سه شنبه / ۳ آبان ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۰
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۶۱۲
گزارشگر : ۶۹۱
سرویس مسجد خبر
توسط پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

انتشار استفتائات جدید مربوط به آبان ماه

استفتائات جدید از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) منتشر شد.

(سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱) ۱۵:۴۰
 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، استفتائات جدید مربوط به آبان ماه سال جاری منتشر شد؛
دیدن مانع وضو پس از نماز
سؤال۱: اگر شخصی پیش از وضو، دست خود را بررسی کند که مانعی نباشد ولی پس از نماز متوجه یک مانع شود، حکم چیست؟
جواب: اگر اطمینان دارد که مانع، هنگام وضو بوده است، وضو و نماز صحیح نیست؛ در غیر این صورت وضو و نماز اشکال ندارد.
 
صرف اموال زن برای عزاداری
سؤال۲: اگر زنی بخواهد از درآمد یا مال خود، برای انجام مراسم اهل بیت(علیهم السلام) استفاده کند، نیاز به اجازه شوهر دارد؟
جواب: در موارد غیر نذر، اختیار با خود اوست اما در صورت حضور شوهر، نذر زن بنا بر احتیاط واجب باید با اجازه او باشد.
 
رعایت حق الناس در عزاداری
سؤال۳: آیا به راه انداختن دسته‌های عزاداری در معابر عمومی که گاهی اوقات باعث اذیت و بسته شدن مسیر عابران و وسائل نقلیه می شود، اشکال دارد؟
جواب: به راه انداختن دسته‌های عزاداری برای سیدالشهداء و اصحاب ایشان(علیهم‌السلام) و شرکت در امثال این مراسم، امری بسیار پسندیده و مطلوب است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران می شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز گردد.
 
حضور در عزاداری هنگام شیوع بیماری
سؤال۴: حضور در مجلس و مراسم عزاداری سالار شهیدان(علیه السلام) هنگام شیوع بیماری مانند کرونا چه حکمی دارد؟
جواب: با رعایت نکات بهداشتی و دستورالعمل های مرتبط، اشکال ندارد؛ بلکه از بهترین کارها و جزء مستحبات موکّد است.
 
قضا شدن نماز به جهت طولانی شدن عزاداری
سؤال۵: برخی هیأت ها تا پاسی از شب، مراسم عزاداری را ادامه می دهند به گونه ای که موجب قضا شدن نماز عزاداران می‌گردد؛ آیا عمل مذکور، جایز است؟
جواب: بدیهی است که نمازِ واجب، مقدّم بر شرکت در مجلس عزاداری اهل بیت(علیهم السلام) است و ترک نماز و قضا کردن آن، به بهانه این مجالس جایز نیست؛ مقتضی است که برنامه های هیأت به گونه ای تنظیم شود که مزاحم نماز نباشد.
 
نذر اطعام عزاداران هنگام شیوع بیماری
سؤال۶: اگر کسی با خواندن صیغه، نذر کرده است که عزاداران را اطعام کند، با توجه به شرایط فعلی شیوع بیماری چه تکلیفی بر عهده دارد؟
جواب: تا زمانی که عمل به نذر با رعایت مقررات و توصیه های بهداشتی، ممکن باشد، نمی توان آن را ترک کرده و یا تغییر داد ولی اگر صیغه نذر را نخوانده باشد، تکلیفی ندارد.
 
رعایت احترام اسماء متبرکه
سؤال۷: نصب برچسب اسماء متبرّکه، بر روی ظرف های پلاستیکی که در ایستگاه های صلواتی و مراسم عزاداری پخش می شود (و بعضا یقین به دور ریختن ظرف توسط مردم نیز وجود دارد)، چه حکمی دارد؟
جواب: فی نفسه اشکال ندارد اما کسی که ظروف را تحویل می گیرد باید طبق وظیفه خود عمل نموده و در هر صورت هتک حرمت جایز نیست.
 
باقی مانده هزینه های مراسم عاشورا
سؤال۸: باقی‌ مانده اموالی که به عنوان هزینه‌ های مراسم عاشورای امام حسین(علیه السلام) جمع ‌آوری می‌‌شود، در چه موردی باید خرج شود؟
جواب: اگر نذر شرعی صورت گرفته، تابع نذر است و گرنه می‌ توان با کسب اجازه از اهدا کنندگان، اموال باقی مانده را در امور خیر مصرف کرد یا آن‌ها را برای مصرف در مجالس_عزاداری آینده نگاه داشت.
 
مصرف باقی مانده اموال عزاداری برای زائران اربعین
سؤال۹: مقداری برنج با نرخ دولتی برای مراسم محرم و عزاداری امام حسین(علیه السلام) به هیئت های مساجد داده شده است؛ آیا می توان در ایام اربعین برای زائرانی که به عراق می روند، آن را مصرف کرد؟
جواب: جایز نیست و باید در همان هیئت های مساجد برای مراسم محرم و عزاداری مصرف گردد.
 
انصراف ناظر وقف پس از قبول
سؤال۱۰: واقف در وقفنامه، متولی و ناظر را تعیین کرده است؛ آیا ناظر می تواند پس از قبول نظارت، آن را به دیگری واگذار کند و یا برای اجرای نظارت، وکیل بگیرد؟
جواب: به احتیاط واجب، جایز نیست ناظر پس از قبول نظارت، خود را از نظارت عزل کرده یا آن را به دیگری واگذار کند؛ اما اگر نظارت منوط به نظر شخصی ناظر نباشد، می تواند در عمل به نظارت، وکیل صالح و امین، انتخاب کند.
 
خمس کمک هزینه تحصیلی
سؤال۱۱: آیا به کمک هزینه تحصیلی که به دانشجویان برخی مقاطع داده می شود، خمس تعلق می گیرد؟
جواب: کمک هزینه تحصیلی، خمس ندارد؛ مگر برای دانشجویانی که استخدام و بورسیه شده اند و در زمان تحصیل، حقوق دریافت می کنند.
 
اتصال در صف های طولانی
سؤال۱۲: اگر یکی از صف های نماز جماعت به قدری طولانی شود که به دلیل درازای صف (نه مانع)، امام جماعت یا صف جلو دیده نشود، اتصال آنها برقرار است؟
جواب: در صف جماعت یاد شده، اتصال برقرار است.
 
سلام کردن به همه در مجالس
سؤال۱۳: اگر در مجلسی مانند مسجد یا حسینیه وارد شویم که همه مشغول قرائت قرآن یا نماز و مانند آن هستند، آیا سلام کردن به آنان، مستحب است؟
جواب: در هر حال سلام کردن به خودی خود مستحب است (و در مورد سؤال پاسخ یک نفر کفایت می کند)؛ ولی سلام کردن بر کسی که در حال نماز است، مکروه می باشد.
https://news.masjed.ir/u/S07
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید