چهارشنبه / ۳ فروردین ۱۴۰۱ / ۰۴:۳۳
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۷۰۹۲
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
امام جماعت مسجد جامع نظام مافی:

تکریم مسجد، تکریم دین خدا است

حجت الاسلام حسین‌زاده؛ مسجد محل عبادت خدا است! مسجد محلی برای تبلیغ دین خدا در همه ابعاد آن است. لذا مسجد باید تکریم شود. چون تکریم مسجد، تکریم دین خدا است.

(چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱) ۰۴:۳۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ دهه آخر شعبانِ هر سال، «دهه تکریم و غبارروبی مساجد» است. یکی از مصادیق تکریم و غبارروبی مسجد، نظافت و آراستگی مسجد است. حجت‌الاسلام سیدمحمدتقی حسین‌زاده امام جماعت مسجدجامع نظام مافی معتقد است، آنچه که از آداب دینداری است، اگه در مسجد رعایت شود، ترویج می‌شود و نمازگزاران نیز سفرای مسجد در تبلیغ و ترویج این آداب در اجتماع خود خواهند شد.

گفت و گوی پایگاه تخصصی مسجد به مناسبت دهه تکریم و غبارروبی مساجد را با این امام جماعت جوان می خوانید.

امام جماعت موفق چه نشانه هایی دارد و شما در این مسیر چه تلاش هایی کردید؟

قبل از هرچیز، لازمه‌ی موفقیت، خواستن است! یعنی اگر کسی نخواهد، موفق نخواهد شد! موفقیت یکسری ملزومات دارد. حالا اگر در مسیرِ خدمت در یک مکان مقدس باشد، ملزومات متفاوت و ویژه‌ای نیاز دارد!

نکته اول اینکه با توجه به آیه " قُلْ إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُکی‏ وَ مَحْیایَ وَ مَماتی‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ " کسی که برای خدا کار کند خدا یاریش می‌کند، یعنی کلید واژه‌ی اخلاص در اینجا باید لحاظ شود. فقط خداست که گوهر اخلاص وجود هر کس را به خوبی می‌شناسد و اوست به کارها برکت می دهد!

بعضی‌ها متاسفانه به این نکته اهتمام و توجه ندارند. چون اگر کار برای خدا باشد، قطعاً به وقتش به عمر و کار بنده‌اش برکت می‌دهد. در اینصورت، کار در نظر مردم بزرگ جلوه داده می‌شود. در واقع این خدا است که می‌خواهد کارها بزرگ نشان داده شود. لذا وقتی انسان برای خدا و رضایت او کاری را انجام می‌دهد، کوچک‌ترین کارها در نظر مردم بزرگترین کارها جلوه می‌کنند.

نکته دوم این است که امام جماعت در مسجد به مصداق حدیث « المومن فی المسجد کالسمک فی الماء » باشد. در واقع این خدا است که می‌خواهد کارها بزرگ نشان داده شود. لذا وقتی انسان برای خدا و رضایت او کاری را انجام می‌دهد، کوچک‌ترین کارها در نظر مردم بزرگترین کارها جلوه می‌کنند.

یعنی مسجد را خانه خود بداند، اگر امام جماعت، مسجد را خانه خود ندانست و در آنجا حضور نداشت و برای آن وقت نگذاشت، نمی‌تواند موفق باشد.

البته وقت گذاشتن باید همراه با برنامه و هدفمند باشد. امام جماعت باید بداند که چه کارهایی قرار است انجام بدهد. یک امام جماعت موفق باید بداند به تناسب هر برنامه چند ساعت باید وقت بگذارد.

برهمین اساس؛ اگر قرار باشد امام مسجد فقط به اندازه‌ی نماز جماعت در مسجد حضور داشته باشد، موفق نخواهد شد.

گاهی موفقیت در میدان بودن است. گاهی امام جماعت باید در صحن مسجد پارچه نصب کند و یا به بچه‌های بسیج کمک کند. خلاصه مثل همه کسانی که در یک برنامه کمک می کنند او هم فعالیت کند.

جوانان مسجدی، بسیج و مردم باید ببینند و بدانند که خانه خدا آقا نمی خواهد، خانه خدا آنقدر مکان مقدسی است که سرور نمی‌خواهد! بلکه این خانه تنها نوکر می‌خواهد. آن کسی که خادمی خانه خدا را اولویت خود بداند، امام جماعت موفق است.

اما یک نکته با اهمیت این است که، یک امام جماعت موفق، اگر در جایی که نیاز است، از آبرویش مایه بگذارد، ابایی نداشته باشد.

گاهی پیش می‌آید که نیش و کنایه می‌زنند! گاهی آدم را تجلیل و تقدیر می کنند! گاهی اختلاف پیش می آید! اما در بین همه اینها، امام جماعت باید کار درست را و فقط به خاطر خدا انجام دهد. امام جماعت نباید از هو شنیدن هراسی به دلش راه دهد. امام جماعت نباید از این که پشت سرش حرفی زده شده، از کارش سست شود. اگر ضرورت انجام کاری را حس کند و رضای خدا را در آن کار ببیند، باید انجامش دهد!

مثلاً اگر فرشی که در شأن خانه خدا نیست، چنانچه قرار است که عوض شود، باید این اتفاق بیفتد! اگر فرش خانه ما در شأن ما نباشد، عوض نمی کنیم؟! خانه خدا نیز همین است.

حالا که سخن از تکریم مسجد شد، لزوم تکریم مساجد و ابعاد آن چیست؟ چه کنیم که تکریم و غبارروبی مساجد به حضور حداکثری بیانجامد؟

هر کاری که برای مسجد انجام می دهیم باید به آنجا برسد که مسجد محلی باشد برای ترویج و تبلیغ دین خدا. مسجد محل عبادت خدا است! مسجد محلی برای تبلیغ دین خدا در همه ابعاد آن است. لذا مسجد باید تکریم شود. چون تکریم مسجد، تکریم دین خدا است.

در حقیقت ما آمده‌ایم دین خدا را برای مردم شهر و محله خود ترویج و تبلیغ نماییم. آن دینی که تبلیغ می‌کنیم، از نظم و نظافت صحبت می‌کند. این دین از انجام واجبات و ترک محرمات حرف می زند. اینها اولین معارف و دستورات دین خدا هستند و باید در مسجد اجرا شوند. لذا مسجد باید تمیز باشد فرش‌اش مناسب باشد، دیوارهایش تمیز باشد. اگر چنین نباشد، نمی‌توانیم به مردم بگوییم؛ نظافت داشته باشید، نمی توانیم از مردم بخواهیم که نظم داشته باشند.

پیش از همه چیز باید این مسجد که محل تبلیغ دین خداست تمیز و نظیف باشد. لذا یکی از ابعاد تکریم مسجد و تکریم نمازگزاران، همانا نظافت و آراستگی مساجد است.

مسجد نماد دینداری محسوب می‌شود. وقتی سخنران و یا مداح برای برنامه‌ی مسجد دعوت می‌شوند، باید در شأن نمازگزاران مسجد سخنرانی و مداحی کنند. منبر باید مطالعه شده باشد. مطالب مفیدی ارائه شود. هرچقدر مراسمات در یک مسجد با شکوه تر و منظم تر برگزار شوند، تکریم مسجد به خوبی صورت گرفته است و نمازگزاران آن مسجد تکریم و تجلیل شده‌اند.

وقتی نمازگزاران مسجد تربیت به آداب اسلامی می شوند، هر کدامشان تبدیل به یک سفیر در درون مجتمع مسکونی و یا جامعه خود، در بازار و محل کسب‌شان و حتی بین فامیل خود خواهند شد.

وقتی دیگران آداب اسلامی این سفرا را ببینند، پیش خود خواهند گفت؛ این فرد یک نمازگزار مسجدی است.

چه بسا کسانی که نماز می خوانند، اما مسجدی نیستند! زمانی یک نمازگزار می تواند سفیر مسجد باشد که در فضای مسجد تربیت شده باشد. لذا هرچه مراسمات یک مسجد باشکوه‌تر برگزار شوند و مسجد تکریم شود، می‌توان آثارش را در بین جامعه دید

از فعالیت های شب عید مسجد هم بگویید.

ما در مسجد جامع نظام مافی ابتدای کرونا تا به اکنون ۷۷ همدلی داشتیم که ارزشی قریب به ۳ میلیارد تومان داشته است، کمک بلاعوض نیز داشته‌ایم. 7 میلیارد تومان هم قرض الحسنه داشته‌یم. امام خامنه ای(مدظله العالی) تعبیری دارند که می فرمایند؛ مسجد می‌تواند پایگاه همه کارهای نیک باشد. لذا ما قرض‌الحسنه را پویا نمودیم. مرکز نیکوکاری را راه‌اندازی کردیم. در کنارش برای بچه ها و خواهران وبرادران برنامه داریم.

در مرکز نیکوکاری ما ۳۰۰ خانواده در تحت پوشش هستند. معلولین، سالمندان، زنان بد سرپرست و بی سرپرست هم تحت پوشش هستند.

در ماه رجب به آنها سبد کالا تقدیم شد. قرار است در ماه شعبان که در آستانه ولادت امام زمان (عج) و ابتدای سال نو به آنها کارت هدیه تقدیم کنیم. صد کارت یک میلیون تومانی به این عزیزان اهدا می‌شود.

در روز نیمه شعبان هر سال هم توزیع گوشت قربانی داریم که قرار است به نیت سلامتی امام زمان (عج) آن را میان مددجویان توزیع کنیم. میلاد امام زمان(عج) مصادف شده بود با شب جمعه، هم اطعام داشتیم و هم ۱۲۰۰ پرس غذا که بخشی را بین نیازمندان و بخشی به نمازگزاران مسجد که تقدیم نمودیم.

من بارها شاهد بودم، در مسجد نظام مافی همواره تعدادی جوان بسیجی با لباس فرم حضور دارند. راز ارتباط خوب نیروهای جوان بسیج با مسجد چیست؟

بنده از تیرماه سال ۹۸ که وارد این مسجد شدم بنا را بر اخلاص گذاشتم. باید برای خدا کرد و کاردرست را برای خدا انجام داد! لذا کار را بدون هیچ حواشی‌ای برای خدا انجام می‌دهیم.
الحمدالله! فرمانده پایگاه، فرمانده خوبی است. بچه‌های بسیجی خوبی داریم. به آنها هم گفتم؛ کار را باید درست و برای رضای خدا انجام دهیم. از خودشان هم کمک خواستم! خدا به ما کمک کرد. اگر هم اختلاف سلیقه‌ای پیش بیاید برداشت منفی نمی‌کنیم.

جایی که کار را بسیج انجام ‌می‌دهد من کمک می کنم. آنجایی هم که آنها نتوانند ما انجام می‌دهیم. گاهی وسط کار می‌آیند کمک. گاهی ما در میانه کار به کمک می رویم. وقتی کار را برای خدا انجام می‌دهیم خدا هم کمک می کند. ما نگاه منفی نداریم. در رابطه با بچه های بسیج، به تعبیر خودمانی ما اینها را رقیب خود ما نمی‌دانیم.

بسیج را رفیق خودم میدانیم. رفیق، عیوبش رفیق خود را نمی بیند. رفیق خوبی های رفیق خود را می بیند و بدی هایش رو می پوشاند! نگاه ما اینگونه بود! الحمدالله موفق هستیم!


(چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱) ۰۴:۳۳
https://news.masjed.ir/u/oXe
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید