداخته که ما باید در مقام عمل و فضای حقیقی با آن مقابله کنیم. لذا برنامه ریزی و طراحی فعالیت هایی مثل برگزاری مراسمات مذهبی و فرهنگی ـ هنری، ورزش، ایجاد حلقه و دورِهم نشینی به منظور تحلیل و گفتگو، آنها را از معرض هدف دشمن در فضای مجازی دور می‌کند. همچنین لازم است، با تبیین مسائل روز برای آنها، معرفت آنها را نسبت به شبهه‌ها و فتنه‌افکنی‌های دشمنان بالا ببریم.

پایان پیام/

(سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱) ۱۲:۵۸
https://news.masjed.ir/u/S9k
6
5
4
3
2
1
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید