یکشنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۷
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۲۷۱
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام جماعت مسجد شهدای بعثت:

لزوم تولید آثار مذهبی به زبان کودکانه

حجت الاسلام اسدی معتقد است اگر قرار است به بچه ها شعری یاد داده شود، باید اشعاری با مفاهیم عمیق مذهبی و به زبان کودکانه آموزش دهیم.

(یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱) ۰۹:۵۷
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، «مسجد شهدای بعثت» به امامت «حجت‌الاسلام محسن اسدی درباغی» (واقع در شهرک شاهد اتوبان بعثت) یکی از مساجد فعال این منطقه است. «شهرک شاهد» شهدای بسیاری تقدیم انقلاب نموده است. فعالیت‌های این مسجد هم معمولاً با همکاری خانوده‌های شهدا انجام می‌شوند. حضور کودکان در وعده های نماز و همچنین جمعیت قابل توجه نونهالان شهرک شاهد، باعث شده تا امام جماعتِ این مسجد با همکاری هیأت امنایِ آن، یک مهدکودک مذهبی تأسیس کنند.

همچنین این مسجد در «دهه کرامت» جشن مفصلی برای کودکان و نونهالان شهرک شاهد تدارک دید که با استقبال کم نظیر آنها برگزار شد. (تصاویر آن در پایان این گزارش درج شده است)

در گفت و گو با حجت الاسلام اسدی درباغی لزوم تاسیس مهد کودک توسط مسجد شهدای بعثت و مزایایِ معنوی همجواری یک مهدکودک با مسجد را بررسی نموده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

دلیل شما برای تاسیس مهد کودک در جوار مسجد چیست؟

در رابطه با راهکارهای پرورش نسل انقلابی کارهای متفاوتی به ذهن انسان متبادر می‌شود. قطعاً یکی از بهترین راهکارها سرمایه گذاری روی کودکان و نونهالان است. وقتی بخواهیم برای یک انسان صفحه‌ای را باز کنیم و برایش برنامه ریزی داشته باشیم، باید آن سالهایی را انتخاب کنیم که او یک نهال محسوب می‌شود. بهترین سالهایی که می توان بَر شخصیتِ یک انسان تاثیر گذاشت، همان سالهای کودکی اوست.

ما در مسجد «شهدای بعثت» با راه اندازی یک مهد کودک، سعی نموده ایم تا بخشی از مسئولیت پرورش نسلِ مذهبی و انقلابی را انجام دهیم. ظاهر کار در مهد کودک‌ها اینطور به نظر می‌رسد که کودکان چند ساعتی به آنجا می‌آیند و می‌روند. اما وقتی که به ماهیت مهدکودک دقت کنیم، می‌توانیم استفاده های راهبردی و موثری از این مهدها داشته باشیم. در پرتو آموزش‌های تخصصی و به کارگیری افراد خبره می توان به هدفی که مد نظر است، رسید.

وقتی کودکی وارد مهد کودک می‌شود، حدود پنج ساعت از وقتش در این محل می گذرد. باید در کنار دغدغه بازی کردن او یک مطلب و یا یک شعر مذهبی را هم به زبان بازی به او آموزش داد، البته یک شعر ارزنده! باید در زمانی که او در مهد حضور دارد، بازیهایش را به بازی های آموزشی و مفهومی تغییر‌ دهیم. همانطور که همه ما برای کودکانمان یک سری بازی های فکری در جهت رشدِشان تهیه می‌کنیم، باید در این مهدکودک‌ها یک سری بازی ها برای رشد معنوی و مذهبی آنها طراحی نماییم. اگر قرار است به بچه ها شعری یاد داده شود، باید رویکردمان این باشد که، اشعاری با مفاهیم عمیق مذهبی و به زبان کودکانه آموزش دهیم. البته این کار مسبوق به سابقه است ولی فراگیر نبوده، کسانی کارهایی را جسته و گریخته انجام داده‌اند ولی اکنون وقت آن است که سر و سامانی به فعالیت در این حوزه داده شود.

اگر ما بتوانیم مهدهای کودک قرآنی و مذهبی را با ابزار «هنرِ فاخر» تقویت کنیم، می‌توانیم خروجی آن را در سنین بزرگسالی مشاهده نماییم. آنگاه، دیگر نسل آینده با مفاهیم مذهبی، آرمان های شهدا و انقلاب بیگانه نخواهد شد. با سرمایه‌گذاری در این مهدهای کودک، دیگر نسل آینده، با نماز و عبادات شرعی ناآشنا نیستند.

 مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مطلبی با این مضمون فرمودند که؛ از سرمایه ایمان مردم برای افزایش معنویت استفاده شود، مهدکودک مذهبی می‌تواند هم این سرمایه را تولید کند و هم راهکارهایی را برای تعالی بخشیدن به روح معنویت ارائه دهد.

مطمئنا اگر فرزندانمان را در کودکی با روحِ معنویت آشنا کنیم، در بزرگسالی مشکل چندانی با مفاهیم مذهبی و معنوی نخواهد داشت. اگر بخواهیم کودکانمان را به راحتی در خط نظام و انقلاب قرار دهیم، باید سنگ بنا را از دوران کودکی بگذاریم.

 خداوند روح آیت الله مجتهدی(ره) را قرین رحمت کند، ایشان برای جذب طلبه می فرمودند: ما گلدانی را می خواهیم که خودمان در آن گل بکاریم، ما گلدانی را نمیخواهیم که دیگران در آن بذر گل کاشته‌اند! واقعیت هم همین است! کسی که نهادینه‌های ذهنی‌ _ مذهبی‌اش به صورت غیر صحیح شکل گرفته را به سختی می توان تغییر داد. اما آن نهالی را که در یک بستر هدفمند تربیتی قرار می‌دهیم بهتر می توانیم تحت تاثیر قرار دهیم.

 به نظر من مهد کودک یکی از راهکارهایِ تربیتِ نسل مذهبی و انقلابی ما است که نباید به هیچ عنوان از آن غافل شویم. همانطور که آموزش نادرست در یک مهد کودک می تواند ذهن کودک را فاسد کند، آموزش مذهبی و معنوی می تواند او را به یک رشد متعالی برساند.

متولی اعطای مجوز به مهد کودک‌های مساجد کدام نهاد است؟

متاسفانه در این زمینه متولی زیاد است. سازمان بهزیستی کل کشور متولی اعطای مجوز به مهد کودک هاست. مرکز مدیریت حوزه های علمیه هم مجوز می‌دهد!

یک مهد کودک مسجدی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

مهم ترین رکن یک مهد کودک، آن کادری است که قرار است مسئولیت آموزش یک نسل مذهبی و انقلابی را برعهده بگیرد. افرادی که نه تنها دوره‌های تربیتی کودکان را که گذرانده، بلکه در آن متخصص هم باشند.

یک موضوع مهم دیگر این است که باید نظارت بر روی محتوا بسیار زیاد باشد. همچنین متصدی یک مهد کودک باید از سلامت رفتاری کادر آموزشی، اطمینان حاصل کند.

فضایی که برای مهدکودک در نظر گرفته می‌شود با هدف و انگیزه‌ی ما متناسب باشد. دیده شده برخی مهدهای مذهبی و قرآنی در فضایی ایجاد شده اند که آن فضا هیچ سنخیتی با مذهب ندارد! قطعاً در چنین شرایطی نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

شما با چه انگیزه‌ای تصمیم به ایجاد مهدکودک در مسجد شهدای بعثت گرفتید؟

مهمترین انگیزه ما پرورش و تربیت نسل بعدی انقلاب است. قطعاً برای ایجاد مهد کودک مذهبی باید انگیزه های مادی را کنار گذاشت! معمولاً وقتی که یک مهد ایجاد می‌شود طوری برنامه ریزی می‌شود که سود خوبی از آن حاصل شود. در حالیکه وقتی قرار است برای دین و مذهب و انقلاب و نظام، برنامه ای داشته باشیم باید از آن قسمتِ مادی صرف نظر کنیم. متاسفانه به خاطر عدم آگاهی خانواده ها از فعالیت و هدف مهدهای مذهبی و قرآنی، استقبال از این مهدها کم است. لذا کم بودن و یا نبودن شهریه می‌تواند یک مشوقِ خوب برای استقبال از این مراکز محسوب شود.

به نظر شما آیا لازم است که یک مهد مذهبی و قرآنی در جوارِ مسجد ایجاد شود؟

ما راجع به کودکان صحبت می‌کنیم! اما مسجد برای کسانی است که می‌خواهند یک عمل عبادی انجام دهند! مسجد می تواند در اینجا به عنوان «سمبل» محسوب شود! کودک با نگاه به این سمبل اینگونه در ذهنش تداعی می‌شود که «مسجد» محل آموزش و یادگیری کارهای خوب است.

اینکه این مهدکودک در جوار مسجد باشد و یا بخشی از مسجد باشد یک ویژگی ممتاز دارد. چون کودک وقتی میخواهد به مهد کودک برود، می‌گوید؛ «به مسجد می روم». والدین او می گویند: «کودکمان به مهدکودکِ مسجد می رود»، بدین گونه خانواده ها پیوسته از لفظ «مسجد» پیرامون تربیت فرزند خود استفاده می‌کنند. ولی بیشتر از هر چیزی مسجد یک «سمبل» است! آرمان بلندی که غایت همه تربیت های مذهبی و معنوی یک مهدکودک است.

اما اینگونه نیست که مهدکودک‌هایی که در جوار مسجد نیستند، نتیجه خوبی نگیرند. اما به طور یقین می توان گفت: همجواری با مسجد، آن را در اذهان بچه‌ها و خانواده‌هایشان پررنگ می‌کند.

مسجد به عنوان سنگر اسلام برای ما از جایگاه و موضوعیت خاصی برخوردار است. ما می‌خواهیم فرزندانمان را طوری تربیت کنیم که در آینده نمازگزار مسجد شوند. ما دینِ منهایِ مسجد و اصولاً کار فرهنگی و مذهبیِ منهایِ مسجد نداریم. اگر بخواهیم برای هر چیزی یک سمبل را قرار دهیم، قطعاً سمبل دین اسلام مسجد است.

شما جشنی به مناسبت «دهه کرامت» برای بچه ها برگزار نمودید که سرود«سلام فرمانده» هم بخشی از آن بود. این آثار چه جایگاهی در برنامه‌های یک مسجد دارند؟

بله!

«سلام فرمانده» یکی از آن کارهایی است که من در این حوزه، بارها دیده بودم. مثلاً آهنگ «مداد های رنگی» قبل از سلام فرمانده اجرا شده بود. همچنین آهنگ های «رفیق شهیدم» قبل از سلام فرمانده اجرا شده بودند. اما آن چیزی که سلام فرمانده را سلام فرمانده کرد، در وهله اول بحث مهدویت و  ابراز ارادت بچه‌ها به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در این آهنگ است. در وهله دوم تبلیغات خوبی که برای این اثر صورت گرفت.

از حق نگذریم آهنگ «مداد های رنگی» بسیار آهنگ زیبایی است. ولی تبلیغات گسترده‌ای برایش انجام نشد. حتی این آهنگ در استادیوم آزادی هم خوانده شد، اما آن چیزی که «برند» بود آهنگ «سلام فرمانده» بود!

معتقدم: باید یک مجموعه داشته باشیم که فقط برای برای مناسبت های مذهبی، اشعاری با محورِ کودکان و آهنگی متناسب با حال و هوایِ آنها تولید کند. به عنوان مثال یک آهنگ با مضمون «عفاف و حجاب» با حال و هوای کودکانه برای جشن میلاد حضرت فاطمه(سلام الله علیها) ساخته شود.

چنین آثاری می تواند برای ولادت ائمه اطهار(علیهم السلام)و حتی مناسکی که کودکان کمتر با آن آشنا هستند، مثل «حج» تولید شوند. هنر در چنین شرایطی می تواند به خوبی دست ما را بگیرد. شاید من به عنوان یک «طلبه» نتوانم آنچنان که باید و شاید راجع به حج تبلیغ کنم و سخن بگویم. اما یک شعر، سرود و نماهنگ زیبا می‌تواند در این زمینه نقش بسیار موثری داشته باشد. وقتی چنین آثاری تولید می‌شوند، درکنار اخلاص تولیدکنندگان وظیفه رسانه‌هاست که برای آن تبلیغ کنند. همانطور که برای «سلام فرمانده» به میدان آمدند.

اگر این آثار پیوسته تولید و تبلیغ شوند هم در فضای مهدهای کودک و هم در فضای خانواده کمک بزرگی به تعالی فرهنگِ مذهبی ما خواهند نمود.

 در رابطه با این مسجد   یادواره شهدای شهرک شاهد در مسجد شهدای بعثت برگزار شد

                                  سلام فرمانده، جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت

(یکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱) ۰۹:۵۷
https://news.masjed.ir/u/wcn
جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
سلام فرمانده ، جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
سلام فرمانده ، جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
سلام فرمانده ، جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
سلام فرمانده ، جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
سلام فرمانده ، جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
سلام فرمانده ، جشن دهه کرامت مسجد شهدای بعثت
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید