دوشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۲
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۵۰۰
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش شبستان از مسجد علی‌آباد شمالی؛

خدمات اجتماعی فرهنگی یک مسجد به محله

مسجد جامع علی‌آباد شمالی با حمایت معیشتی از محرومان، برقراری ارتباط با مدارس محله، برگزاری نشست‌های بصیرتی و برگزاری اردوهای زیارتی به ویژه برای خانواده معظم شهدا، توانسته بسیاری از کارکردهای مغفول مسجد را احیاء کند.

(دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱) ۰۹:۴۲
 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از شبستان، مسجد جامع علی آباد شمالی از مساجد فعال در منظقه نازی‌آباد است که در محورهای بصیرت افزایی،جهاد تبیین و خدمات اجتماعی فعالیت های گسترده ای انجام می دهد، این مسجد از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون بیش از سه میلیارد تومان حمایت معیشتی از اقشار محروم داشته است.

 

حجت الاسلام «مهدی متولی الموتی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های مسجد جامع علی آباد شمالی، اظهار کرد: یکی از برنامه های مسجد جامع علی آباد کمک رسانی به اقشار محروم و بی بضاعت است که در همین راستا از سال ها قبل اقدام به ایجاد مرکز نیکوکاری در مسجد نمودیم و پس از شناسایی نیازمندان محله و خیرین 150 خانواده کم برخوردار را تحت پوشش مسجد قرار دادیم و در بحث تامین جهیزیه، خوراک، پوشاک،بهداشت و خدمات پزشکی به این خانواده ها وارد عمل شدیم.

 

امام جماعت مسجد جامع علی آباد شمالی بیان کرد: پس از شیوع بیماری کرونا و بنا بر تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش مواسات و همدلی، میزان کمک رسانی خیریه مسجد به خانواده های نیازمند تحت پوشش سرعت گرفت به طوری که هر ۴۵ روز یکبار سبد معیشتی میان خانواده ها محروم توزیع می شد، بنابر گزارشاتی که دریافت کردیم از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۰ بیش از یک میلیارد تومان کمک معیشتی صورت گرفت.

 

وی ادامه داد: مسجد دارای کانون فرهنگی هنری و دو پایگاه بسیج خواهران و برادران است که در دوران کرونا علاوه بر حمایت های معیشتی خیریه مسجد، پایگاه بسیج  و اعضای کانون نیز در طول دوران کرونا اقدام به کمک رسانی به خانواده های محروم نمودند و برخی از کالاها را خریداری و با قیمت مناسب در اختیار این خانواده ها قرار دادند به گونه ای که در سه سال اخیر یک میلیارد تومان هم حمایت معیشتی، بهداشتی و پزشکی از خانواده های محروم از سوی پایگاه بسیج مسجد انجام شد.

 

امام جماعت مسجد جامع علی آباد شمالی افزود: پس از کاهش بیماری کرونا همچنان مرکز خیریه مسجد فعال است، به طوری که از ابتدای امسال ۱۵۰ میلیون تومان بسته های معیشتی میان اقشار محروم توزیع شده است. همچنین حدود سه سال است که در هفته یک روز تیم پزشکی در مسجد حضور می یابد و به صورت رایگان نمازگزاران بویژه خانواده های محروم را معاینه و ویزیت می نماید.

 

پیوند مسجد و مدرسه

حجت الاسلام متولی الموتی با بیان اینکه در پیرامون مسجد ۱۰ مدرسه قرارد دارد، گفت: یکی از رویکردهای اینجانب در طول ۱۸ سال امامت جماعت مسجد، برقراری ارتباط با مدارس و نیز برگزاری برنامه های مشترک با آنها بوده است،که این تعامل ثمرات بسیاری برای مسجد داشته و توانستیم از این طریق نوجوانان و جوانان بسیاری را جذب مسجد کنیم. از طرفی ما در مسجد تلاش می کنیم که مسئولیت را به نوجوانان و جوانان بسپریم، چراکه اهمیت دادن به این گروه سنی و دیده ‌شدن آنها در مسجد، در تربیت و حفظ آنها در مسجد بسیار موثر است.

امام جماعت مسجد جامع علی آباد شمالی خاطر نشان کرد: بزرگداشت و تجلیل از مقام شهدای مسجد و محله یکی دیگر از برنامه های مسجد است، در همین زمینه اقدام به برگزاری یادواره شهدای در طول سال های گذشته نموده ایم، دیدار با خانواده شهدا، قرائت وصیتنامه شهدا، برگزاری برنامه های مناسبتی در اعیاد و شهادت در کوچه هایی که به اسم شهدا مزین هستند، ازجمله برنامه های مسجد است، ضمن اینکه با همکاری کانون خدمت رضوی مسجد خانواده های شهدایی را که تاکنون به مشهد مقدس مشرف نشده اند، به این سفرمعنوی اعزام می نماییم.

 

برپایی نشست های بصیرتی و سیاسی

وی اهتمام به موضوع جهاد تبیین را یکی دیگر از برنامه های این مسجد دانست و تصریح کرد: در طول سالهای گذشته بیش از ۵۰ جلسه نشست سیاسی،بصیرتی با حضور مسئولین سیاسی و نظامی در مسجد با هدف تبیین دستاوردهای نظام، مذهب شیعه و حوزه مهدویت برگزار شده است، چراکه هرچه بیشتر تبیین و روشنگری صورت گیرد، گرایش مردم به دین و مذهب بیشتر می‌شود.

وی تقسیم کار و وظایف در مسجد را یکی دیگر از رویکردهای مورد توجه در مسجد دانست و اضافه کرد: اگر یک امام جماعت، امام محله باشد و از نیروهای مردمی در برنامه های مسجد کمک بگیرد و کارها و وظایف را به درستی تقسیم بندی کند، به طور قطع موفق خواهد شد. در جذب نوجوانان و جوانان با هیئت امنا، بسیج، کانون فرهنگی هنری شهدای مسجد جامع علی آباد و کانون خدمت رضوی مشارکت جدی دارند و اکنون کلاس های تابستانی مسجد در چهار بخش فرهنگی، آموزشی، تفریحی و زیارتی برگزار می شود.

 

اردوهای زیارتی

حجت الاسلام متولی الموتی ایجاد اردوهای زیارتی قم و جمکران، اعزام به اردوی مشهد مقدس در روز عرفه، ثبت نام برای اربعین حسینی  را از دیگر برنامه های مسجد نام برد و گفت: بخش های قرآنی، مهد کودک  و کانون رضوی با هم مشارکت دارند.

امام جماعت مسجد جامع علی آباد شمالی با اشاره به اینکه ما به نوجوانان تازه وارد در مسجد مسئولیت می دهیم، خاطرنشان کرد: ما در مسجد در برنامه‌هایی که برای جوانان طراحی می کنیم، تنوع را ملاک قرار داده ایم، چراکه ما به دنبال آن هستیم که فرهنگِ دینی و مذهبی را در مسجد به نوجوانان و جوانان منتقل کنیم،تا نوجوان‌های مسجدِ پس از مدتی به یک مربی تبدیل ‌شوند.با توجه به اینکه من در حوزه‌های علمیه هم فعالیت دارم به همین جهت برای مسجدی نگاه داشتن جوانان از طلبه های جوان در مسجد کمک گرفتم، به طوری که بسیاری از آنها در برنامه های آموزشی و فرهنگی به عنوان سرمربی حضور می یابند و تعدادی مربی زیر نظر آنها فعالیت می کنند.

پایان پیام/
(دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱) ۰۹:۴۲
https://news.masjed.ir/u/yBq
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید