دوشنبه / ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۹
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۴۸۳
گزارشگر : جلال حیران نیا
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

مساجد قطب تربیت افراد فرهنگی و هنری می‌شود

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: زنجان نیازمند حمایت جدی در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد بوده و اولویت ما در این دوره، کارآمد کردن مسجد در سلامت جامعه و هویت محله است.

(دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱) ۱۰:۰۹

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از ایکنا، سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، شامگاه دیروز، ۱۳ شهریورماه، در نشست خبری با بیان اینکه در زنجان به لحاظ نظام فرهنگی، فرصت‌های خوبی وجود دارد و مردمی بودن و مردم‌پایگی خدمات فرهنگی و اجتماعی یکی از مهم‌ترین فرصت‌های زنجان است که یکی از بزرگ‌ترین عوامل شکوه است و زنجان ثابت کرده خدمات مردم پایه دارد، اظهار کرد: به شورای عدالت فرهنگی قول داده‌ایم تا نسبت به تحقق عدالت و تمرکززدایی از برنامه‌ریزی فرهنگی در کشور بپردازیم و نگاه پرشتاب باعث می‌شود یک نگاه عمیق و درون‌زایی به ظرفیت‌ها، معایب و عیوب مدیریت فرهنگی در استان‌ها شود.

وی با اشاره به مشکلات زنجان در خصوص فضاهای مختلف همانند سینما، نمایش و کتابخانه، افزود: زنجان استان خوشنامی در حوزه فرهنگی است ولی درباره سرانه فرهنگی در این استان غفلت شده، به همین خاطر در تلاش هستیم با توسعه زیرساخت‌ها کارهایی در این استان انجام دهیم. 

این مسئول تصریح کرد: زنجان به دلیل بافت، موقعیت جغرافیایی و حضور نخبگان فرهنگی، جزو مناطق سطح بالا در حفظ اصالت‌های فرهنگی است و در زنجان فرصت‌های فرهنگی بزرگی وجود دارد و تغییرات نیز هنوز نتوانسته اصالت‌های استان را منفعل کند، به همین خاطر زنجان مقتدر در حوزه فرهنگ بوده ولی زیرساخت‌های ان ضعیف است.

این مسئول با بیان اینکه در دور بعدی سفرهای رئیس‌جمهور به زنجان، تکلیف کنابخانه مرکزی این شهر مشخص خواهد شد، تصریح کرد: زنجان نیازمند حمایت جدی در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است و اولویت ما در این دوره، کارآمد کردن مسجد در سلامت جامعه و هویت محله است و دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه ویژه‌ای در این راستا دارد تا مسجد محل تربیت نیروی انسانی هنری و فرهنگی شود.

امامی یادآور شد: همچنین استان زنجان در آستانه تصویب برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی به منزله سند تحول فرهنگی و رسانه‌ای در استان است و به محض تصویب نهایی در شورای فرهنگ عمومی به عنوان عالی‌ترین سند راهبردی فرهنگ و هنر در استان شناخته خواهد شد.

امامی با اشاره به اینکه سه اولویت جدی ذیل تحقق نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول در شورای فرهنگ عمومی کشور است که همه آن‌ها به احیای امید جامعه محقق می‌شود، ادامه داد: به دنبال احیای مناسک، رویدادها و هویت محلی و قومی هستیم تا احساس وابستگی و نشاط نسل جدید را افزایش دهیم و با تاکید بر جهاد امید می‌خواهیم امید را در نسل جدید افزایش دهیم. البته طبق آمار، گرایش به مهاجرت زیاد شده و به همین دلیل باید زمینه تحمل و صبر و تعلل ملی را بالا ببریم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به کارگروه مد و لباس اضافه کرد: نظارت، حمایت و هدایت وظایف کارگروه مد و لباس است و تصویب قوانین، ضوابط و ایجاد سامانه‌های تسهیل‌گر و ناظر در حوزه نطارت عمل می‌کند که یکی از مهم‌ترین سامانه‌های این حوزه، سامانه شیما به منزله کف و استاندارد لباس ایرانی است و اگر لباسی دارای نشان شیما باشد، نشان اعتماد مصرف‌کننده را کسب کرده است. همچنین در حوزه تولید و توزیع به تاثیر تبلیغ لباس در شبکه‌های تلویزیون و محیط توجه داریم و در آیین‌نامه نمایش لباس نیز تجدید نظر می‌کنیم.

این مسئول با یادآوری اینکه جشنواره دوازدهم مد و لباس فجر با محوریت ویژندهای لباس برگزار خواهد شد، ادامه داد: البته یکی از مهم‌ترین عنوان‌ها این است که مردم احساس کنند روز به روز دسترسی‌شان به لباس‌های ایرانی و اسلامی زیاد می‌شود و در این راستا که طراحان بتوانند نشان‌های اقوام و سنتی را به روزآوری کند نیز جدی هستیم و کارهایی نیز انجام شده، به همین خاطر سیاست قاطع ما احیای ظرفیت‌های لباس اقوام در لباس معاصر اجتماعی است.

وی با بیان اینکه قیمت لباس‌های سنتی زمانی پایین می‌آید که تولید انبوه صورت گیرد، اظهار کرد: به همین خاطر باید به به‌روز کردن طرح‌های سنتی بپردازیم که در همین راستا از موسسات، طراحان و تولیدی‌هایی که به روزرسانی لباس‌های سنتی بپردازند، از طرق مختلف حمایت می‌کنیم.

امامی گفت: بودجه‌های فرهنگی‌ کشور تا حد زیادی صرف نگه‌داری فضای فرهنگی یا خدمت کارشناسان و کارمندان فرهنگ و هنر می‌شود و کارمندان این حوزه از لحاظ پرداختی پایین‌ترین میزان پرداختی را دارند. البته هنر این است که ما بدون اعتبار مستقیم، ‌چنین مشروعیتی داشته باشیم، به همین خاطر باید اعتبارات سرگردان فرهنگی و غیرفرهنگی استان را به سمت اهداف معقول شورا سوق دهیم.

این مسئول با بیان اینکه مصوبه برنامه فرهنگی اجتماعی ساحل نیز به دنبال آزادسازی سواحل و حریم سواحل از دست‌اندازهای دولتی و خصوصی هستیم و برنامه و مطالعات خوبی در شورای فرهنگ عمومی در این راستا انجام شده و رویکردی مبتنی بر غنی‌سازی اوقات فراغت گردشگران در سواحل و ناظر بر ارتقای هویت شهرها و جزایر ساحلی داریم، خاطرنشان کرد: در شرایطی هستیم که یک پدیده نه چندان فراگیر به نام نگه‌داری از حیوانات غیراهلی ما را نگران کرده و اگر‌ فرهنگ رسمی نتواند مواجهه عاقلانه‌ای با این موضوع داشته باشد، فرصت‌ها از دست رفته و یک فرهنگی در آینده خواهد بود که این کار را ناپسند و نجس می‌داند و یک فرهنگی هم به وجود خواهد آمد که در هر خانواده یک حیوان غیراهلی باشد. همچنین در موضوع حجاب، کم‌کاری کرده و ندانم‌کاری داشته‌ایم ولی تلاش داریم تا عاقلانه‌ترین تصمیم‌ها در نظام فرهنگی کشور گرفته شود.

انتهای پیام
(دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱) ۱۰:۰۹
https://news.masjed.ir/u/yA3
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید