شنبه / ۲۵ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۰
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۹۳۶
گزارشگر : جلال حیران نیا
حجت‌الاسلام حسینی قمی در همایش زندگی فاطمی:

مساجد بازاریان را با احکام تجارت آشنا کنند

یک خطیب مذهبی با بیان اینکه مساجدی که در مناطق تجاری واقع شده‌اند وظیفه خطیری در تبیین احکام شرعی کسب و کار دارند، گفت: متاسفانه بسیاری از کسبه و اهل تجارت و بازاری‌ها با احکام و فقه تجارت آشنا نیستند.

(شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰) ۱۵:۰۰

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، همایش زندگی فاطمی به همت پایگاه بسیج و کارگروه شورای فرهنگی مسجد هدایت، امروز (سه شنبه 21 دی ماه) با حضور جمعی از ائمه جماعات و طلاب حوزه های علمیه تهران و سایر گروه های مردم در مسجد هدایت خیابان جمهوری اسلامی تهران برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش، مسجد هدایت مرکز اصلی رسیدگی به وضعیت دردناک آسیب دیدگان از حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری اسلامی بود، تلاش دارد تا سبک زندگی حضرت زهرا (س) را به طرق مختلف در میان کسبه این منطقه از پایتخت کشورمان گسترش دهد. 

 

حجت الاسلام والمسلمین علی ریخته گر زاده تهرانی در همین خصوص با بیان اینکه در گذشته بسیاری از کسبه و تجار کتاب های مربوط به آموزش احکام شرعی به ویژه مکاسب و لمعه را می خواندند، گفت: متاسفانه امروزه شاهد هستیم که دادگستری ها پر از پرونده های مربوط به کسب و کار و تجارت است که یکی از علت های آن عدم آموزش در این زمینه است.

 

امام جماعت مسجد هدایت افزود: ما بر همین اساس تلاش کرده ایم به موازات ساخت بنای جدید مرکز پلاسکو کلاس های احکام را به صورت مرتب در این مسجد برگزار کنیم که الحمدالله با استقبال خوبی از صاحبان واحدهای تجاری در این مرکز همراه شد.

 

این گزارش می افزاید، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی نیز در این مراسم با بیان اینکه مساجدی مثل مسجد هدایت که در قلب مناطق تجاری واقع شده اند، وظیفه خطیر و سنگین و مهمی نسبت به آموزش احکام شرعی دارند، اظهار کرد: وقتی ما می خواهیم درباره حضرت فاطمه زهرا (س) صحبت کنیم باید درباره آموزه های آن حضرت(س) در زندگی خود و اینکه چگونه می توان سیره فاطمی(س) را در زندگی روزمره خود جاری کرد، سخن بگوییم.

 

این خطیب دینی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از کسبه و اهل تجارت و بازاری ها با احکام و فقه تجارت آشنا نیستند. من دقیقا به یاد دارم که بسیاری از بازاریان هم در قم و هم در شهر تهران لمعه و مکاسب را به خوبی بلد بودند، اما امروز چنین موضوعی کمرنگ شده است در حالی که باید بازاری ها در همین مسجد هدایت حضور یابند و مسایل شرعی مرتبط با کار خود را با امام جماعت این مسجد در میان بگذارند.

 

وی ادامه داد: ما خیلی از مسایل شرعی مربوط به کسب و کار را بلد نیستیم. چندی پیش از یکی از دوستان بسیار نزدیکم که سایه اش سنگین شده بود پرسیدم: چرا اینگونه شده ای؟ به من گفت تو 700 میلیون به من ضرر زده ای. از او پرسیدم کی من با تو معامله کردم که 700 میلیون به تو ضرر زده باشم؟ دوستم گفت درباره فلان کاری که می خواستم شروع کنم شما استخاره کردید و فرمودید: خوب است و من هم آن کار را شروع کردم و 700 میلیون ضرر کردم.

 

این خطیب دینی ابراز کرد: آخر این چه کاری است که تو با استخاره انجام می دهی. تجارت و کسب و کار که با استخاره نمی شود باید بروی و اولا مسایل و احکام شرعی آن را بیاموزی و اگر در کاری به مشکل خوردی، مشورت کردی، راهنمایی گرفتی و دچار تحیر شدی، آنگاه استخاره بگیری. یک مورد دیگر را برایتان بگویم تا ببینید بعضا اطلاع از مسایل دینی در کشور ما چقدر ضعیف است. روزی در حرم امام رضا (ع) بودم که یک خانمی در باب الجواد خودش را به من رساند و گفت من بدبخت شدم دخترم چند وقت پیش ازدواج کرده است و حال و روز خوبی ندارد شوهرش اصلا رفتار خوبی ندارد، گفتم چرا آن گاه گفت استخاره کردیم؛ به او گفتم امری مثل ازدواج که با استخاره نمی شود.

 

حجت الاسلام حسینی قمی گفت: مساجد باید به این سمت حرکت کنند که در کنار برگزاری مجالس روضه و مولودی و عزاداری و سرور و ختم قرآن و دعای کمیل و اینها که بسیار خوب و لازم و واجب است در زمینه معرفی شاخص های زندگی اهل بیت (ع) صحبت کنند.

 

وی ادامه داد: وقتی خانمی دختر خود را با استخاره شوهر می دهد یا آقایی با استخاره کسب و کاری را شروع می کند، واقعا باید تاسف خورد. روزی از مسئول پاسخگوی سوالات به شرعی در دفتر یکی از مراجع تقلید پرسیدم که بیشترین سالی که از ما می شود، چیست؟ آن مقام پاسخ داد 80 درصد سوالات درباره تعبیر خواب و استخاره است. در مرتبه بعدی بسیاری از افراد در مورد احکام عقیده سوال می پرسند واقعا ناراحت کننده است. در جامعه ما مردم به جای اینکه در مورد احکام صله رحم درباره احکام شغل و این طور مسایل سوال بپرسند، تماس می گیرند و درباره تعبیر خواب سوال می پرسند اینها وظیفه ائمه جماعات بشتر می شود که اولویت بندی کنند تا در کنار همه برنامه های روزمره مساجد، مردم را با سبک زندگی اهل بیت(ع) و احکام شرعی شان آشنا کنند.

 

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: خانمی به من گفت حاج آقا برادر من در حال ساخت ویلایی بزرگ در کنار دریاست در حالی که من پول آمپول سرطان فرزندم را ندارم. واقعا تاسف آور است آقایی که الان بلیت نوروزی سفر به دور دنیا را رزرو کرده است پس از پایان سفر به یاد می آورد که آه بله اسلام گفته است صله رحم برویم خانه برادرم حالا آن برادر که پول رفتن به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) را هم ندارد باید نصف حقوق ماهانه خود را خرج کند و یک سفره متناسب با این برادر پولدارش پهن کند این شد صله رحم؟!

 

بنا بر این گزارش، مسجد هدایت از زمانی که حادثه ساختمان پلاسکو اتفاق آمده است، تلاش کرده است با همکاری شورای فرهنگی دفتر نشر و معارف فرهنگ اسلامی میزان آموزش احکام شرعی به کسبه جمهوری را افزایش دهد که این همایش بر همین اساس است.

 

پایان پیام/
(شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰) ۱۵:۰۰
https://news.masjed.ir/u/hw4
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید