یکشنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۰ / ۰۷:۵۲
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۸۱۱
گزارشگر : حجت الله ذاکر
امام جماعت موفق در صفادشت:

اصل اول امامت جماعت مردم‌داری است

امام جماعت مسجد جامع نبوت در صفادشت معتقد است: مردم داری برای امامتِ مسجد یک اصل است.

(یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰) ۰۷:۵۲

 به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ با شیوع کرونا و گسترش آن، یکی از اولین نهادهایی که در روزهای نخست آمادگی کامل برای مقابله با آن را داشت، مسجد بود. مسجدی ها از بسیج تا کسبه، از کودکان تا بزرگسالان در همه عرصه‌های مقابله با کرونا و آسیب‌های آن حضور داشتند. آنها در زمانیکه ماسک(تنها راه مقابله با بیماری)، گران و کمیاب شد، توانستند با تولید و توزیع میلیونی آن گام بزرگی در مقابله با بیماری بردارنداهل مسجد با حضور شبانه روزی خود توانستند، با اقدامات بی نظیری مثل توزیع آبمیوه و میان‌وعده‌های مقوی، خستگی کادر درمان را برای دقایقی دور کنند.

بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر محوریت مسجد در اقدامات مربوط به مقابله با بیماری و کمک های مردمی(تحت عنوان «رزمایش مواسات و همدلی»)، مرکز رسیدگی به امور مساجد در لبیک به فرمان رهبر انقلاب، «عملیات محله محور مسجد پایه» را آغاز کرد.

 این عملیات علاوه بر اقدامات پیشگرانه کرونایی و کم کردن صدمات و آلام ناشی از آن، در موقف‌های تقویم خود برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی را دنبال می‌کند. از در همین راستا و با هدف کاستن آسیبهای اقتصادی، برنامه‌های دقیقی برای توزیع هدفمند کمک‌های معیشتی طراحی شد. مساجد با هماهنگی یکدیگر خانواده‌های نیازمند را شناسایی و با اشتراک گذاشتن ظرفیت‌های خود اقدامات منظم و مدونی را انجام می‌دهند.

در «عملیات محله محور مسجد پایه»، تعدادی از مساجد با عنوان «مساجد محوری» وظیفه هماهنگی سایر مساجد محله را در امور مذکور بر عهده دارند. یکی از این مساجد، «مسجد جامع نبوت» در بخش صفادشت شهرستان ملارد، به امامت «حجت‌‌الاسلام‌ و المسلمین علیرضا حنیفی» است.

 «مسجد جامع نبوت» از مساجد موفق صفادشت و غرب استان تهران در قبل و بعد از همه گیری کرونا است. این مسجد توانسته با همت امامِ خود و مردم محله در زمینه‌های متعددی از جمله توزیع کمک‌های مردمی، ورزش، جذب نوجوانان و تکریم آنها و بسیاری از موارد دیگر، موفق باشد. دلایل این موفقیت را در گفتگوی پایگاه تخصصی مسجد با «حجت‌‌الاسلام‌ و المسلمین علیرضا حنیفی» امام این مسجد می‌خوانید.

مسجد جامع نبوت یکی از مساجد محوری در عملیات محله محور مسجد پایه و یک مسجد موفق است، شما به عنوان امام جماعت این مسجد، دلایل این موفقیت را در چه چیزی می بینید؟

قطعا اگر موفقیتی هست با لطف و یاری خداوند به دست آمده است. یکی از عوامل مهم این موفقیت مردم داری و با زبان مردم سخن گفتن است! من به عنوان امام جماعت، همان توصیه هایی که اساتید ما همواره داشتند را به کار بستم. همچنان که پیامبر خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) به مردم می‌فرمود؛ «اَنا بَشَرٌ مِثلُکُم»، ائمه جماعت هم از خود مردم هستند.

 در این سه سال با رفتار و گفتار خود به نمازگزاران ثابت کردم که از خودشان هستم. مثل آنها زندگی می‌کنم و با مسائل و مشکلاتی روبرو می‌شوم که مردم با آنها مواجه می‌شوند.

من در سال ۹۷ خدمتم را در مسجد جامع نبوت صفادشت آغاز کردم و اکنون که با شما مصاحبه می‌کنم(هشتم آذر ماه ۱۴۰۰) دقیقاً سه سال تمام است که این توفیق را دارم. در همان ابتدا با هزینه‌های عمرانی مسجد مواجه شدم.

در آن زمان کف سازی حیاط مسجد کاملا از بین رفته بود و سرویس بهداشتی و دیوارها در وضعیت نامناسبی قرار داشتند. همچنین مسجد به تعدادی لوازم سرمایشی نیاز داشت. در قدم اول سعی کردم به این امور بپردازم. در نتیجه با کمک اهالی و خیرین مسجد را به یک فضای دلنشین تبدیل کنیم. در نهایت با همکاری شورای صفادشت و نظارتِ مهندسیِ مرکز رسیدگی به امور مساجد، سرویس بهداشتی را به‌طور کامل بازسازی کردیم. پس از آن، دیوارها را با کمک خیرین رنگ‌آمیزی کردیم.

یکی از خیرین محترم صفادشت همکاری گسترده و صمیمانه‌ای در این امور داشتند. ایشان بسیاری از هزینه‌های رنگ‌آمیزی را به تنهایی بر عهده گرفتند و سه عدد کولر گازی به مسجد هدیه کردند (اخیراً نیز ایشان یک مدرسه ابتدایی را در صفادشت به طور کلی بازسازی کردند.بنای کهنه مدرسه را تخریب و ساختمان جدیدی ایجاد نمودند).

جالب اینجاست در ابتدای این کار بسیاری از اهالی به من توصیه می‌کردند برای درخواست کمک به ایشان مراجعه نکنم! در حالی که ایشان هیچ یک از درخواست‌های مسجد را برای امور خیریه بی جواب نگذاشتند. چند روز پیش از این، درخواست ما را برای تهیه جهیزیه یک نوعروس نیازمند با مهربانی پاسخ دادند و تهیه آن را برعهده گرفتند.

همچنین حیاط مسجد را با کمک خیرین، همکاری مردم، شورا و دهیاری صفادشت به طور کامل سنگفرش کردیم .اینها لطف الهی و همت اهالی است. به نظر من دلیل چنین اتفاقاتی مردم‌داری یک امام جماعت است.

با اتمام کارهای عمرانی، متاسفانه بیماری کرونا آغاز و امکان بهره برداری به آن شکلی که برنامه ریزی کرده بودیم میسر نشد. اما فعالیتهای مسجد جامع نبوت با محوریت مقابله با کرونا، از ضدعفونی معابر گرفته تا کمک‌های معیشتی به آسیب دیدگان از آن، با قوت آغاز شد.

فعالیت‌های مسجد در این دوران چه بود؟

در دوران همه‌گیری کرونا برخی از فعالیت‌های مسجد متاسفانه به سمت تعطیلی رفت ولی با وجود محدودیت‌های بسیار از سرگرفته شدند. به عنوان مثال؛ جلسات قرآنی مسجد جامع نبوت یکی از فعالیت‌های کم نظیر این مسجد بود که قبل از کرونا بیش از یکصد نفر و در برخی موارد قریب به دویست نفر از نوجوانان صفادشت در آن شرکت می‌کردند. متاسفانه با اوج‌گیری سرایت بیماری، جلسات بسیار محدود شد‌. اما در ماه رمضان امسال(۱۴۰۰)تصمیم گرفتیم، حتی با تعداد کم، جلسات قرآنی را مجدداً برگزار کنیم.

مراسم دعای کمیل نیز در مسجد برگزار می‌شد که متاسفانه بعد از چند جلسه مورد استقبال قرار نگرفت. لذا تصمیم گرفتیم که جلسات دعا را در در منازل برگزار کنیم. با این کار آن دسته از اهالی که نمی توانستند برای دعا در مسجد حاضر شوند در منزل خود از فیض آن برخوردار می‌شدند. خوشبختانه استقبال خوبی از این ایده صورت گرفت و اهالی یک به یک بانی مجلس دعای کمیل می‌شدند. اما کرونا مجال این کار را هم از ما گرفت. خوشبختانه با بهبود شرایط، اهالی محترم پیشنهاد برگزاری آن را در منازل اعلام کردند.

یکی دیگر از برنامه هایی که تاثیر خوبی در جذب نوجوانان و جوانان داشته، برگزاری مسابقات فوتبال و والیبال در محله است. من خودم یکی از بازیکنان والیبال هستم! همچنین هر هفته با اهالی به کوهنوردی می رویم. یک صبحانه ساده و یک چای داغ باهم می‌نوشیم و گپ گفتی می‌زنیم.

خوشبختانه این فعالیت‌ها با استقبال خوبی مواجه می‌شوند و بر روی جذب و حضور اهالی در مسجد و فعالیتشان تاثیر گذاشته است. خوشبختانه اطراف صفادشت را کوههای زیبایی فرا گرفته و محیط مناسبی را برای کوهپیمایی و فرصتی به منظور ورزش و هم کلام شدن با مردم فراهم آورده است.

به هر حال، اگر برخی به هر دلیلی به مسجد نیایند، من از هر فرصتی برای رفتن به سمت آنها استفاده و با ایشان ارتباط برقرار می‌کنم.

راز جذب مردم و افزایش حضور آنها در مسجد چیست؟

بسیاری از اهالی صفادشت در گذشته به کشاورزی اشتغال داشتند. اما متاسفانه اکنون آب زیادی برای این کار وجود ندارد! با اینکه کشاورزی تعطیل شده، قیمت املاک آنها به دلیل خصوصیات ییلاقی این منطقه افزایش داشته است. ولی این مسئله باعث رشد درآمد آنها نشده است!

 شرایط کنونی اقتصاد مردم، باعث شده برخی از اهالی از آن به مساله‌ای برای گله و شکایت استفاده کنند که معمولاً با دیدن امام جماعت اولین حرف آنها خواهد بود. ولی من به عنوان یک امام جماعت، کاملا مثل آنها زندگی می کنم. وقتی با مردم صحبت می‌کنم یادآور می‌شوم که مشکلات اقتصادی فعلی برای همه افراد جامعه یکسان است. اما نباید فقط نیمه خالی لیوان را ببینیم. به مرور زمان و با دیدن سبک زندگی امام جماعت برای اهالی روشن می شود که؛ او هم با مسائلی روبرو است که آن‌ها با آن مواجه می‌شوند.

امام جماعت باید سعی کند همواره با مردم باشد. برای نزدیک شدن پیشقدم شود. نباید وقتی یک نفر از دنیا میرود و یا جوانی ازدواج می‌کند، منتظر دعوت آنها باشد. امامِ محله باید خودش در همه این امور داوطلب باشد و از هر فرصتی برای رفتن به سمت مردم بهره ببرد.

من وقتی میشنوم که یکی از اهالی مریض شده بلافاصله به اتفاق نمازگزاران با یک جعبه شیرینی به عیادت آن شخص می‌روم. وقتی نوزادی به دنیا می‌آید، جوانی ازدواج می‌کند نیز همین کار را انجام می‌دهم. ارزش چنین فعالیت‌هایی بسیار بالاست و علاوه بر اینکه برای مردم خوشایند است، امام جماعات را به سوی تعالی و موفقیت می‌برد.

بارها پیش آمده که چند ساعت گوش شنوا شده‌ و حرف مردم را شنیده‌ام. جالب اینکه در بسیاری از موارد، مردم پس از آن که با امام جماعت خود همدردی کرده‌اند، احساس سبک نمودند!

 روحیه همکاری در مسجد شما چگونه است؟

در مسجد جامع نبوت کارها گروهی و بر اساس هم‌فکری انجام می‌شوند. پایگاه بسیج برادران با نام «شهید علیرضا بیات» و پایگاه خواهران با نام «نرجس» در این مسجد فعالیت می‌کنند.

در منطقه ما سه مسجد وجود دارد که یکی از آنها در شرف بازسازی است و دیگری هم به دلیل مساحت کم و نزدیکی به مسجد جامع، معمولاً در ایام محرم و صفر فعال است. غالباً اهالی آن مسجد ترجیح می‌دهند در نمازجماعت مسجد جامع شرکت کنند.

لذا کانون فرهنگی مسجد «حضرت رقیه (سلام‌الله‌علیها)» به همراه کانون مسجد جامع نبوت در یک مسجد[جامع نبوت] فعالیت می‌کنند. فعالیت کانون‌ها در ایام کرونا بسیار محدود شده و بودجه آنها بسیار کاهش داشته است.

اما بسیج مسجد به صورت هفتگی جلسه دارد و در مراسمات مختلف ایستگاه صلواتی برپا می‌کند. همچنین یک جلسه ماهانه با همکاری بسیج و حضور خیران جوان برگزار می‌شود که در آن، مبالغی برای کمک به خانواده‌های نیازمند جمع آوری می‌کنند. البته این کمک‌ها به غیر از کمک‌هایی است که در قالب سبد کالا اهدا می‌شود.

معمولاً این کمک ها به صورت نقدی است و برای لوازم‌تحریر، جهیزیه و ... بسته به شرایط و نیاز آن لحظه‌ی نیازمندان صرف می‌شود.

ترکیب هیئت امناء در مسجد جامع نبوت ترکیب متشکل از بانیان و بزرگترها است. ولی من خیرین، مسئول بسیج و یک نفر از شورای صفادشت را به عنوان همیار به این جلسات دعوت می کنم. همچنین یکی از معلمین محترم را به منظور بهره‌گیری از تجارب ایشان به عضویت هیئت امنائ درآورده‌ایم. معمولاً خروجی این جلسات به دلیل تنوع اعضاء بسیار کاربردی و مثبت است و آنجایی که ضرورت یک امر حس شود همه با هم همدلی و همکاری دارند.

(یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰) ۰۷:۵۲
https://news.masjed.ir/u/hm5
مسجد جامع صفادشت 8
مسجد جامع صفادشت 7
مسجد جامع صفادشت 6
مسجد جامع صفادشت 5
مسجد جامع صفادشت 4
مسجد جامع صفادشت 3
مسجد جامع صفادشت 2
مسجد جامع صفادشت 1
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید