چهارشنبه / ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۷
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۲۳۷
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام جماعت مسجد سید الشهداء(ع) عنوان نمود:

نقش«درس اخلاق» یک مسجد در پرونده قضایی!

«مهرداد فدایی» امام جماعت «مسجدسیدالشهداء(علیه السلام)» درباره مسجد و اتفاقی که برای بچه های این محله افتاده می گوید: بین دو خانوده مشکلی پیش آمد و کار به دادگاه کشید ولی در نهایت بچه های مسجد مشکل را حل کردند.

(چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱) ۱۳:۲۷

به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی مسجد، کمتر پیش می آید در حین گفت‌و‌گو یک سوژه جالب و نادر نمایان شود. در گفت‌و‌گویی که با حجت‌الاسلام «مهرداد فدایی» امام جماعت جوان «مسجدسیدالشهداء(علیه السلام)« در خیرآباد ورامین داشتم، سوژه نابی تعریف شد! گویا چندی پیش بچه های محله بعد از خروج از مسجد با هم شوخی می کنند و متاسفانه دست یکی از آنها می شکند. کار به دادگاه و دیه می کشد و کاری از بزرگترها برنمی آید. اما ببینیم «کلاس اخلاق» این مسجد در این داستان چه جایگاهی دارد.

در ادامه گفت و گوی ما را با حجت‌الاسلام «مهرداد فدایی» امام جماعت «مسجدسیدالشهداء(علیه السلام)» درباره مسجد و اتفاقی که برای بچه های این محله افتاده می خوانید.

 در ابتدا از مسجد و فعالیت های آن بگویید.

مسجد سیدالشهداء‌(علیه السلام) در محله خیرآباد ورامین واقع شده است. مسجد ما در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه هرهفته کلاس های قرآنی دارد. ماه حصل این کلاس‌ها تاکنون تقدیم پنج حافظ قرآن‌کریم به جامعه قرآنی کشور در راستای لبیک به فرمان امام خامنه ای(مدظله‌العالی) در این رابطه است. البته در کنار آموزش حفظ قرآن‌کریم، جلسات تفسیر و روخوانی هم برگزار می‌شود.

فعالیت های قرآنی مسجد ما با همکاری موسسه خیریه «پدر مهربان» شکل گرفت.

اکنون ما فعالیت های قرآنی را به منازل برده‌ایم. بدین صورت که آنها از مجالس قرآنی خود برای ما فیلم و عکس می فرستند. ما توانستیم خانواده ها را تشویق کنیم هم در مسجد و هم در منزل قرآن بخوانند و بیاموزند. تا کنون تشویق‌های ما نتایج خوبی داشته و البته اهالی هم به قرآن توجه ویژه‌ای دارند.

مسجد سیدالشهداء(علیه السلام) با اینکه در یک محله کم برخوردار قرار گرفته اما توانسته با کمک اهالی در سال پیش قریب به ۴۰۰ بسته معیشتی تهیه و به نیازمندان اهداء نماید.

همچنین با کمک های مردمی توانستیم به بیمارانی که توانایی تهیه داروهایشان را نداشتند، یاری برسانیم. با اینکه مسجد رقبات ندارد و تنها درآمدیش از کمک‌های مردمی است، با این حال، توانستیم با کمک اهالی و خیرین دو سری جهیزیه کامل برای دو زوج نیازمند تهیه نماییم.

در رمضان گذشته مسجد ما در طول سی شب ماه مبارک افطاری ساده داشت. اهالی با کمک همدیگر در این کار شرکت داشتند. البته این سفره اطعام تنها برای نمازگزاران مسجد نبود و این افطاری بر سر سفره های نیازمندان هم میرفت.

همچنین در ماه رمضان توانستیم با کمک اهالی ۸۰ بسته معیشتی برای نیازمندان تهیه نماییم. نیمی از این بسته ها را بین یتیمان و نیمی دیگر را هم به خانواده های بی سرپرست و بدسرپرست توزیع نمودیم.

در نظر شما یک امام جماعت موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد.

امام جماعت موفق همراه مردم است! حرف های مردم و جوانان را می‌شنود! نظر آنها را در کارهای مسجد می‌پرسد! مسئولیت های مسجد را بین آنها تقسیم می‌کند.

امام جماعت موفق باید در محله فعالیت چشمگیری داشته باشد. باید پا را فراتر از محدوده مسجد گذاشته و محدوده عملیات خود را گسترش دهد.

آنجایی که اهل محله با مسجد ارتباط ندارند، امام جماعت باید حضور داشته باشد. اگر امام جماعت بتواند با جوان و نوجوان، بزرگ و کوچک ارتباط موثر برقرار نمایند یک امام جماعت موفق می شود. اما اگر تمام کارش به مسجد محدود شود نمی‌تواند کار مفیدی انجام دهد.

یک سری ویژگی ها هم برای امام جماعت خوب بودن لازم است ضمن اینکه این ویژگی ها می تواند در موفقیت امام جماعت نقش مهمی داشته باشد. اخلاق، ادب، مردمی بودن، توجه به کودکان و نوجوانان ویژگی های لازم برای امام جماعت هستند.

در عکس هایی که از فعالیت‌های مسجد شما دیدم، اکثراً در کنار نوجوانان حضور دارید و احساس شادی در سیمای آنها نمایان است. رمز حضور پرشور این بچه‌ها در کنار شما به عنوان یک امام جماعت چیست؟

با اینکه منزل من تا مسجد قریب به یک ساعت فاصله دارد، اما سعی می‌کنم همیشه ساعاتی قبل از نماز جماعت به محله برسم. حتی قبل از اینکه امام جماعت این مسجد باشم در بین نوجوانان و اهالی حضور پیدا می کردم.

 زمانی که من به خیرآباد می‌رسم معمولاً بچه ها در حال بازی هستند. با آنها خوش و بش می کنم. از احوال و درسشان میپرسم. به کسبه و اهالی سر می‌زنم. اگر سوالی داشته باشند پاسخ می دهم و گرنه حال و احوال پرسی می کنیم. در نهایت تمام تلاشم این است ارتباطی که با آنها گرفته‌ام قطع نشود.

بچه های مسجد سیدالشهداء‌(علیه السلام) علاوه بر اینکه در کارهای فرهنگی مسجد حضور پررنگی دارند، در ورزش نیز خوش درخشیده‌اند. آنها توانستند چهار سال پیاپی جام «بچه های کار» را در فوتسال تهران از آن خود کنند.

یعنی بچه های مسجد شما کودکان کار هستند؟

خیر! اسم این جام «بچه های کار» است. این مسابقات در تهران برگزار می‌شود‌، تیمهای برتر شهرستان ها به این مسابقات اعزام می‌شوند.

نیمی از اهالی محله ما را اتباع افغانستانی تشکیل می دهند. رابطه ما با این نوجوانان رابطه‌ای دوستانه است. سعی کردم در ارتباط با آنها قبل از اینکه من را در قامت امام جماعت ببینند، من را بیشتر دوستِ خود بدانند.

در ایام کرونا آن دسته از دانش آموزانی که مشکلات درسی داشتند، با نظارت مسجد آموزش دیدند. با ارتباطی که با دوستانم داشتم از آنها خواستم به بچه هایی که در دروس خود مشکلاتی دارند، کمک کنند.

در نتیجه همین فعالیت ها، خانواده های بچه ها هم علاقه‌مند شده اند به سمت مسجد بیایند! برخی از بچه هایی که ارتباط محکمی با مسجد داشتند، با اینکه از محله ما رفتند، اما در ماه چند بار با خانواده هایشان به مسجد می آیند و در نماز جماعت شرکت می‌کنند.

یک اتفاق زیباتر این است که، برخی از این خانواده ها زمانی که در محله ما بودند از خانواده های کم برخوردار حساب می شدند، اما با رشد اقتصادی‌ای که در طول این سال ها داشتند، اکنون از خیرین مسجد ما محسوب می شوند. اتفاق بسیار خوشایندی است که یک خانواده به لحاظ اقتصادی رشد کند و خودش را مدیون مسجد محله بداند.

بچه های محله ما همیشه در نماز جماعت حضور دارند. آن ها در تهیه و توزیع بسته های معیشتی فعالیت چشمگیری دارند. حتی خردسالان هم در نماز جماعت ما شرکت می کنند. من در محله، آنها را هم حین بازی فراموش نمی کنم و به آنها سر میزنم.

ماجرای ورود بچه‌ها به داستان گرفتن رضایت!

دو سال پیش در محله ما یک اتفاق تلخ و البته جالب افتاد! بچه ها هنگام خروج از مسجد در راه با هم بازی می‌ کنند. در این حین دست یکی از بچه ها می شکند. متأسفانه کار خانواده ها به دادگاه و دیه می کشد.

دادگاه ۱۳۰ میلیون تومان برای دست شکسته آن کودک در نظر می گیرد. اما متاسفانه خانواده آن کودک دیگر که باعث شکسته شدن دست دوستش شده بود، پولی ندارد! خانواده‌ای بسیار کم برخوردار! من و بزرگترهای محله بارها برای گرفتن رضایت پا پیش گذاشتیم! اما رضایتی حاصل نشد!

بچه ها با آنچه که در کلاسهای اخلاق مسجد آموخته بودند، خود را در این کار مسئول می دانستند! از من اجازه خواستند تا برای گرفتن رضایت و آشتی بین دوستانشان پا پیش بگذارند! من هم گفتم چه چیزی بهتر از این؟!

بله! بچه ها با زبان کودکانه خودشان توانستند بین دو دوست خود را آشتی دهند! خانواده شاکی تنها مبلغ اندکی برای هزینه بیمارستان از خانواده متشاکی دریافت کرد و همه چیز ختم به خیر شد. اینها همه به لطف خدا و بچه های مسجد ما انجام شد.

با همه این پویایی، متاسفانه مسجد ما یکسری مشکلاتی دارد یکی از مشکلات ما نبودن وضوخانه برای بانوان است. در واقع بانوان باید حتماً در منزل وضو بگیرند. همچنین از بسیج ناحیه مقاومت تقاضا داریم تا نسبت به سر و سامان دادن پایگاه بسیج مسجد اقدام نماید.

(چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱) ۱۳:۲۷
https://news.masjed.ir/u/w3z
مسجد سیدالشهداء(ع) خیرآباد
مسجد سیدالشهداء(ع) خیرآباد
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید