یکشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۶
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۱۸۵
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام جماعت مسجد امام خمینی(ره) اکباتان

همیشه با روی خوش به سمت جوان‌ها می روم

حجت‌الاسلام عظیم شادلو: من هیچگاه در مسجد منتظر آنها نمی‌مانم! از همان روز اول خودم به سمت آنها رفتم. خوشبختانه با ارتباط مستمر توانستم آنها را به مسجد جذب کنم.

(یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) ۰۸:۱۶

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ مسجد امام خمینی(ره) در فاز 2 شهرک اکبابتان از مساجد محوری عملیات «محله محور مسجد پایه» است. همچنین یک مسجد موفق در مواجهه و کاستن با آسیب های اجتماعی در این شهرک است.

ساختار  آپارتمانی و منحصر به فرد شهرک اکباتان باعث تنوع بسیار زیادی در بافت جمعیتی آن شده است. طوریکه اشتراکات فرهنگی و مذهبی در بین اهالی بسیار کم است. از طرفی، متاسفانه این شهرک سابقه حضور فرقه‌های منحرف دینی را هم دارد. این معضلات کار را برای امام جماعت مسجد دشوار می‌نماید. لذا به نظر می‌رسد، ارتباط با اهالی باید در چنین محیطی بسیار گسترده باشد، تا یک امام جماعت بتواند اقشار مختلف را جذب مسجد نماید. با همه این موانع نتیجه زحمات حجت‌الاسلام «عظیم شادلو» امام جماعت «مسجد امام خمینی(ره)» در این رابطه به ثمر نشسته، طوریکه رئیس کلانتری شهرک اکباتان، فاز 2 شهرک اکباتان را دارای کمترین آسیبهای اجتماعی به خاطر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی این مسجد معرفی نموده است.

پایگاه تخصصی مسجد در گفت و گو با حجت‌الاسلام «عظیم شادلو» روش او را در مدیریت مسجدش و همچنین مواجه‌ی او را با موانع مذکور جویا شدیم.

در نظر شما یک امام جماعت و همچنین یک مسجد موفق چه ویژگی‌های دارد؟

یک امام جماعت موفق خودش را برای مردم می‌داند. درب مسجد ما یک ساعت قبل از اذان صبح باز می‌شود و تا پاسی از شب باز است.

از طرفی فعالیت و حضور من هم محدود به مسجد نمی‌شود، من در جلسات محله شرکت می کنم(به عنوان‌مثال؛ جلسات سراهای محله) و همواره در آنجا اعلام می‌کنم که؛ مسجد متعلق به هیچ گروه خاصی نیست! بلکه متعلق به همه مردم است. در نظر من مسجدی موفق است که پایگاه عبادی و اجتماعی مردم باشد.

 در همین راستا سعی کردیم خدماتی مثل مشاوره‌های حقوقی و اجتماعی را برای مردم در قالب میز خدمت فراهم آوریم.

شهرک اکباتان به خاطر موقعیت خاص خود، و ساختار آپارتمانی‌اش، بافت جمعیتی پیچیده‌ای دارد. ممکن است در یک واحد خانواده‌ زندگی کند که به لحاظ فرهنگی و اعتقادی با واحد دیگر تفاوت‌های بسیاری داشته باشد.

بر همین اساس، کار فرهنگی در چنین محیطی بسیار سخت می‌شود. از این رو ارتباط مستمر با اهالیِ شهرک یکی از کارهای مهم من را تشکیل می‌دهد. در این شرایط مهمترین کاری که می‌توان انجام داد، این است که، این پیام را به همه اهالی برسانیم که؛ "مسجد برای گروه خاصی نیست". شما می‌توانید برای امور مختلف به آنجا مراجعه کنید.

چگونه در این محیط با جوانان ارتباط برقرار میکنید؟

در این رابطه باید بگویم: من هیچگاه در مسجد منتظر آنها نمی‌مانم! از همان روز اول خودم به سمت آنها رفتم. خوشبختانه با تشویق و ارتباط مستمر توانستم آنها را در ابتدا به خود و سپس به مسجد جذب کنم.

به عنوان مثال؛ وقتی می‌دیدم جوان‌ها در زمین فوتبال بازی می‌کنند، می‌رفتم بازی آنها را تماشا می‌کردم و در پایان آن‌ها را به بستنی و آبمیوه دعوت می کردم.

همچنین ما در شهرک اکباتان یک مسیری به نام «مسیر سلامتی» داریم که برای پیاده روی و ورزش استفاده می‌شود. جوان‌های مسجدی را مأمور کردیم تا با شیوه درست امر به معروف و نهی از منکر نمایند و از برخی افعال خلاف عرف و شرع در این محیط عمومی جلوگیری کنند. روز اول به آنها گفتم: این مسیر، مسیر سختی است! تنها با صبوری و اتکال به خداوند می‌توانید از آن سربلند و پیروز بیرون بیایید. خدا را شاکرم که با این‌گونه برنامه‌ها، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در این منطقه با "محوریت مسجد" کم شده است.

لطفا برخی از فعالیت‌های مسجد خود را هم برای بگویید.

مسجد ما در فاز ۲ شهرک اکباتان قرار دارد. برنامه‌های ملی و مذهبی و سه وعده نماز به طور منظم در مسجد برگزار می‌شوند.

از زمانی که رزمایش «مواسات و همدلی» مبتنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) آغاز شد، مسجد ما تاکنون بارها بسته‌های معیشتی (به قیمت بیش از یک میلیون تومان) را تهیه و توزیع نموده است.

 از همان روز اول همه گیری کرونا، با ایجاد کارگاهی در مسجد، ماسک و گان تولید می‌کردیم.

با توجه به وضعیت فرقه‌های منحرف دینی در شهرک اکباتان، شرایط سختی برای ما وجود داشت. ما در یک تلاش چندین ساله توانستیم این افراد را شناسایی کنیم، سپس سرگروه‌های آنها را هم شناسایی و با آنها گفت‌وگو نمودیم. این گفت‌وگوها در نهایت به جایی رسید که آنها سخن حق را پذیرفتند و اکنون از نمازگزاران مسجد هستند! بسیاری از افرادی که شیطان‌پرستی و یا سگ‌گردانی را در اکباتان ترویج و تبلیغ می‌کردند، اکنون از کار خود دست کشیدند و در حال حاضر بساط این کار‌ها تا حد زیادی برچیده شده است. طوری که رئیس کلانتری اکباتان می‌گوید؛ کمترین آسیب‌های اجتماعی مربوط به فاز ۲ این شهرک است.

اگر خاطره‌ای هم در این رابطه دارید بفرمایید؟

به هر حال در شناسایی اعضاء و سرگروه‌های فرقه‌ها و متقاعد کردن آنها سختی‌های زیادی متحمل شدیم! کاری که سال‌ها طول کشید! اما شاید بهترین خاطره و احساس برای من این است که؛ آنها را در صفوف نماز می‌بینم. برای من بسیار رضایت بخش است که آنها بعد از گفت‌وگو با من فعالیت‌های خود را متوقف کردند.

(یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) ۰۸:۱۶
https://news.masjed.ir/u/vkh
مسجد امام خمینی(ره) فاز2 اکباتان
مسجد امام خمینی(ره) فاز2 اکباتان
مسجد امام خمینی(ره) فاز2 اکباتان
مسجد امام خمینی(ره) فاز2 اکباتان
مسجد امام خمینی(ره) فاز2 اکباتان
مسجد امام خمینی(ره) فاز2 اکباتان
مسجد امام خمینی(ره) فاز2 اکباتان
مسجد امام خمینی(ره) فاز2 اکباتان
مسجد امام خمینی(ره) فاز2 اکباتان
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید