شنبه / ۱۹ تیر ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۳
سرویس : اصلی
کد خبر : ۳۶۴۰۵
گزارشگر : حمیدرضا حیدری
در برنامه ی تلویزیونی مصباح مطرح گردید :

تشکیل و ساماندهی شبکه ی عملیات محله محور مسجد پایه

حجت الاسلام والمسلمین حسین محمدابراهیم در برنامه ی مصباح شبکه قرآن و معارف سیما، مأموریت جاری مساجد استان تهران را تشریح نمود.

(شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰) ۱۳:۳۳

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد، حجت الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم با حضور در برنامه ی تلویزیونی مصباح به شرح فعالیت های مساجد در دوران مبارزه با ویروس کرونا پرداخت.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در این باره بیان داشت: مساجد در دوران شیوع کرونا به دعوت مقام معظم رهبری(مدّظله العالی)در مواجهه و مقابله با آسیب های ناشی ازکرونا لبیک گفته و با بازآفرینی نقش مساجد درجامعه اسلامی ، اقدامات فراوانی در جهت فرهنگ سازی رعایت دستورالعمل های بهداشتی و ارائه ی خدمات اجتماعی داشتند.

ایشان در بیان اقدامات مرکز رسیدگی به امور مساجد در دوران مقابله با ویروس منحوس کرونا، گفتند: یکی از اقدامات مرکز، ساماندهی شبکه ی عملیات محله محور مسجد پایه بود که در این راستا ۵۳۰ محله در استان تهران شناسایی شد و ۵۰۰ مسجد محوری جهت اجرای عملیات های جهادی و شبکه‌ای مختلف در محلات شروع به فعالیت کردند.

وی در ادامه گفت: مساجد در سه محور سلامت، معیشت و معنویت اقدامات چشمگیری داشتند که می توان به اجرای بیش از ۱۰ مرحله رزمایش همدلی در هر مسجد، تولید و توزیع اقلام بهداشتی و جبران کمبودها در این حوزه، اجرای پویش قدرشناس شماییم در ایام ولادت حضرت زینب(سلام الله علیها) جهت تقدیر از کادر درمانی با حضور مسجدی ها در بیمارستان ها و درمانگاه های اطراف مساجد و اعزام گروه های جهادی در بیمارستان ها جهت کمک به کادر درمان اشاره کرد، همچنین بیش از ۲۰۰ کانون خدمت رضوی جهت ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی به مردم در مساجد تأسیس شد و در محور معنویت نیز 500 نوبت کرسی تلاوت نور با حضور قاریان ممتاز جهت استماع آیات قرآن در محلات برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم در ارتباط با اقدامات مساجد در حوزه ی جوانان و نوجوانان گفت: قبل از شروع دوران کرونا، مساجد طرح پیوند مسجد و مدرسه را اجرا می‌کردند و ائمه جماعات با حضور در مدارس با دانش آموزان ارتباط برقرار می کردند و در ایام کرونا از طریق فضای مجازی این ارتباط برقرار بوده و هم اکنون ۲۰۰ امام جماعت از طریق فضای مجازی این ارتباط را با جوانان و نوجوانان حفظ کرده‌اند. همچنین مساجد با کمک پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی هنری مساجد جذب جوانان و نوجوانان و غنی سازی اوقات فراغت ايشان را در دستور کاردارند.

وی در ادامه بیان داشت: در طول دوران کرونا، در وضعیت قرمز اجتماعات در مساجد تعطیل شده ولی مسجد تعطیل نشده است. در طول این دوران همواره درب مساجد باز بوده و انجام فعالیت‌های اجتماعی مساجد برقرار بوده و خواهد بود که جهت تبیین و تثبیت این امر پویشی با عنوان «مسجد تعطیل نیست» توسط مرکز راه اندازی گردید.

ایشان در ارتباط با خطاب مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به هیئات امناء و متولیان مساجد، در شعار سال ۱۴۰۰ اظهار داشت : الحمدالله مساجد در امر رونق تولید و پشتیبانی از تولید تا کنون توانسته اند اقدامات خوبی داشته باشند؛ به عنوان نمونه، راه‌اندازی کارگاه قالی بافی و آموزش به بانوان یا راه اندازی کارگاه گوهر تراشی و آموزش به جوانان جویای کار توسط مساجد از جمله این اقدامات بوده است.

وی همچنین ضمن اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که فرموده اند مسجد، پایگاه تمام کارهای نیک است؛ گفت: در بحث کارکرد مساجد 2 بحث وجود دارد، یکی کارکرد حداقلی مساجد است که به اقامه نماز جماعت در مسجد بسنده شود و دیگری کارکرد حداکثری مساجد است که در آن رویکرد مسجد تمدن ساز و مرکز تمام کارهای خوب خواهد بود؛ رویکرد مرکز رسیدگی به امور مساجد، برنامه ریزی جهت تجلّی کارکرد حداکثری مساجد است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم در خصوص آموزش امام جماعت متخصص و طراز جهت مدیریت تخصصی مسجد، ضمن تشکر از توجه ویژه ی مدیر حوزه های علمیه گفت: با عنایت حضرت آیت الله اعرافی رشته تخصصی مدیریت مسجد برای طلاب در حوزه‌های علمیه تصویب گردیده است و در مرحله‌ی تشکیل هیئت علمی جهت تعیین سرفصل ها می باشد و به زودی طلاب فاضل می توانند در این رشته جهت اخذ سطح سه مدیریت مسجد، با شرایطی که متعاقبا اعلام خواهد شد، تحصیل نمایند.

وی در پایان بیان داشت: هدف از ایجاد شبکه ی عملیات محله محور مسجد پایه، ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی و کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی در محلات می باشد که بدین منظور 10 موقف در سال 1400 جهت اجرای عملیات های مختلف در محلات انتخاب شده و  برای هر یک از مواقف منتخب، عملیات ویژه ای طراحی گردیده است.  

(شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۰) ۱۳:۳۳
https://news.masjed.ir/u/lst
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید