چهارشنبه / ۱ اَمرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۵
سرویس : مسجد ایده
کد خبر : ۳۵۳۳۵
گزارشگر : ایده ایده
ایده مسجدی

ایده‌های غدیری/شعرخوانی غدیر

مضامین ادبی شیعه در طول تاریخ بلند خود، شامل بر مدح و منقبت ائمه معصوم علیه‌السلام با هدف زدودن شبهات، پاسخ به افترائات علیه شیعه، شرح مظالم حکام جور و ذکر مراثی، مناقب و مصائب اهل‌بیت علیه‌السلام بوده است.

(چهارشنبه ۱ اَمرداد ۱۳۹۹) ۱۱:۱۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز رسیدگی به امور مساجد؛ مسجد ایده؛ افتخارش بیان برنده حقیقت و وصف زیبای شماست. قلم می‌فرساید و صفحه دل به نام شما نقش می‌زند، گویا فهمیده است "راز خلقت همه پنهان شده در عین علی است، کهکشان‌ها نخی از وصله نعلین علی است".
شاعر غدیر، مهر ولایت علی را در جان کلام می‌ریزد، حقیقت غدیر را در آینه دل تابانده و به قلب انسان امروز هدیه می‌دهد. شاعر غدیر نوحه‌سرای عشق و و لایت است، بی آنکه در کوچه خیال پرسه زند، واقعیت فراموش شده غدیر را بار دیگر بر رایت شعر آویخته و عیان می‌سازد:

 

ایده: برگزاری محافل ادبی و شعرخوانی با موضوع عید غدیر و ولایت در مساجد و بقاع متبرکه

 

مشروح ایده

مضامین ادبی شیعه در طول تاریخ بلند خود، شامل بر مدح و منقبت ائمه معصوم علیه‌السلام با هدف زدودن شبهات، پاسخ به افترائات علیه شیعه، شرح مظالم حکام جور و ذکر مراثی، مناقب و مصائب اهل‌بیت علیه‌السلام بوده است. یکی از موضوعات مهم در کلام شعرای شیعه، ذکر فضائل علی(ع)، مناقب آن حضرت، واقعه غدیرخم، همچنین طرح ولایت ایشان بوده است.
ایام آسمانی دهه ولایت و امامت فرصت دوباره ذکر مناقب اهل‌بیت و مقام الهی ایشان در آیینه شعر و ادب است. چرا که شعرای غدیر، در واقع تلاش دارند تا حقیقت و مستند غدیر را بدون تغییر تنها در قافیه‌ای موزون بیان دارند و بدیهی است این قالب در بیان حقیقت موثر خواهد بود. مساجد می‌توانند با برگزاری محافل ادبی و شعرخوانی با موضوع عیدغدیر و ولایت با حضور شاعران و ادیبان هر شهر در احیاء این سنت سهیم باشند.

 

 بایدها و نبایدها

دعوت از شاعران و ادیبان جهت ارائه اشعار خود در مساجد

معرفی موضوعات متناسب با مناسبت غدیر جهت تمرکز بخشیدن به اشعار

ایجاد جایگاه مناسب شعرخوانی در مسجد جهت تکریم شاعران مذهبی

 

مستحبات و زینت‌ها

برگزاری مشاعره بین حضار و گروه‌های سنی مختلف

برگزاری مسابقه حفظ از اشعار معروفی همچون شعر "علی ای همای رحمت" مرحوم شهریار

 

دستاوردهای ایده

ترویج مناقب و فضائل اهل‌بیت در فرهنگ عمومی جامعه

رشد و پویایی شعر دینی به ویژه سنت غدیریه‌سرایی

احیاء سنت شعرخوانی و مدیحه‌سرایی در محافل دینی

 

پشتوانه نظری

اهل‌بیت علیه‌السلام از شعرخوانی و سروده‌های دینی حمایت کرده‌اند چنانچه نام شعرای بزرگی در زمره اصحاب ائمه معصوم دیده می‌شود همچون دعبل خزائی، سید رضی، کمیت اسدی و...اهل‌بیت علیه‌السلام در موقعیت‌های مختلف از شعرا و مادحان دینی خواسته‌اند که در زنده کردن روح انسان‌ها و ترویج دین تلاش نمایند همچنان که کشَی، از علمای بزرگ رجال در کتاب رجال خود از ابوطالب قمی آورده که روایت می‌‌کند:
"چند شعری سرودم و به محضر امام باقر(ع) فرستادم و در ضمن اشعارم از پدر امام باقر(ع) نیز یادی کردم. از حضرت تقاضا کردم اجازه فرمایند تا در مصیبت پدرشان نیز نوحه‌سرایی کنم. حضرت در جواب نوشتند: اشکالی نیست که هم برای پدرم هم برای من نوحه‌سرایی کنی، خدا به تو جزای نیک دهد".
(چهارشنبه ۱ اَمرداد ۱۳۹۹) ۱۱:۱۵
https://news.masjed.ir/u/jmx
اظهار نظر
امتیاز را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید