یکشنبه / ۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۸
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۳۰۱
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام مسجدجامع والفجر کاشانک:

دشمن اعتقادات جوانانِ ما را هدف قرار داده

حجت الاسلام محمدحسین محمدی: دشمن اعتقادات جوانان ما را هدف قرار داده و سعی می‌کند آنها را از درون تهی کند، لذا باید جوان‌هایمان را به سواد رسانه‌ای مجهز کنیم و اعتقادات آنها را تقویت نماییم.

(یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱) ۱۳:۳۸

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، موضوع «جهاد تبیین» و بررسی اینکه چه موضوعاتی اکنون در مساجد نیاز به تبیین دارند، موضوعی است که درمصاحبه‌های اخیر پایگاه تخصصی مسجد با ائمه محترم جماعات مطرح می‌شود. در گفت و گو با حجت‌الاسلام «محمد حسین محمدی» امام جماعت «مسجد جامع والفجر» کاشانک، این موضوع نیز مطرح شد که ایشان به موارد مختلفی اشاره کردند.

در ادامه؛ گفت و گوی ما را با حجت‌الاسلام «محمد حسین محمدی» پیرامون شبهات موجود در جامعه و همچنین موضوع همیشگی ما یعنی «ویژگی‌های یک امام جماعت موفق» را می‌خوانید.

در نظر شما چه موضوعاتی که اکنون در مساجد نیاز به تبیین دارند؟

به عقیده من اسلام یک دین جامع و کامل است و به خوبی می‌تواند به همه شبهاتی که از سوی دشمنان مطرح می شود، پاسخ دهد. اما وظیفه ما این است که اولویت بندی انجام دهیم و اهمیت موضوعات را بسنجیم.

ما باید اکنون تمرکز خود را روی نسل جوان بگذاریم. دشمن اعتقادات جوانان ما را هدف قرار داده و سعی می‌کند آنها را از درون تهی کند. ما باید فعالیت خود را برای مقابله با این حربه دشمن دو چندان نماییم. باید جوان‌هایمان را به سواد رسانه‌ای مجهز کنیم و اعتقادات آنها را تقویت نماییم.

مسائلی مثل حکومت دینی و اسلامی و شبهاتی که در این باره مطرح می شوند، باید مورد مطالعه قرار گیرند. این سوال بسیار از من پرسیده می شود که؛ اکنون حکومت‌های غیر دینی هم وجود دارند، ولی به ظاهر موفق هستند. پس لزوم حکومت دینی چیست؟

همچنین مسائل تربیتی و خانواده بسیار مهم است. جوانها اکنون نسبت به تشکیل خانواده سست و مردد شده اند. جامعه اکنون به سمت پیری می‌رود. باید آسیب های ناشی از این اتفاق برای جوانان تبیین شود.

همچنین شبهاتی که در مورد «اصل ولایت فقیه» از سوی دشمنان مطرح می‌شود باید پاسخ گفته شود. تبیین اینکه «ولی فقیه جامع الشرایط» کیست و در جامعه چه جایگاهی دارد، خود به تنهایی یک موضوع بسیار مهم است که باید در مساجد تبیین شود.

یکی از موضوعات دیگری که به عنوان یک «شبهه» در جامعه مطرح شده این است که؛ آیا اسلام آزادی را محدود می‌کند؟ یا آنچه که می‌گوید عین آزادی است؟ تبیین چنین موضوعی نیز می‌تواند به بصیرت جوانان و درک آنها نسبت به جایگاه انسان در اسلام کمک کند.

مسئله دیگری که اکنون وجود دارد «عفاف و حجاب» است. باید آثار و برکات حجاب و همچنین آثار سوءِ بدحجابی در جامعه برای جوانان تبیین شود.

اما در این میان یک موضوع مهم دیگر نیز وجود دارد. نماز! آثار مخرب و گناهی که از سبک شمردن نماز و یا ترک آن بر انسان و جامعه وارد می‌شود باید برای جوانان روشن شود.

اکنون جوان‌های ما سوالاتی مطرح می‌کنند که مستقیماً با «اعتقاداتِ مذهبی» در ارتباط است. سوالاتی پیرامون دینداری، عبادت، عفاف و حجاب که می طلبد با تحقیق و برنامه به آنها پاسخ داده شود.

در نظر حضرتعالی ویژگی‌های یک امام جماعت موفق چیست؟

مسجد در اسلام جایگاه و قداست خاصی دارد. مسجد، محل تربیت انسان و جامعه است. محلی است که قرب الی الله در آن حاصل می‌شود. هدف عبادت در مسجد رسیدن به خدای متعال است. از طرفی مسجد باید در جامعه و محله اسلامی محوریت داشته باشد. مساجد در این زمینه ظرفیت بالایی دارند. ظرفیتی که اگر به نحو احسن از آنها استفاده شود، تاثیرات مثبت و برکات آن را در جامعه به وضوح خواهیم دید.

فعالیت‌های مساجد نباید محدود به نماز و چند مراسم مذهبی شوند. هرچند که اقامه نماز جماعت محور و قطبِ همه برنامه‌های مسجد است. تفاوت مسجد در اسلام با مکان‌هایی مثل کلیسا در مسیحیت و کنیسه در یهودیت این است که؛ مسجد مأمن همیشگی مومنان است. برای همین درب مساجد باید همیشه باز باشد. اسلام نیز اوقات پنجگانه عبادت را تعیین نموده تا مؤمنان در همه لحظات با مسجد ارتباط داشته باشند.

با توجه به این نکات، مسئولیت امام جماعت هم به همین نسبت افزایش می‌یابد. برای اینکه یک امام جماعت، موفق و در حدِ یک امام جماعت طراز اسلامی باشد، باید در درجه اول «تزکیه نفس» داشته باشد. باید قبل از هر امری «مراقبه‌ی نفس» داشته باشد.

امام جماعت غیر از اینکه امام مسجد است، شخصی است که مردم در مسائل و مشکلات مادی و معنوی به اور رجوع می کنند و ابعاد این رجوع نیز به همه ابعاد زندگی یک انسان مربوط است. مردم برای امور مختلفی مثل مسائل دینی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به امام جماعت مراجعه می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که یک امام جماعت باید علاوه بر داشتن معنویت، بتواند پاسخگوی مسائل و شبهات مختلف اهلِ محله باشد.

همچنین یک امام جماعت علاوه بر عالم بودن، باید یک «الگو» هم باشد. همانطور که اسلام پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم) و معصومین(سلام‌الله‌علیهم) را «أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» معرفی می‌کند؛ «لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»، گرچه قابل قیاس نیست، اما، امام جماعت هم باید به اندازه و مرتبه خودش الگو و اسوه‌ای برای مردم باشد. به همین جهت باید به غیر از ابعاد علمی، معنویتی را که او را به الگوی دیگران تبدیل می نماید را به دست آورد. امام جماعت موفق باید جاذبه‌اش بیشتر از دافعه‌اش باشد.مهمتر از همه چیز، مرتب با مردم در ارتباط باشد.

با توجه به توسعه روزافزون ارتباطات و فضای مجازی و القاء شبهات در این فضا، امام جماعت موفق علاوه بر حضور منظم خود در مسجد، باید بتواند خلاء‌های فکری و روحی نسل جوان را بشناسد و برطرف کند‌. او باید بتواند برنامه‌های جامع و متنوعی را برای حضور بیشتر جوانان در مسجد طراحی و اجرا نماید. یکی از مشکلات اکنون ما در جامعه این است که ارتباط جوانان با مساجد ضعیف است. لذا، امام جماعت موفق در چنین شرایطی باید جوان‌ها را با مسجد آشتی و برای جذب بیشتر آنها ایده و برنامه داشته باشد.

برخی از فعالیت‌های «مسجدجامع والفجر» را هم برای ما بگوئید.

قبل از ورود بنده به این مسجد تقریباً دو سالی می‌شد که بسیجِ مسجد تعطیل شده بود. در گام اول، بسیج برادران و خواهران را فعال نمودیم. بیش از ۳۰۰ مترمربع فضا همراه با کتابخانه در اختیار بسیج قرار دادیم. یک فضای مستقل هم برای بسیج خواهران تجهیز کردیم. اکنون هم دوره‌های تابستانی توسط این نهاد، هم برای گروهِ سنیِ دانش آموزی و هم برای گروهِ سنیِ دانشجویی در مسجد برگزار می‌شود.

موضوعات متنوعی مثل سواد رسانه ای، اخلاق و احکام، مهارت‌های فنی، سبک زندگی(ویژه خواهران، با موضوع همسرداری و تربیت فرزند) در این کلاس‌ها ارائه می‌شود.

«مسجدجامع والفجر» در فضای مجازی هم فعال است و سعی کردیم؛ محتوای مناسب و متنوعی در شبکه‌های اجتماعی ارائه دهیم.

در زمینه مشاوره هم، مشاوره حقوقی و خانوادگی داریم که مشاوران محترم هفته‌ای یک روز در مسجد خدمت رسانی می‌کنند.

همچنین کاروان زیارتی قم، جمکران و مشهد مقدس برای اهالی کاشانک تدارک دیده‌ایم که در روزهای آینده عازم زیارت می‌شوند.

برنامه‌های تقدیر و اهدای جوایز به نوجوانان که در قالب برنامه‌های تربیتی و آموزشی بسیج صورت می‌گیرد، را هم به‌طور مستمر برگزار می‌کنیم. البته بسیج مسجد هم اردوهای خاص خود را دارد که از جمله آنها، اردوهای راهیان نور و بازدید از مراکز علمی کشور است.

همچنین با توجه به ثبات وضعیت و کاهش بیماری کرونا، ارتباط خود با مدارس اطراف مسجد آغاز کرده‌ایم و برای سال تحصیلی پیش‌رو برنامه‌هایی تدارک دیده‌ایم که در آن زمان اجرا می‌کنیم.

(یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱) ۱۳:۳۸
https://news.masjed.ir/u/x42
مسجدجامع والفجر کاشانک
مسجدجامع والفجر کاشانک
مسجدجامع والفجر کاشانک
مسجدجامع والفجر کاشانک
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید