جمعه / ۳ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۵
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۸۷۳
گزارشگر : حجت الله ذاکر
با حضور فرهیختگان شهرستان دماوند

کتاب «مسجد جامع دماوند» رونمایی شد

کتاب مسجد جامع دماوند به تألیف مسعود نصرتی، که به موضوع تاریخی و ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی این مسجد با هزار سال قدمت اشاره دارد، رونمایی شد.

(جمعه ۳ دی ۱۴۰۰) ۱۵:۵۵

 به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، آیین رونمایی از کتاب مسجد جامع دماوند تالیف مسعود نصرتی با حضور جمعی از مسئولان و‌ فرهیختگان در مسجد جامع دماوند برگزار شد.

ائمه جمعه دماوند و رودهن، سرپرست شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر دماوند، رؤسای ادارات رئیس میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌ها، تبلیغات اسلامی، تعاون شهرستان دماوند، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و جمعی از مسئولان و فرهیختگان شهر دماوند در این مراسم حضور داشتند.

این کتاب به موضوع تاریخی و ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مسجد جامع دماوند که حدود هزار سال قدمت دارد، اشاره کرده است.

یادمان شهدای گمنام مسجد جامع دماوند ساخته شود/ نقش مسجد جامع دماوند در طول تاریخ مشخص شوند

حجت‌الاسلام کاظم فتاح‌دماوندی، امام جمعه دماوند در این مراسم اظهار کرد: مسجد خانه خداوند و مردم و مرکز انجام هر کار خیری است؛ در طول تاریخ اسلام، مساجد مرکز تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بوده‌اند.

وی افزود: مسجد خانه انسان‌سازی و نخبه‌پروری است؛ شهدا از مساجد برخواسته‌اند و همه کسانی که به مردم خدمت کرده‌اند در مسجد تربیت شدند و با فرهنگی غنی اسلامی پرورش یافتند.

امام جمعه دماوند گفت: مسجد جامع با یک هزار سال قدمت برای شهر دماوند می‌درخشد و باید قدر این مسجد را بیشتر بدانیم. با توجه به قدمت تاریخی مسجد جامع، لازم بود که  اطلاعات تاریخی آن جمع‌آوری شود.

وی ادامه داد: نقش مسجد جامع دماوند باید در تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی طول تاریخ جمع‌آوری و مشخص شوند؛ باید یادمان شهدای گمنام که شهرداری متقبل کرده در ضلع شمالی مسجد جامع ساخته شود.

امام جمعه دماوند بیان کرد: زینبیه مسجد جامع دماوند با کمک خیران و‌ بانیان در سه طبقه در حال ساخت بوده و لازم است که در وصیت‌نامه‌ها در انجام کار خیر، مسجد جامع مد نظر قرار گیرد تا آثار خیر آن در طول تاریخ به همه مردم برسد.

اجازه ندهیم حرائم مسجد جامع دماوند از بین برود/ بافت تاریخی شهر دماوند حفظ شود

مسعود نصرتی، مؤلف کتاب مسجد جامع دماوند نیز اظهار داشت: دماوند بنیادی اسطوره‌ای دارد که در قرن دوم هجری توسط سپاهیان اسلام فتح شد و در اندک زمان کم وسعت این شهر به‌گونه‌ای شد که مسجد جامع در آن احداث گردید.

وی با بیان اینکه در تمام منابع ذکر شده که دماوند صاحب منبر یعنی مسجد جامع است، گفت: ۹۵ سال پیش مسجد جامع دماوند ثبت ملی شده است و به‌عنوان نگین در بلندی در بدو ورود به شهر جلب توجه می‌کند.

این پژوهشگر تأکید کرد: اجاره ندهیم حرایم مسجد جامع از دست برود و این نگین در دل شهر با ساخت و‌سازها و آپارتمان‌سازی‌های گسترده و با ارتفاع زیاد محو شود.

نصرتی با اشاره به اینکه بافت تاریخی شهر دماوند باید حفظ شود، تصریح کرد: دماوند موزه‌ای است که کوچه و پس کوچه‌ها، رودخانه‌ها و درختان قابل توجه آن جلوه دارد.

انتهای پیام/

(جمعه ۳ دی ۱۴۰۰) ۱۵:۵۵
https://news.masjed.ir/u/j8r
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید