شنبه / ۲۶ تیر ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۶
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۴۲۹
گزارشگر : مدیر مدیر
امام جماعت مسجد جامع افسریه مطرح کرد:

توجیه ائمه‌جماعات، ارکان مسجد و بسیج رمز موفقیت عملیات محله محور است

حجت الاسلام مؤذن می گوید : اگر قرار است عملیات محله محور به موفقیتی برسد باید به غیر از ائمه مساجد محوری، ارکان و ائمه سایر مساجد و از همه مهمتر بسیج نسبت به اجرای این عملیات توجیه شوند.

(شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰) ۰۷:۴۶
به گزارش پایگاه تخصصی مسجد؛ با شیوع موج سوم کرونا رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در جلسه ای با ستاد ملی مقابله با کرونا در بخشی از سخنان خود بر «آموزش همگانی درباره‌ی راه‌های شیوع و شیوه‌های پیشگیری به صورت محله‌محور و با استفاده از ظرفیت مساجد و بسیج و البته با محوریت وزارت بهداشت و همکاری وزارت ارشاد و صداوسیما» تأکید فرمودند. به دنبال این فرمایش رهبر معظم انقلاب، مرکز رسیدگی به امور مساجد قرارگاهی با حضور مدیران نواحی هجده گانه، فرماندهان سپاه تهران و ائمه جمعه استان تهران تشکیل داد و «عملیات محله محور مسجد پایه» را بر اساس انتقال تجارب موفق مساجد محوری به سایر مساجد محله در زمینه مقابله با کرونا و آثار آن طرح ریزی کرد. 

این عملیات علاوه بر فعالیت پیشگرانه کرونایی و کم کردن صدمات و آلام ناشی از آن، در موقف های تقویم خود برنامه های فرهنگی را با محوریت کرونا دنبال می کند.

پایگاه تخصصی مسجد قصد دارد در گفت و گوهای آتی خود با ائمه جماعات مساجد محوری عملیات محله محور مسجد پایه، به تجربیات، فعالیت ها و نحوه تعامل آنها با سایر مساجد و نهادهای محله بپردازد. همچنین در این گفت و گوها تاثیرات این عملیات بر فعالیت مساجد و میزان پیشرفت عملیات در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله العالی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در عملیات محله محور، تعدادی مساجد محوری وظیفه هماهنگی سایر مساجد محله را در موقف های مختلفی که در این عملیات تعریف شده را بر عهده دارند.

مسجد جامع افسریه با امامت حجت الاسلام سعید موذن در  کنار همه فعالیت های دینی‌اش، در حوزه فعالیت های اجتماعی فعال است. او به همراه خیرین مسجد خود یک مرکز نیکو کاری به راه انداخته و همچنین در طول هفته تلاش می‌کند که مسجد را برای پزشکان و مشاورینی که در روز  پنجشنبه خدمات رایگان دارند، آماده کند و...

این مسجد در عملیات محله محور مسجد پایه به عنوان یک مسجد محوری فعالیت می کند. با توجه به اینکه یکی از ماموریت‌های اینگونه مساجد در این عملیات استفاده از تجارب موفقیت آمیز خود است، گفت و گویی با حجت الاسلام سعید موذن امام جماعت این مسجد پیرامون گزارش فعالیت‌ها، نحوه تعامل و برنامه ریزی در این ماموریت و چشم انداز عملیات محله محور مسجد پایه انجام داده ایم که در ادامه می آید.

درباره فعالیت های مسجد جامع افسریه و تجربیاتش که دلیلی برای انتخاب آن به عنوان یک مسجد محوری در عملیات محله محور است توضیح بفرمایید.

آنچه که مد نظر بنده در مدیریت مسجد بوده این است که مسجد به جایگاه واقعی و والای گذشته خود برگردد. تا بتواند در ابعاد مختلف و حداقل در محله خود تاثیرگذار باشد، ولی نه صرفاً تأثیرگذاری برای قشری خاص، بلکه برای عموم مردم در تمام امور خدماتی، فرهنگی، اجتماعی و عبادی!

 برنامه های عبادی مسجد جامع افسریه به صورت منظم، مرتب و دقیق به همراه سه وعده نماز انجام می‌شود. همچنین جلسات تفسیر نهج البلاغه، تفسیر صحیفه سجادیه، تفسیر قرآن و ادعیه مختلف به طور دائم در این مسجد برگزار می شود.

تاسیس مرکز نیکوکاری در بعد خدمات اجتماعی یکی از برنامه‌های این مسجد بود که در سال های اخیر انجام شد و نتایج فوق العاده‌ای به همراه داشت. فعالیت این مرکز در ابتدا با نام خیریه صورت می گرفت ولی با دستورالعمل و توصیه مرکز رسیدگی به امور مساجد به مرکز نیکوکاری امام حسن مجتبی علیه السلام تبدیل شد. این مرکز هم در جمع آوری کمک‌های مومنانه و هم در توزیع آنها در راستای دستگیری از نیازمندان نه صرفاً در اموری مثل توزیع سبد کالا، بلکه در تمام شئون کار خیر، نقش مهمی دارد‌.

از فعالیتهای مهم این مرکز نیکوکاری اموری مانند اعطای وام به زوجین در راستای تسهیل امر ازدواج، اعطای وام کارآفرینی و کمک هزینه های درمان می‌باشد، که با یاری بانیان و همدلی مردم منطقه در حال انجام است. این امور گاهاً منابع سنگینی نیاز دارند که به خواست خدا همیشه تامین شده‌ و این مرکز توانسته به اهالی مومن افسریه خدمت رسانی کند.

یکی دیگر از فعالیت‌های این مسجد در حوزه‌های اجتماعی و بهداشت روانی، ایجاد میز مشاوره در مسجد است. میز مشاوره مسجد جامع افسریه به صورت منظم هر پنجشنبه خدماتی همچون مشاوره در حوزه خانواده، تحصیل، مشاوره حقوقی و ازدواج آسان، ارائه می دهد.

طبق تعامل با چند حقوقدان، پزشک، مشاور طب سنتی و تغذیه، مشاور اجتماعی و خانواده و مشاور تحصیلی، این افراد هر پنجشنبه در محل مسجد به مردم شریف افسریه به صورت رایگان خدمت رسانی می کنند.

تشکیلاتی هم در درون مسجد، در طول هفته برای نوبت دهی و هماهنگی حضور مشاوران فعالیت می‌کند.

در باب همکاری و تعامل با بسیج و سایر ارکان مسجد جامع افسریه در برگزاری مراسمات مختلف از جمله محافل انس با قرآن همکاری صمیمانه ای دارند.

فعالیت های اخیر شما در عملیات محله محور مسجد پایه چه بوده و چه نکاتی را برای تقویت آن پیشنهاد می کنید؟

در عملیات محله محور مسجد پایه، طراحی صورت گرفته از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد بسیار هوشمندانه و کمک کننده است. اما متأسفانه جابجایی در ریاست این مرکز و در پی آن مدیریت ناحیه شهید محلاتی(ره)، آن هم در زمان انجام این عملیات، عملاً باعث سکون در آن قسمتی از عملیات شد که به مرکز مربوط می‌شود.

با این حال در جلسه‌ی اخیر با حضور مدیر جدید ناحیه شهید محلاتی دوباره بر اجرای عملیات تاکید و عنوان شد که؛ این عملیات از سیاست‌های کلان مرکز رسیدگی به امور مساجد است و کار خود را با قوت انجام خواهد داد.

حقیقتاً، می‌طلبد برای تقویت عملیات محله محور، توجه بیشتری نسبت به توجیه اعضاء شبکه صورت گیرد. همچنین مشاوره‌های کارشناسی شده برای تقویت شبکه و فعالیت بهتر مساجد این عملیات ارائه شود.

در قالب کار آخوندی و یا امامت جماعت هنوز آن‌گونه که باید، فعالیت یکپارچه صورت نگرفته است. چون هر کدام از ائمه جماعات محدوده عملیاتی مسجد جامع افسریه، صاحب ایده هستند. بعضی از آنها از نظر سنی و کمالات بالاتر از بنده هستند و در بعضی موارد نگاه متفاوتی دارند. حقیقتاً آن نتیجه مطلوب که مد نظر ما و ستاد بوده هنوز به دست نیامده است.

آنچه که به بنده ابلاغ شده به آنها ابلاغ کردم. همچنین چندین جلسه در این راستا با این عزیزان گذاشته‌ام و نتیجه به اینجا ختم شد که برخی از این مساجد برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را برای بنده ارسال کردند و بنده هم آن فعالیت‌ها را به صورت یک گزارش به مدیریت این عملیات در ستاد ارائه دادم! 

نسبت به این عملیات مسائلی وجود دارد که باید برای تقویت آن بیشتر به آنها پرداخت. به نظر می رسد ائمه جماعاتی که در این عملیات از مساجد محوری نیستند هم نیاز به توجیه و افزایش آگاهی نسبت به عملیات دارند.

البته من تلاش کردم ایده‌ها و ابتکارات خود را به عناوین مختلف در اختیار ائمه جماعات مساجد در حیطه مأموریت خود ارائه دهم. گاهی در قالب گزارش و گاهی در قالب هم فکری! ولی این که نتیجه کار را از آنها پیگیر شوم و چقدر آنها انجام می دهند یا خیر؟، بیشتر به خود آن امام جماعت باز می گردد. لازم است که در مورد این مساله در جلسات آتی مرکز رسیدگی به امور مساجد و اعضای شبکه اجرایی عملیات این موضوع بیشتر مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.

امروزه در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، اگر شاهد پیشرفتی هستیم، دلیلش انجام کار گروهی و شبکه ای است. اگر کاری به صورت شبکه انجام شود موفق خواهد بود و اگر کار به صورت انفرادی پیش برود علاوه بر این که نمی‌شود به وضوح برای آن موفقیتی پیش بینی کرد، بلکه قطعاً هزینه بالا و راندمان کم نسبت به آن هزینه می توان برایش متصور شد.

برای یک امام جماعت باید تبیین شود که کار جمعی و شبکه ای نتایج فوق‌العاده‌ای در پی دارد. آن هم به شکلی که در این عملیات توقع می‌رود.

گاهی ممکن است نسبت به کار گروهی و شبکه‌‌ای علم و آگاهی مناسب وجود داشته باشد و ضرورت آن نیز به‌ خوبی درک شود، ولی شرایط محیطی برای کار در شبکه فراهم نباشد. 

ممکن است یک امام جماعت مفهوم شبکه را به‌خوبی درک کند ولی شرایط و ظرفیت ارکان مسجد مناسب نباشد. لذا ممکن است، ارکان مسجد و نهادهای درون آن با عملکردی ناآگاهانه مانع حضور با کیفیت امام جماعت در این شبکه شوند.

هماهنگی این نهادها و ارکان بسیار سخت است. گاهی یک نهاد آنچنان مستقل و خارج از برنامه عمل می کند که نه تنها همراه شدنش سخت می شود، بلکه سایر نیروهای انسانی درون مسجد را دچار سردرگمی می‌کند و انرژی آنها را می گیرد.

بر همین اساس پیشنهاد می شود اعضاء هیات امنا برای همراهی امام جماعت توجیه شوند. حتی خدام مساجد نیز باید آگاهی لازم در این باب را پیدا کنند. از همه اینها مهمتر توجیه بسیج است. از آنجا که بسیج یک مدیریت بیرونی و مستقل دارد و از او تبعیت می کند، باید توجیه شود و شاید لازم باشد نظام حضور آن در مسجد تحول یابد. 

همچنین نباید از مانعی به نام «امام جماعت چند شغله» چشم پوشید. وقتی یک امام جماعت به سختی در دسترس اهالی است، چگونه می توان او را در جریان شبکه قرارداد؟! امید است که به منظور دستیابی به اهداف این عملیات، حتی‌الامکان از جذب ائمه جماعات چند شغله خودداری شود و ضوابط جذب امام جماعت متناسب با پیشبرد اهداف اینگونه عملیات‌ها اعمال شود.

قطعاً حضور روحانی های جوانی که تمام وقت خود را در مسجد صرف می کنند در چنین برنامه هایی منجر به موفقیت‌های چشم گیری می شود.

برای موقف های آتی این عملیات چه برنامه‌ای دارید؟

با توجه به تغییرات مدیریتی اخیر در مرکز و ناحیه هنوز هماهنگی های لازم صورت نگرفته است. اما با توجه به ظرفیت بالای این عملیات، امیدواریم که تصمیمات و هماهنگی‌های لازم هرچه سریعتر برای نقش‌آفرینی در موقف بعدی صورت پذیرد.

(شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰) ۰۷:۴۶
https://news.masjed.ir/u/ieq
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید