یکشنبه / ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۶
سرویس : مسجد خبر
کد خبر : ۳۸۶۱۱
گزارشگر : جلال حیران نیا
گزارش مسجدی

تجربه متفاوت یک مسجد از تبدیل شدن به پایگاه قرآنی

حجت‌الاسلام فرید به حدی به اثرگذاری قرآن در زندگی افراد و جامعه اعتقاد دارد که تمامی زندگی تبلیغی‌اش را وقف فعالیت‌های قرآنی کرده و حالا تمام همت خود را به کار بسته تا جلسات قرآنی شهر را مزین به حضور فعالان قرآنی ممتاز کشوری و مسجد را پایگاه قرآن کند.

(یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳) ۱۰:۳۶

به گزارش شبستان، حجت الاسلام روح الله فرید متولد سال ۱۳۵۹ و از روحانیون مبلغ دین در شهر چغادک استان بوشهر است که ۱۰ سالی می‌شود در مسجدی مزین به نام مبارک حضرت فاطمه الزهرا(س)، برای تبلیغ و ترویج دین و سیره اهل بیت(س) تلاش می‌کند. او قریب به ۲۵ سال است که در جرگه طلبگی، رسالت عظیم و شیرین تبلیغ دین را به دوش می‌کشد.

تجربه متفاوت یک مسجد از تبدیل شدن به پایگاه قرآنی


حاج آقا فرید اکنون همزمان با انتشار عطر دل انگیز ماه مبارک رمضان، اقدام به برگزاری برنامه‌های مختلفی کرده که در این میان برنامه‌های قرآنی او نسبت به گذشته در این ایام پررنگ‌تر شده است.
یکی از مهم ترین فعالیت‌های او در این ماه مبارک، ترتیل خوانی قرآن کریم با حضور قاریان ممتاز شهرستانی و استانی است که بالغ بر۵۰۰ نفر از خواهران و برادران روزانه در این برنامه حضور دارند و از فیض تلاوت کلام الله مجید بهره می‌برند.
او خود نیز جزو قاریان و سخنرانان این مراسم است که بعد از ترتیل خوانی و بیان تفسیر هرروز به حدود ۷ نفر از شرکت کنندگان به قید قرعه جوایزی با همکاری شهرداری و شورای شهر و بسیج اهدا می‌کند.
حجت الاسلام فرید همچون عمده مساجد کشور در این ماه، اقدام به برپایی سفره ساده اما پر از صفا و صمیمیت افطاری در مسجد تبلیغی خود کرده، تا مومنین محله در کنار یکدیگر افطار کنند و سنت پسندیده افطاری و میهمان شدن بر سر سفره خدا میان مردم پایه گذاری شود.
این طلبه پرتلاش در زمینه احسان و نیکوکاری نیز فعال است و با راه اندازی گروه جهادی و خانه احسان و اخذ نمایندگی بنیاد علوی و بنیاد برکت در تلاش است تا به دستور خداوند در قرآن و منویات رهبری مبنی بر مواسات لبیک بگوید.

تجربه متفاوت یک مسجد از تبدیل شدن به پایگاه قرآنی


عمده فعالیت حجت الاسلام فرید در حیطه خانواده است و با استفاده از بانوان مدرس حوزه علمیه در تلاش برای تبیین جایگاه خانواده می‌باشد.
او اکنون برنامه تفسیر قرآن را نیز با رویکرد اهمیت و جایگاه خانواده برگزار می‌کند که این برنامه آنان دومین برنامه شاخص استان در زمینه خانواده است که عمده شرکت کنندگان در این برنامه از قشر جوانان هستند.
حاج آقا فرید از فعالین طرح مسطورا نیز می‌باشد و امسال بنا دارد با تفسیر آیات کتاب مسطورا به ترویج فرهنگ تبیین آیات کلام خداوند و به کار بستن آن در زندگی کمک کند.
او درباره این طرح می‌گوید: قطعا یکی از اثرات طرح زندگی با آیه‌ها، انس با قرآن و آشنایی جوانان و مردم با تفسیر و مفهوم قرآن و انتخاب این کتاب به عنوان راهنمای زندگیشان است و از طرفی چون تشویق و ترغیب هم در این طرح پیش بینی شده قطعا اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

تجربه متفاوت یک مسجد از تبدیل شدن به پایگاه قرآنی


این روحانی دغدغه‌مند معتقد است هرقدر که بتوان محبت و انس با قرآن را در دل جوانان قرار داد، اثرات مثبت آن در جامعه نمود پیدا می‌کند که طرح مسطورا یکی از مصداق‌های دستیابی به همین چشم انداز است.
حاج آقا فرید در طول سال جلسات قرآنی را به صورت هفتگی و مداوم برگزار می‌کند و در مناسبت‌های مختلف سال نیز کرسی‌های تلاوت در مسجد برقرار است و معتقد است که باید مردم را نسبت به قرآن آگاه کرد.
منبرهای او نیز برگرفته از کلام خداوند است و در این باره می‌گوید: طلبه‌ها در سخنرانی‌هایشان باید از آیه قرآن استفاده کنند و پیام‌های این کتاب را به مردم منتقل نمایند.
این فعال قرآنی چندماه قبل، کلاس قرائت قرآن را راه اندازی کرد و ترتیل خوانی و روخوانی قرآن را به طور مستمر در محله و مسجد برگزار می‌کند.

تجربه متفاوت یک مسجد از تبدیل شدن به پایگاه قرآنی


برنامه‌های او البته محدود به محله تبلیغی خودش نیست و از آنجائی که خود از قاریان قرآن کریم است در اماکنی همچون شهرداری و شورای شهر نیز حاضر و به تلاوت قرآن می‌پردازد.
حاج آقا فرید گاهی جلسات بزرگ انس با قرآن با حضور قاریان بین المللی همچون آقای شاکر نژاد برگزار می‌کند و همه همت خود را به کار بسته تا مردم را با کتاب خداوند آشتی دهد تا آنان با این کلام ارزشمند انس بگیرند.
از فعالیت‌های ارزنده و ارزشمند این طلبه پرتلاش، فعال کردن تمامی کانون‌های قرآن شهر است تا مبادا در محله‌ای قرآن مغفول بماند و به فراموشی سپرده شود.

تجربه متفاوت یک مسجد از تبدیل شدن به پایگاه قرآنی

او در مورد بیانات رهبری مبنی بر پایگاه قرآنی شدن مساجد می‌گوید: در گذشته جوانان و نوجوانان انس بیشتری با قرآن داشتند، اما اکنون کشاندن یک نوجوان به سمت قرآن بسیار دشوار شده است لذا این فرمایش و سفارش مقام معظم رهبری در واقع احساس نیازی بوده که ایشان داشتند و بدون شک وقتی مسجد به پایگاه قرآنی تبدیل شود، خیلی از مشکلات مرتفع می‌شود؛ چرا که رفتارها و کردارها قرآنی می‌شود، اقتصاد قرآنی می‌شود، نگاه مردم قرآنی می‌شود و این قطعا تاثیر به سزایی در جامعه و زندگی فردی افراد خواهد داشت.
حجت الاسلام فرید در ادامه بیان می‌دارد: حدود سه سال معاون اداره کل اوقاف استان بودم، زمانی که آنجا بودم تمام برکت کارم خدمت به قرآن بود چون یکی از برنامه‌های شاخص اوقاف همان کرسی‌های تلاوت بود و سعی داشتیم بقاع متبرکه را در این زمینه تقویت کنیم؛ چرا که معتقدم اگر قرآن را سرلوحه زندگی و کار خود قرار دهیم چیزی جز موفقیت نصیبمان نخواهد شد و هیچ خدمتی به قرآن بدون پاداش باقی نمی‌ماند.

تجربه متفاوت یک مسجد از تبدیل شدن به پایگاه قرآنی

(یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳) ۱۰:۳۶
https://news.masjed.ir/u/1cC3
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید