دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۴
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۷۳۰
گزارشگر : حجت الله ذاکر
حجت‌الله ذاکر اظهار کرد:

مساجد مواجهه با بحران را تجربه‌نگاری می‌کنند

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به فعالیت ائمه جماعات و اهالی مسجد برای گسترش واکسیناسیون در کشور، گفت: امور مساجد تجارب موفق در مواجهه با بحران‌ها از جمله کرونا را مستندسازی می‌کند.

(دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰) ۲۲:۰۴

حجت‌الاسلام حجت‌الله ذاکر، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگو با ایکنا، به نقش مهم مساجد در مدیریت شرایط کرونا اشاره کرد و گفت: مساجد به عنوان یک نهاد دینی و نهادی که کارکردهای مختلفی از جمله اجتماعی و عبادی دارد، از ابتدای شیوع کرونا در حوزه سلامت، معنویت و معیشت مردم نقش‌آفرینی کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت مساجد از ابتدا دائماً به تبلیغ و آموزش دستورالعمل‌های بهداشتی پرداختند و در حوزه تأمین اقلام بهداشتی ورود کرده و با این ورود و تولید محصولات بهداشتی بخش قابل توجهی از نیاز جامعه به ماسک، گان، دستکش و مواد ضد‌عفونی کننده رفع شد. همچنین مساجد در توزیع اقلام بهداشتی نقش ایفا کرده و در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی یکی از نهادهای موفق با کم‌ترین آسیب بوده و هستند.

حجت‌الاسلام ذاکر با تأکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعلام شده از سوی مسئولان و تعطیل شدن نمازهای جماعت و تمکین نهاد مقدس مسجد از برنامه‌های مطرح شده برای کنترل کرونا، گفت: برخلاف بسیاری از صنوف، نهاد مسجد همکاری لازم در زمینه مقابله با کرونا را انجام داد.

ائمه جماعت و متولیان مساجد؛ پیشگامان واکسینه شدن
وی به فعالیت‌های گسترده مساجد برای حمایت از خانواده‌‌های آسیب‌دیده از کرونا اشاره و اظهار کرد: در حوزه کمک به معیشت خانوارهای آسیب‌پذیر مساجد نقش مهمی ایفا کردند. اکنون نیز که موضوع واکسیناسیون مطرح است، ائمه جماعت و متولیان مساجد جزو پیشگامان واکسینه شدن هستند و در مساجد نیز به ترغیب مردم برای واکسینه شدن اقدام می‌کنند. حتی تعدادی از مساجد با هماهنگی شهرداری تهران جزو مراکز واکسیناسیون قرار گرفتند و در حال ارائه خدمت به مردم هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: در طول دو سال اخیر در حوزه مقابله با کرونا مساجدی که مرکز درمانی، درمانگاه یا بیمارستان داشتند امکانات خود را در خدمت وزارت بهداشت قرار داده و در بحث پیشگیری، تشخیص و هم درمان به وزارت بهداشت کمک کردند.

حجت برای تزریق واکسن تمام است
وی افزود: اگر بررسی کنیم اکنون نیز بیشترین قشری که در زمینه واکسیناسیون همکاری لازم را با وزارت بهداشت انجام داده‌اند، اهالی مسجد هستند، چراکه اهالی مسجد متعبد هستند و از حاکمیت تبعیت می‌کنند؛ وقتی مقام معظم رهبری واکسن تزریق کرده‌اند این اقدام برای اهالی مسجد حجت است و آنها هم اقتدا کرده و در این حوزه پیشگام هستند.

حجت‌الاسلام ذاکر به تلاش‌های ائمه جماعت در مساجد و فضای مجازی برای تشویق مردم به تزریق واکسن اشاره و اظهار کرد: این تلاش‌ها برای این است که با افزایش میزان واکسیناسیون و ایجاد ایمنی جمعی، زنجیره بیماری قطع شود.

وی در پاسخ به این سؤال که ائمه جماعت در چه صورتی می‌توانند در ترغیب مردم به تزریق واکسن موفق‌تر باشند؟ گفت: این مسئله بستگی به نفوذ امام جماعت در محله دارد؛ این نفوذ نیز با وقت‌ گذاشتن برای مردم محل و همراه شدن با آنها ایجاد می‌شود. همراه شدن در مشکلات مردم، یاری کردن، دستگیری کردن، با مردم زندگی کردن و در محل حضور پیدا کردن باعث می‌شود کلام امام جماعت در محله مؤثر باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: وقتی که مردم ببینند امام جماعت و اهالی مسجد محل، هنگام بروز مشکلات در کنارشان بوده و آنها را یاری می‌کنند، اعتماد و رابطه قوی بین آنها ایجاد می‌شود و در این صورت است که وقتی امام جماعت از آنها چیزی بخواهد و مسئله‌ای را تبیین کند آنها هم لبیک گفته و به دعوت امام جماعت پاسخ مثبت می‌دهند.

وی از تجربه‌نگاری ائمه جماعت در حوزه مواجهه با بحران‌ها خبر داد و گفت: مساجد تجارب با ارزشی در مدیریت کرونا کسب کرده‌اند. قبل از کرونا نیز با توجه به نقش مهم مساجد در زمان وقوع بحران‌هایی مثل سیل و زلزله، ائمه جماعت برای حضور قوی در مواجهه با این بحران‌ها توانمند شده بودند.

حجت‌الاسلام ذاکر افزود: مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز از بسیاری از تجارب موفق در مواجهه با بحران‌ها از جمله کرونا مستندسازی و این تجارب را ثبت و ضبط کرده است تا هر زمان مشکل مشابهی به وجود بیاید و نیاز باشد مساجد کارکردهای اجتماعی خود را گسترش دهند، متولیان امور مساجد بتواند از این تجربه‌ها استفاده کنند.

انتهای پیام

(دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰) ۲۲:۰۴
https://news.masjed.ir/u/jwl
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید