چهارشنبه / ۲ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۲
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۴۴۹
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش فارس

مسجدی که برای 1800 نفر شغل درست کرد

مسئول کانون فرهنگی ـ هنری شهید گرایلی مسجدالنبی خُرماکلا می‌گوید: با تلاش‌های مسجد ما، امروز ۱۲۰۰ نفر جمعیت روستا مشغول به کار شده‌اند و ۶۰۰ نفر هم از روستاهای مجاور اشتغال پایدار یافته‌اند.

(چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱) ۱۴:۰۲

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد به نقل از فارس؛ ولی‌الله نادعلی‌زاده، مسئول کانون فرهنگی ـ هنری شهید گرایلی مسجدالنبی خُرماکلا و پایگاه بسیج شهید موسوی این مسجد که به عنوان کانون برتر کارآفرینی سال ۱۴۰۰ در رویداد فهما معرفی شده است، اظهار داشت: از سال ۱۳۷۵ جوانان روستا کانون فرهنگی و هنری مسجد را راه‌اندازی کردند که هم‌اکنون دارای سالن مطالعه، مجموعه فعالیت‌های قرآنی، دوره آموزشی کشاورزی و ... است.

 تولید لیموترشی خاص در روستای خُرماکلا 

وی با بیان اینکه روستای ما در بخش غربی قائمشهر قرار دارد، دارای ۱۲۰۰ نفر جمعیت است و مساحت کل روستا هم ۲۵۰ هکتار است، گفت: مردم روستا بیش‌تر به کشاورزی مشغول هستند. نوعی از لیموترش را در مزارع کشاورزی روستا کشت کردیم که خارج از فصل نیز محصول می‌دهد و امروز به لیموترش خُرماکلا در بازار مشهور است. این لیموترش از نژاد لایم‌کوات، امروز در ۱۰۰ واحد گلخانه‌ای روستا در حال کشت است.

 صادرات محصولات به ۵ کشور جهان

مسئول کانون فرهنگی ـ هنری شهید گرایلی مسجدالنبی خُرماکلا گفت: درخت این لیمو چند بار در سال میوه می‌دهد و حتی خارج از فصل نیز برای روستاییان باردهی دارد. ابتدا برای ۴۰ جوان هزار متر زمین تهیه و این کار را آغاز کردیم. این زمین‌ها هم اکنون بعد از ۲ سال به محصول رسیده و بیش از ۵۰ میلیارد تومان سرمایه در آنها وجود دارد. محصولات این باغات علاوه بر مصرف داخل به عراق، امارات، افغانستان، روسیه و ارمنستان صادر می‌شود.

 راه‌اندازی ۵۰۰ واحد گلخانه‌ای برای کشت و پرورش گل و گیاه زینتی

نادعلی‌زاده افزود: ۵۰۰ واحد گلخانه‌ای برای کشت و پرورش گل و گیاه زینتی نیز داریم. پویشی راه‌اندازی کردیم با عنوان «هر یک خانه یک گلخانه» و تسهیلات از طریق بنیاد برکت، بنیاد علوی، وزارت کشاورزی، بانک پارسیان و ... به مردم روستا دادیم تا برای خود گلخانه راه بیندازند.

درآمد ماهیانه ۵ میلیون تومانی برای زنان خانه‌دار

وی افزود: در حیاط خانه‌ها که معمولاً باغ ۲۰۰ متری وجود دارد، گلخانه ایجاد کردیم. آموزش‌های لازم را هم به مردم دادیم تا زنان خانواده علاوه بر خانه‌داری، بچه‌داری و یا همسرداری در زمینه تولید گل‌های زینتی و محصولات صیفی نیز فعال شوند تا کمکی به درآمد خانواده باشد. این کار موجب شد خانواده‌ها ماهیانه ۵ میلیون تومان درآمد داشته باشند. هم اکنون ۵۰۰ واحد گلخانه ایجاد شده است.

 هدف ما از کسب درآمد به تولید ثروت رسیده است

نادعلی‌زاده ادامه داد: ۸۰ ـ ۹۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای راه‌اندازی این کسب‌ و‌ کارها از طریق وام و تسهیلات محقق می‌شود و مردم تنها ۱۰ ـ ۲۰ درصد سرمایه به همراه زمین می‌آورند که ۵ برابر سرمایه اولیه درآمد کسب می‌کنند. هدف ما از راه‌اندازی این کسب‌وکارها تنها گذران زندگی برای افراد نیست، بلکه به دنبال ایجاد رفاه و تولید ثروت برای آنان هستیم.

 ۱۸۰۰ نفر را شاغل کردیم

مسئول کانون فرهنگی ـ هنری شهید گرایلی مسجدالنبی خُرماکلا با اشاره به اینکه این روستا هم‌اکنون دارای ۵۰ هکتار باغات و گلخانه است که می‌توان گفت در سطح جهان بی‌نظیر است، تصریح کرد: با تلاش‌های مسجد ما، امروز ۱۲۰۰ نفر جمعیت روستا مشغول به کار شده‌اند و ۶۰۰ نفر هم از روستاهای مجاور مشغول به کار هستند. این افراد علاوه بر کشاورزی در صنعت بسته‌بندی و حتی نصب سازه گلخانه اشغال دارند.

خبرنگار: امیرحسین کسائی

انتهای پیام/


(چهارشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۱) ۱۴:۰۲
https://news.masjed.ir/u/ytu
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید